Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Halogenpærer på nett. En risikosport?


Anbefalte innlegg

Det gjelder halogenpærer. Bruker å kjøpe de som skal lyse litt ekstra. Fra Philips eller Osram. 

Dårlig utvalg her jeg bor. 

Slike pærer skal behandles litt forsiktig. Er det dum risiko å kjøpe halogenpærer til bil på nett, som blir utsatt for ville påkjenninger i transporten. En lite pakke som får mye slag og bank... 

Kan det forringe levetiden? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (41 minutter siden):

Tror nok en halogenpære generelt tåler frakt.

Varme pærer står jo tross alt i bilen som er i bevegelse, så jeg skjønner ikke helt bekymringen din.

Pærer i bilen har mer dempet risting. Pærer i en liten pakke blir som å stadig slippe dem i bakken i hardplastboksen sin.

Små pakker får mye juling. Derfor er jeg usikker. Halogen er vel mest sårbart for harde slag og støt. 

Som en del av store pakker blir det litt annet. 

Mulig min bekymring er grunnløs. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Studiolys måtte man være forsiktig med å flytte en stund etter at man hadde slått dem av. Rett og slett la dem få kjøle seg ned.

Dette problemet er minimalt på en varm billampe, og den er helt kald under postfrakt, og da tåler den vesentlig røffere behandling.

Edit: Den eneste preventive spesialbehandlingen jeg gjør med halogenpærer er at jeg aldri tar direkte på glasset. Bruker alltid papir for å unngå fettflekker. 

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Osram selger nå e-merkede LED pærer, hvis du er ute etter skikkelig lys

https://www.osram.com/am/night-breaker-led-compatibility-list-norway.jsp

Hvorfor kjøpe Osram sine når man kan kjøpe fra Aliexpress til en brøkdel av prisen? har byttet alle 4 H7 halogenpærer på kjerringa sin bil med H7 Led pærer fra Aliexpress, betalte vel rundt 300,- pr sett og det lyser opp hele nabolaget :lol: Kommer aldri til å bruke Halogen igjen.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Hvorfor kjøpe Osram sine når man kan kjøpe fra Aliexpress til en brøkdel av prisen? har byttet alle 4 H7 halogenpærer på kjerringa sin bil med H7 Led pærer fra Aliexpress, betalte vel rundt 300,- pr sett og det lyser opp hele nabolaget :lol: Kommer aldri til å bruke Halogen igjen.

He, he... Styrer unna Aliexpress på slikt. Vil heller ikke blende andre med drittled som sender lyset feil i alle retninger. 

Her jeg bor er det Osram som dominerer. De har så kort levetid på pærene, så er lei Osram nå. Philips er overpriset lokalt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Philips er overpriset lokalt. 

Jula har Philips H7 til hundrelappen. Ja det er dyrt (de selger Philips h4 til 50).

Du svarte ikke på hvilken sokkel du trenger, kanskje jeg har pærer liggende til deg.

Du må bytte pærene på begge sider samtidig ellers blir det kort levetid på pærene, samt ikke ta på glasset.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Jula har Philips H7 til hundrelappen. Ja det er dyrt (de selger Philips h4 til 50).

Du svarte ikke på hvilken sokkel du trenger, kanskje jeg har pærer liggende til deg.

Du må bytte pærene på begge sider samtidig ellers blir det kort levetid på pærene, samt ikke ta på glasset.

Det er H7. Jeg skal ikke gjøre dette til noen stor greie. Har i alle tider med bil kjøpt pærer som skal yte litt ekstra lys. Selv om 150-200% mer lys er overdrivelse i praksis merkes forskjell.

Har kjøpt Osram siste to ganger, med levetid på kun 250 timer, merker jeg at det er sløsing med kroner. Tilsvarende fra Philips varer i 450 timer.

Setter på tåkelys inntil pærer er kjøpt inn.

Ser at kalde pærer tåler mer. Vant til at slike pærer skal behandles forsiktig. 

Vedr levetid ser jeg at led blir overlegent, med bare få hundrelapper i forskjell. Har møtt på biler med selvmontert led. Blender mye. Men min enorme dose uflaks tar jeg ikke sjansen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 timer siden):

He, he... Styrer unna Aliexpress på slikt. Vil heller ikke blende andre med drittled som sender lyset feil i alle retninger. 

Her jeg bor er det Osram som dominerer. De har så kort levetid på pærene, så er lei Osram nå. Philips er overpriset lokalt. 

Det er H7 LED i konebilen og den blender ikke nevneverdig andre, altså det er ikke noe værre enn andre biler med fabrikkmontert led, dette har vi testet, du må ikke mikse led med Xenon, der må man jo har Andre lykter pga måten de reflekterer på.

Edit det er en Bmw E87 og den står på Kompabilitetslisten til Osram, så kan jo være derfor.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Det er H7 LED i konebilen og den blender ikke nevneverdig andre, altså det er ikke noe værre enn andre biler med fabrikkmontert led, dette har vi testet, du må ikke mikse led med Xenon, der må man jo har Andre lykter pga måten de reflekterer på.

Edit det er en Bmw E87 og den står på Kompabilitetslisten til Osram, så kan jo være derfor.

Ja, når lykthuset er godkjent for denne LED fra Osram er det nok fordi det stilles økte krav til reflektoren. Pluss pæren at led er presisjonsmontert på fabrikk. Altså selve "pæren". Ikke av type Aliexpress og ebay... Har hatt brann og eksplosjon av ting derfra. 

Har to biler i nabolaget jeg trodde hadde på mye fjernlys. De blender er del. Så er det led i vanlige lykter. Å justere dem til å lyse mer ned kan kanskje hjelpe? 

Frister å prøve men, det blir så synlig at det er led i vanlige lykter.. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Ja, når lykthuset er godkjent for denne LED fra Osram er det nok fordi det stilles økte krav til reflektoren. Pluss pæren at led er presisjonsmontert på fabrikk. Altså selve "pæren". Ikke av type Aliexpress og ebay... Har hatt brann og eksplosjon av ting derfra. 

Har to biler i nabolaget jeg trodde hadde på mye fjernlys. De blender er del. Så er det led i vanlige lykter. Å justere dem til å lyse mer ned kan kanskje hjelpe? 

Frister å prøve men, det blir så synlig at det er led i vanlige lykter.. 

Bare å kjøpe noen billige H7 pærer å sette i når du skal på EU, en del av de nyere bilene blender nå ganske mye, er nesten som jeg tror at det er fjernlys av og til, så tviler på at noen hadde brydd seg om du hadde skiftet i din bil.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 timer siden):

Bare å kjøpe noen billige H7 pærer å sette i når du skal på EU, en del av de nyere bilene blender nå ganske mye, er nesten som jeg tror at det er fjernlys av og til, så tviler på at noen hadde brydd seg om du hadde skiftet i din bil.

Frister å prøve. Sett at Osram pærene krever en brakett også, siden mine lykter ikke er på listen blir det vel litt vanskelig? 

Viften på pærene er robust og håndterer 25 minus osv bra håper jeg. 

Var ekstra bevisst på andre biler med led og halogen på lengre tur. Ingen blender. Ser jo godt på lyktene det buede glasset osv. Så blir veldig lett å se led i vasnlig lyktehus. 

Måtte du ha last på for å ikke få varsel om defekt pære?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (8 minutter siden):

Frister å prøve. Sett at Osram pærene krever en brakett også, siden mine lykter ikke er på listen blir det vel litt vanskelig? 

Viften på pærene er robust og håndterer 25 minus osv bra håper jeg. 

Var ekstra bevisst på andre biler med led og halogen på lengre tur. Ingen blender. Ser jo godt på lyktene det buede glasset osv. Så blir veldig lett å se led i vasnlig lyktehus. 

Måtte du ha last på for å ikke få varsel om defekt pære?

Nei, det er sånne Canbus bokser på pærene, har også liggende Led Pærer uten Canbus her hjemme.

merk at 6000K gir hvitt lys

Jeg kjøpte herfra:

 

H7 LED Canbus 600W 300000LM H4 H11 H1 HB3 9005 HB4 H8 HIR2 9012 Bi LED Car Headlight Bulb Motorcycle 6000K 4300K 12V 24V HLXG 2X - AliExpress

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (29 minutter siden):

Nei, det er sånne Canbus bokser på pærene, har også liggende Led Pærer uten Canbus her hjemme.

merk at 6000K gir hvitt lys

Jeg kjøpte herfra:

 

H7 LED Canbus 600W 300000LM H4 H11 H1 HB3 9005 HB4 H8 HIR2 9012 Bi LED Car Headlight Bulb Motorcycle 6000K 4300K 12V 24V HLXG 2X - AliExpress

OK. Jeg satser på Osram i så fall. Som har LED som er godkjent i visse lykter. Gidder ikke vente til mørketiden er over (overdrivelse) fra Ali..

Får se hva jeg gjør. Kjøpt en vanlig drittpære (dårligere lys enn gode pærer) til 49 kroner inntil videre.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Vanlige Philips eller Osram "+30%" pærer virker greit det også, selv om jeg foretrekker Philips +150%.

Det er philips +150 eller +200 jeg vurderer. Da de har 200 timer lengre levetid enn samme fra Osram (på 250 timer). 

LED frister å teste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...