Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 523i LCI(2007) Girkasse problem


Anbefalte innlegg

Med mindre filteret er tett eller noe er blokkert et sted i girkassa og som løser seg av dette, så er det faktisk en god sjanse for at flush kan gjøre ting enda verre dersom clutcher slurer allerede, forsåvidt vil clutcher alltid slure i en automatkasse unntatt ved full lockup, det er designet sånn. Men ny olje vil senke friksjonen og potensielt skape enda mer sluring. Jeg tenker man ser mye når man tar av kassens bunnpanne og sjekker magneter og filtre etc. Er det en ZF6HP? Dette er i såfall ganske vanlige kasser og bør finnes brukte slike fra ulike bmw modeller og kanskje andre. Det er ingenting eksotisk eller super avansert med en slik kasse så reparasjon bør også være mulig. Men rent bytte er jo klart kjappere og muligens rimeligere, men man vet jo aldri helt tilstanden på den nye kassen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Larsensmekk skrev (På 21.1.2024 den 10:37 PM):

Prata litt med RATS tidligere denne uka (og Bilia) og var lite fornøyd med det jeg ble møtt på RATS. Var en passe ovapå fyr som var lite hyggelig å prate med så jeg tror jeg heller bruker pengene mine et annet sted med det første. Men, det skal sies at det virker som de er best på Automatkasser

Du har automatgearservice i Bergen også. 

 

Tipper du får en del hjelp om du spør på bimmers.no eller e60 Facebook gruppen. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Du har automatgearservice i Bergen også. 

 

Tipper du får en del hjelp om du spør på bimmers.no eller e60 Facebook gruppen. 

Takk for gode tips. Dessverre bor jeg i Kongsberg, så er veldig langt til bergen da😅

 

Har testa bimmers.no men ingen som har svart tråden enda. 
Uavhengig av det tipper jeg det sikkert finnes flere automatkasse verksteder😃

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Med mindre filteret er tett eller noe er blokkert et sted i girkassa og som løser seg av dette, så er det faktisk en god sjanse for at flush kan gjøre ting enda verre dersom clutcher slurer allerede, forsåvidt vil clutcher alltid slure i en automatkasse unntatt ved full lockup, det er designet sånn. Men ny olje vil senke friksjonen og potensielt skape enda mer sluring. Jeg tenker man ser mye når man tar av kassens bunnpanne og sjekker magneter og filtre etc. Er det en ZF6HP? Dette er i såfall ganske vanlige kasser og bør finnes brukte slike fra ulike bmw modeller og kanskje andre. Det er ingenting eksotisk eller super avansert med en slik kasse så reparasjon bør også være mulig. Men rent bytte er jo klart kjappere og muligens rimeligere, men man vet jo aldri helt tilstanden på den nye kassen. 

Hm. Det har jeg ikke tenkt på. Kan du utdype hvorfor flush i det tilfellet kan være dårlig? 
Er ingen mekaniker men liker å skru litt på si. Men er overhodet ingen ekspert. 

Men i mitt hodet så er det ulogisk at ny olje skal gjøre ting værre, men som sagt. Er ingen ekspert

Lenke til kommentar
Larsensmekk skrev (Akkurat nå):

Hm. Det har jeg ikke tenkt på. Kan du utdype hvorfor flush i det tilfellet kan være dårlig? 
Er ingen mekaniker men liker å skru litt på si. Men er overhodet ingen ekspert. 

Men i mitt hodet så er det ulogisk at ny olje skal gjøre ting værre, men som sagt. Er ingen ekspert

Bare så det er sagt, har aldri merket at den slurer noe annet i når du setter den i gir. Vet jo hvordan en automatkasse funker med sluring, har flere biler med automat. 
 

Jeg har sittet å lyttet og kun konsentrert meg om giringen, og lyttet etter sluring. Jeg klarer ikke høre noe. Hverken i D, Sport eller Manuell. 
Forutenom overnevnte når du setter den i gir uten å være aggressiv på gassen
 

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Blir til stadighet fasinert over hvordan østlendinger syter om at det er for langt å kjøre overalt. Samtidig har dere de desidert beste veiene. 

Jeg syter ikke over den distansen der, kjører godt over 1000km i uka så kjøring er ikke problemet. 
Problemet er å kjøre med en girkasse med feil. 

Synes det er fascinerende med slike som deg😂  Men er helt enig i at østlendinger på en generelt basis klager over kjøring og at alt er langt. For egen del, så elsker jeg å kjøre bil. Kjørt drøyt 60.000 ifjor med privatbilene😃 
 

Fikk forøvrig akkurat tilbakemelding fra Bilia, de fant oljelekkasje i girkassa. Lekkasjen kommer fra koblingen inn til kassa og bunnpanna. Heldigvis ingen skader , tilsynelatende, internt. Får bytta bunnpanna og koblingen ila 6. feb. 
Dette var problemet og grunnen til at girkassa ikke har giret ordentlig. 
 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (39 minutter siden):

Slangen mellom kasse og oljekjøler som lekker kanskje. Eller noe internt i kassa?


Som jeg har skrevet tidligere, er ingen ekspert. Men dette er det jeg har fått av video tilbakemelding:

Det lekker olje fra kontakten til girkassen, og det lekker fra bunnpanna på kassa. Ganske mye tydeligvis. Heldigvis ingen skade tatt tror jeg. 
 

mobile999 skrev (39 minutter siden):

Det virker som det var den tetningen jeg har mast om.

Det er godt mulig

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her nå. 
 

Girolje nivået viste seg å være ganske lavt, men heldigvis ingen skade tatt på de mekaniske delene. Olja var visstnok fin og grei, ingen spon eller metallbiter i bunnpanna. 
Bunnpanne og kobling er bytta, men dessverre til ingen nytte for problemet mitt. (Disse var lekk uansett og måtte byttes). 
 

Mekaniker mener det er noen o-ringer (?) som er dårlige, den spretter bare tilbake i P når du prøver å sette i D. 
Men, når man får den i gir, er det kun 1. gir som den slipper på eller ikke klarer å få nok oljetrykk til, alle andre gir går fint. 

Først trodde de det var noe kommunikasjonsfeil fra spak til kasse, men de mener det er o ringene. 
 

 

Noen som vet hva disse o ringene er? Er det ventilhuset? Eller noen annet?

Jeg kjenner jeg er lite keen på å bytte noen enkle o ringer, også viser det seg å egentlig være ventilhuset eller noe annet vesentlig

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei alle sammen. 
Da er bilen endelig ferdig og henta på verksted, og har nå funnet ut av alle problemene til girkassa. 
som @mobile999 har sagt hele veien, så var det en pakning. Den du refererte til, som sitter foran oljefilteret så vidt jeg har skjønt. 
Kudos til deg for å klare å gjette deg fram til det:)

 

I tillegg til dette så var det også som nevnt tidligere, oljelekkasje fra bunnpanna og kontaktet til kassa. 
Alt er byttet og girkassa er flushet og går som en drøm. Takk for alle som har fulgt med, og takk for alle innspill. 
 

Til de av dere som har noe kunnskap om motor, jeg kjørte den hjem nå (ca 2-3 mil, 35 min). Bilen ble varm, men hadde litt vanskelig for å blåse kaldt i kupèen, sikkert bare en innstilling. Men, når jeg kommer hjem ryker det veldig fra radioteren. Lukter ikke brent, men mere som om den har smelta snø (snør veldig mye her nå). 
Når jeg åpner panseret går ikke kjølevifta, og så vidt jeg har lagt merke til har den heller aldri skrudd seg på siden jeg kjøpte den. Noen innspill til hva det kan være?

Virker ikke som bilen overoppheter, og jeg kjører med AC på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...