Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sildring fra vannrør?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite mysterium hjemme som jeg sliter med å oppklare selv og lurer derfor på om noen andre har noen tips.

 

For ca en måned siden begynte rørene hjemme rundt stoppkrana å "sildre".  I begynnelsen tenkte jeg ikke noe særlig på det, da lyden var så lav. Men nå har det gått mange uker og lyden er fortsatt der og har begynt å blir litt værre.

Det første jeg ville tenkt på selv er vannlekkasje. Men jeg kan ikke se noen tegn til hverken fuktighet eller skader hverken på selve rørene, gulvet, eller veggen. Det er heller ikke noe unaturlig lukt heller. 

Det som jeg syntes er så rart er at det sildrer rundt selve stoppkrana, og ikke andre steder i leiligheten. Lyden øker i intensitet av og til, før det til slutt blir veldig lavt igjen. 

Stopper jeg krana helt blir lyden nesten helt borte. I teorien så burde det bety at det er noen problemer innenfor leiligheten (og ikke lekkasje utenfor grunnmur osv) men jeg blir ikke helt klok.

 

Jeg vet jeg burde ta dette med rørlegger istedenfor på forum. Men å bruke flere tusen kr på befaring når jeg ikke engang vet om noe er galt hos meg gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (21 timer siden):

Sikker på at det ikke bare er varmtvannstanken som fylles opp? 

Det er jo en mulighet, men det har ikke vært sånn før. Lyden er der hele tiden, selv når jeg ikke bruker noe vann.

 

Hårek skrev (20 timer siden):

Sjekk i toalettet. Vanlig sted for lekkasje, små lekkasjer er ikke så så lett å se.

Fikk nytt toalett innstallert i november, kan jo hende rørleggeren som satte den inn gjorde noe feil. Men vil lekkasje i avløp gi utslag i lyd ved stoppkrana?

Lenke til kommentar
Deechon skrev (12 minutter siden):

Fikk nytt toalett innstallert i november, kan jo hende rørleggeren som satte den inn gjorde noe feil. Men vil lekkasje i avløp gi utslag i lyd ved stoppkrana?

Kan være at det renner vann ned i doskåla fra tanken. Da vil jo tanken måtte etterfylles kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (2 timer siden):

Det er jo en mulighet, men det har ikke vært sånn før. Lyden er der hele tiden, selv når jeg ikke bruker noe vann.

 

Fikk nytt toalett innstallert i november, kan jo hende rørleggeren som satte den inn gjorde noe feil. Men vil lekkasje i avløp gi utslag i lyd ved stoppkrana?

Ja bare sjekk etter nytt utført arbeid. Hadde rørlegger her i sist uke. Vart lekkasje i området han arbeidet på som jeg oppdaget etter han dro.

Men skal det ikke lekke ganske mye vann før man hører det i fordelerskapet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå saumfart og sjekket så og si alt som er og har ikke funnet noen kilde til "sildringen" Jeg har konkludert at det mest sannsynligvis er lekkasje enten utenfor grunnmuren eller langt nok under leiligheten at det ikke merkes hos meg.

 

Jeg bor jo i et borettslag, så jeg skal høre med styreleder om hun kan sponse en rørlegger for å stille endelig diagnose/årsak, men ellers så er lyden lav nok til at jeg ikke merker den med mindre det er helt stille og jeg aktivt lytter ved hovedkrana.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...