Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd - kreve husleie


Gjest 86d5e...0f8

Anbefalte innlegg

Gjest 86d5e...0f8

Jeg står midt opp i et samlivsbrudd. Vi er enige om å selge huset som vi eier 50/50 da ingen av oss kan eller vil kjøpe ut.  Dersom vi nå ikke får solgt med en gang, vurderer jeg å flytte ut.  Jeg forstår det slik at jeg da kan kreve markedsleie av min halvpart av henne.

Er det noen som har vært i samme situasjon?  Må jeg, og eventuelt hvor raskt, endre folkeregistrert adresse?  Er det andre ting jeg må passe på for å gjøre det rett sånn at ikke en advokat kan velte hele planen?

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 86d5e...0f8

Må bare legge til at vi ikke er gift og har ikke felles barn, om det har noe å si for saken. 

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar

Dersom du dere eier 50/50 - så er hu ansvarlig for 50% av leiligheten, og du er ansvarlig for 50%. 

Så du mener at dersom du flytter ut asap, så er hun ansvarlig for å betale din andel - av din eierandel, i form av husleie - fordi hu da i praksis vil disponere hele boligen? Også den andelen du eier?

Det høres veldig tvilsomt ut. Du kan ikke pålegge henne å ta ansvar for din eierandel sånn helt uten videre; med mindre hun frivillig går med på en slik avtale. 

Du kan kanskje leie ut din del av boligen til noen andre... men det er et douchebag move etter mitt syn. 

Ta heller et møte med banken og lag en rettferdig plan som passer dere begge. 

Høres ut som du et litt bitter, eller at det er litt "heat" i dette.... så pass på å ikke reagere for emosjonelt i forhold til "søt hevn", bitterhet eller hva det nå enn skulle være....

Når ting roer seg, føles det mye bedre å vite at man har gjort ting til det beste for begge parter. Under skikkelige og ordna former. 

Igjen; snakk med banken... de har laaaaaaaaang erfaring med slike saker. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8
Milhouse85 skrev (12 minutter siden):

Dersom du dere eier 50/50 - så er hu ansvarlig for 50% av leiligheten, og du er ansvarlig for 50%. 

Så du mener at dersom du flytter ut asap, så er hun ansvarlig for å betale din andel - av din eierandel, i form av husleie - fordi hu da i praksis vil disponere hele boligen? Også den andelen du eier?

Det høres veldig tvilsomt ut. Du kan ikke pålegge henne å ta ansvar for din eierandel sånn helt uten videre; med mindre hun frivillig går med på en slik avtale. 

Du kan kanskje leie ut din del av boligen til noen andre... men det er et douchebag move etter mitt syn. 

Ta heller et møte med banken og lag en rettferdig plan som passer dere begge. 

Høres ut som du et litt bitter, eller at det er litt "heat" i dette.... så pass på å ikke reagere for emosjonelt i forhold til "søt hevn", bitterhet eller hva det nå enn skulle være....

Når ting roer seg, føles det mye bedre å vite at man har gjort ting til det beste for begge parter. Under skikkelige og ordna former. 

Igjen; snakk med banken... de har laaaaaaaaang erfaring med slike saker. 

Vel, om du synes det høres tvilsomt ut, så er det faktisk slik at det kan kreves husleie.  https://langsethadvokat.no/familie-og-arverett/husleie-etter-samlivsbrudd/

Spørsmålet mitt går mer på det praktiske rundt det, at det blir gjort riktig i forhold til lover og regler.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar

Så det du viser til, er rettere sagt denne loven, fra Ekteskapsloven:

Sitat

§ 68.Bruksrett til bolig.

Når særlige grunner taler for det, kan en ektefelle gis bruksrett til en bolig som helt eller delvis blir overtatt av den andre ektefellen. Ved vurderingen skal det legges vekt på ektefellenes og barnas behov. Det kan bestemmes at bruksretten skal være tidsbegrenset. Bruksretten faller bort når hensynet til ektefellen eller barnas behov ikke lenger gjør bruksrett rimelig.

Den ektefellen som eier boligen, kan kreve vanlig markedsleie. Er boligen sameie mellom ektefellene, nedsettes leien forholdsmessig. Leien løper fra det tidspunktet det blir satt fram krav om det.

Slik jeg tolker det; er at den som blir boende, kan kreve bruksrett inntil videre (slik at de slipper å bli kastet på dør) - særlig dersom det er barn involvert. Men at kravet må fremstilles av den som blir boende. (?).

Ja ja .... jeg er ingen ekspert. Syns artikkelen derimot virker noe misvisende og merkelig formulert. 

Alle sunn fornuft (i mitt hode) tilsier at den som flytter ut ikke bare helt uten videre kan kreve markedsleie for den som blir igjen uten samtykke. Men at man kan kreve det, dersom man ønsker det - og man har barn. 

Kanskje noen med litt mer peiling på jus kan svare? 

Hadde vært artig å fått et endelig svar på dette. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8 skrev (1 time siden):

Vel, om du synes det høres tvilsomt ut, så er det faktisk slik at det kan kreves husleie.  https://langsethadvokat.no/familie-og-arverett/husleie-etter-samlivsbrudd/

Jeg er ganske sikker på at denne artikkelen forenkler for mye, og forutsetter at de to er enige om at den ene skal flytte ut. Hvis din samboer svarer at hun ikke er interessert i at du flytter ut eller at hun skal disponere mer enn sin halvpart, så kan jeg ikke forstå at du kan kreve dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at denne artikkelen forenkler for mye, og forutsetter at de to er enige om at den ene skal flytte ut. Hvis din samboer svarer at hun ikke er interessert i at du flytter ut eller at hun skal disponere mer enn sin halvpart, så kan jeg ikke forstå at du kan kreve dette. 

Spot on. Den regulerer situasjonen hvor partene er enige, evt. begge parter ønsker å beholde boligen men den ene parten krever å bli boende. Den gir ikke rett til å ensidig flytte ut og pålegge den andre parten å betale leie. 

Fremgangsmåten her er å si "jeg flytter ut om du er villig til å betale kr. X i husleie, hvis ikke blir jeg boende", og så blir man enige om en løsning basert på det. Om du bare flytter ut kan eksen møte ditt krav om husleie med å si at nei, boligen står til din disposisjon om du vil bruke dne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8
Capitan Fracassa skrev (22 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at denne artikkelen forenkler for mye, og forutsetter at de to er enige om at den ene skal flytte ut. Hvis din samboer svarer at hun ikke er interessert i at du flytter ut eller at hun skal disponere mer enn sin halvpart, så kan jeg ikke forstå at du kan kreve dette.

Ja, det er nettopp slike ting jeg ønsker å belyse. Vi er enige om å selge, men hun ønsker egentlig ikke å flytte i det hele tatt. Da kan hun sikkert nekte å godta bud for å trenere salgsprosessen, om det ikke budet er så høyt at hun ikke har råd til å si nei, med det resultat at vi må bli boende lenger. Da mener jeg at jeg har rett til å flytte ut og kreve henne husleie for min halvpart. Jeg vet at vi begge kan kreve boligen tvangssolgt, men det er ikke en løsning noen av oss er tjent med økonomisk.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Guest 86d5e...0f8 said:

Ja, det er nettopp slike ting jeg ønsker å belyse. Vi er enige om å selge, men hun ønsker egentlig ikke å flytte i det hele tatt. Da kan hun sikkert nekte å godta bud for å trenere salgsprosessen, om det ikke budet er så høyt at hun ikke har råd til å si nei, med det resultat at vi må bli boende lenger. Da mener jeg at jeg har rett til å flytte ut og kreve henne husleie for min halvpart. Jeg vet at vi begge kan kreve boligen tvangssolgt, men det er ikke en løsning noen av oss er tjent med økonomisk.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Var det bare du som ønsket skilsmisse? Hvis ikke så er hun nok like interessert som deg å kunne bo i sitt eget hjem og da er det bare å bli boende til huset er solgt.

Og hvis det faktisk bare var du som ønsker skilsmisse, så vil du gni salt på såret ved å kreve husleie, og det kan slå tilbake på deg i fremtiden når hun nekter å samarbeide med deg.

Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8 skrev (1 time siden):

Ja, det er nettopp slike ting jeg ønsker å belyse. Vi er enige om å selge, men hun ønsker egentlig ikke å flytte i det hele tatt. Da kan hun sikkert nekte å godta bud for å trenere salgsprosessen, om det ikke budet er så høyt at hun ikke har råd til å si nei, med det resultat at vi må bli boende lenger. Da mener jeg at jeg har rett til å flytte ut og kreve henne husleie for min halvpart. Jeg vet at vi begge kan kreve boligen tvangssolgt, men det er ikke en løsning noen av oss er tjent med økonomisk.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Men du kan jo ikke kreve husleie basert på at du tror hun kommer til å trenere prosessen. Livet er slik at dere valgte å inngå økonomiske forpliktelser sammen, og nå må dere løse de forpliktelsene sammen. Hun kan oppleve deg som treig/uredelig, og du kan oppleve henne som treig/uredelig. Det vil alltid forekomme da deres interesser ikke lengre er felles, men individuelle. 

Den eneste måten man løser slikt på er igennom dialog. Du må snakke med din tidligere samboer og diskutere bosituasjonen. Om du ønsker å flytte ut, men hun ikke ønsker ekstrautgifter, så kan ikke du flytte ut og bli fritatt fra dine økonomiske forpliktelser i huset. Du kan ikke pålegge henne å ta eksklusiv borett til hele huset/leiligheten om hun ikke ønsker det.

Det normale er at du snakker med henne, og gjør de grep som er nødvendige for å få solgt boligen så fort som mulig. Og om hun da starter med en trenering av prosessen, så får du vurdere hvordan du skal angripe det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8

Snakket så vidt med en advokat nå som bekreftet at den som flytter ut kan kreve husleie (markedsleie for min halvpart). Det var ikke så mye jeg fikk spurt om før taksameteret begynte å løpe, så derfor spør jeg forumet om det er andre som har vært i samme situasjon, og som kan tipse om hva jeg må passe på sånn at det går riktig for seg.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8 skrev (4 minutter siden):

Snakket så vidt med en advokat nå som bekreftet at den som flytter ut kan kreve husleie (markedsleie for min halvpart). Det var ikke så mye jeg fikk spurt om før taksameteret begynte å løpe, så derfor spør jeg forumet om det er andre som har vært i samme situasjon, og som kan tipse om hva jeg må passe på sånn at det går riktig for seg.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Du har blitt informert ovenfor at du må ha aksept for dette, ellers kan du ikke kreve noe som helst. 

 

Gjør det enkelt, si at du flytter ut mot at den andre part dekker lånet så lenge. Det er en "billig" løsning vs leie for de fleste tilfeller. Dette har jeg gjort selv. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Du har blitt informert ovenfor at du må ha aksept for dette, ellers kan du ikke kreve noe som helst. 

 

Gjør det enkelt, si at du flytter ut mot at den andre part dekker lånet så lenge. Det er en "billig" løsning vs leie for de fleste tilfeller. Dette har jeg gjort selv. 

Kan ikke se at man trenger noen aksept for dette så lenge det gjelder samlivsbrudd.

https://www.advokatulset.no/familierett-og-arv/separasjon-og-skilsmisse/om-husleie-fra-ektefellen-som-bor-i-boligen

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8 skrev (5 minutter siden):

Kan ikke se at man trenger noen aksept for dette så lenge det gjelder samlivsbrudd.

https://www.advokatulset.no/familierett-og-arv/separasjon-og-skilsmisse/om-husleie-fra-ektefellen-som-bor-i-boligen

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Se post 7 om jeg har telt riktig. 

 

EDIT: 

Sitat

Den av ektefellene som ved samlivsbrudd flytter ut av boligen man eier sammen, kan kreve husleie fra den som blir boende.

 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Se post 7 om jeg har telt riktig. 

 

EDIT: 

Den av ektefellene som ved samlivsbrudd flytter ut av boligen man eier sammen, kan kreve husleie fra den som blir boende.

Jeg tolker ikke "kan" som at man må ha aksept for å kreve husleie.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8 skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker ikke "kan" som at man må ha aksept for å kreve husleie.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Men personen som forklarer deg dette har etter min oppfatning juridisk kompetanse på området, så jeg ville ikke sett vekk i fra den kommentaren om jeg var deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Men personen som forklarer deg dette har etter min oppfatning juridisk kompetanse på området, så jeg ville ikke sett vekk i fra den kommentaren om jeg var deg. 

Men det er kanskje litt der det ligger, at skal jeg kreve husleie, så må prosessen gjøres riktig helt fra starten.  Advokaten jeg snakket med sa ingenting om at det måtte foreligge noen aksept fra den andre, men hittil er det heller ingen som har vært i samme situasjon som har kommentert. 

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8 skrev (Akkurat nå):

Men det er kanskje litt der det ligger, at skal jeg kreve husleie, så må prosessen gjøres riktig helt fra starten.  Advokaten jeg snakket med sa ingenting om at det måtte foreligge noen aksept fra den andre, men hittil er det heller ingen som har vært i samme situasjon som har kommentert. 

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Det er ganske søkt at en bare kan flytte ut av felleseid eiendom og kreve leie fra den andre parten uten aksept/leieavtale. Som sagt har du fått juridisk råd her inne og jeg tror advokaten du snakket med var for snar i sin forklaring. 

Jeg har vært i en slik situasjon, men jeg krevde aldri noe leie men betalte heller ikke noe rente på denne tiden. Det gikk ikke i mitt favør, men holder konflikten nede. Hvor mye er det verdt for deg?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 86d5e...0f8
Leatherass skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor spør du om du har bestemt deg for å tolke dette i din favør? Du får flytte ut og fremme et krav da, det er ikke vanskeligere enn som så.

Kom gjerne inn i tråden igjen når kravet blir avvist. 

Det er jo klart jeg gjør min egen tolkning av saken, men jeg har hele tiden spurt etter erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon. Hittil har det bare kommet kommentarer basert på følelser og hvordan de selv tolker saken - ingen med faktiske erfaringer.

Anonymous poster hash: 86d5e...0f8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...