Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Medeier i firma - hva må jeg tenke på?


Akse

Anbefalte innlegg

I 2-3 måneder har jeg hatt dialog med en bedriftseier i håndverkerbransjen om å bli medeier i firmaet. Det er en litt uvanlig situasjon da vi har blitt kjent ved at vi deler samme type innhold på sosiale medier, og ikke kjenner hverandre personlig utover et møte. Jeg har sluttet i min faste jobb for å bli med på dette, og firmaet hans har hatt lav omsetning både fordi det er nytt, fordi han har fast jobb, og kun har tatt oppdrag gjennom firmaet på kveldstid.

Jeg har noen praktiske spørsmål. I tillegg til meg skal opptil 3 andre inn på eiersiden på sikt. Dette er andre fagarbeidere/ingeniører. I og med at jeg er med på å bygge dette opp fra lav omsetning, ønsker jeg en viss eierandel, men hovedeier ønsker forståelig nok å beholde aksjemajoritet. Jeg tar med en solid kunde inn, samt flere småkunder, god bransjeerfaring, samt en del tyngde på markedsføring og innholdsproduksjon.

Han har nylig ytret ønske om at jeg jobber 6 måneder før vi formaliserer eierskapet, en slags prøvetid. En avtale blir tegnet opp av advokat - og jeg mener selvsagt at et eventuelt overskudd jeg bygger opp i selskapet gjennom disse 6 månedene er mine penger, selv om han ikke skulle være "fornøyd" av en eller annen grunn og ikke skulle ønske meg inn i selskapet.

Jeg tenker forøvrig også at risikoen han tar er lav, da omsetningen per nå er under en halv million, og etterspørselen i markedet er svært høy. Risikoen vil heller gå på vår relasjon og mitt arbeid som han vil stå ansvarlig for. Hele situasjonen fremstår kanskje noe spesiell, men jeg er allerede i gang med oppdrag, og spørsmålet er mer hva jeg må passe på rent juridisk og økonomisk i dette. Jeg oppretter for øvrig et holdingselskap for eierandelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Akse said:

Jeg tenker forøvrig også at risikoen han tar er lav, da omsetningen per nå er under en halv million, og etterspørselen i markedet er svært høy.

Hvilket marked er dette da? For nybygg faller jo selskaper som fluer nå, null kunder.

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Hvilket marked er dette da? For nybygg faller jo selskaper som fluer nå, null kunder.

Jeg hadde en ide om å ikke være alt for spesifikk i innlegget, men hele situasjonen er jo uansett gjenkjennelig, så det spiller vel ingen rolle. Det er snakk om et elektroinstallatørfirma.

Lenke til kommentar

Dette er mer eller mindre samme spørsmål som i alle skilsmisser og potensielle sådanne - "hva skjer hvis ting går til helvete". 

Hva skjer med porteføljen din, altså kundene, i forskjellige scenarier (brudd etter seks måneder, ett år, fem år), hvilke lønnsvilkår skal du ha, hvordan skal selskapet ledes (styreposisjoner, daglig ledelse), hvilken informasjon skal hvem ha når, hvordan skal selskapets politikk mtp utbytte vs lønn være... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres uryddig og uproporsjonalt ut fra begynnelsen av. Du har sagt opp jobben og skal ha ingen eierandel første seks månder, han har fast jobb ved siden av og vil ha hoveddelen av dine inntekter i starten. Jeg hadde aldri gått med på noe sånt, men jeg er heller ikke så eventyrlysten at jeg hadde startet opp et firma med et par ukjente partnere og en som man delvis kjenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det riktig forstått at han har fast jobb ved siden av mens du har sagt opp jobben for å bli med, inntektene er beskjedne når du nå kaster deg med på dette, du bidrar med eksisterende kundeforhold og å bygge opp en portefølje, men han skal forbli dominerende eier? Hva er det han bidrar med som er veldig mye mer verdt enn det du bidrar med? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...