Gå til innhold

Kjøpt bolig hvor leietaker følger - spørsmål vedrørende depositum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WhiskeyJack skrev (4 timer siden):

Hei,


Vi har nettopp kjøpt en bolig med overtakelse i mars. Boligen har en utleiedel hvor utleier ikke har betalt inn noe depositum. Må jeg si opp avtalen med beboer eller kan jeg kreve at avtalen endres hvor da krav om depositum vil foreligge? 

 

Merk at det ser ut som om du har skrevet feil da det står at "utleier ikke har betalt inn noe depositum"

jeg går utifra at du her har ment leietaker. 

Jeg går utifra at det var avtalt at det ikke skulle være depositum. Og at manglende depositum ikke er avtalebrudd i forbindelse med den eksisterende avtalen. 

Det at den gamle avtalen ikke inneholdt bestemmelse om depositum er ikke noe som gir deg rett til å si opp avtalen. 

Lenke til kommentar

Dersom leigeavtalen ikkje inneheld krav om depositun så kan du ikkje einsidig endre dette. Du trer som ny huseigar inn i avtalen på akkurat same vilkår som tidlegare huseigar.

Du må eventuelt seie opp leigeavtalen med gyldig oppseiingsgrunn for å kunne inngå ny leigeavtale med andre vilkår. 

Eit alternativ er å forhandle med leigetakaren for å oppnå einigheit om ei ny avtale. Du må nok då forevente at leigetakaren vil ha noko tilbake for å gå med på å betale depositum. 

Du bør også vurdere kor viktig det er for deg med depositum. Denne eksisterande leigetakaren er nok ein stabil betalar som ikkje lagar mykje styr, så det har ein verdi som du ikkje får om du prøver å leige ut til nokon andre. Dinne rettigheiter vil vare dei same uansett, så einaste forskjellen er at med depositum så kan du litt lettare få pengane utan å gå til søksmål for å kreve inn pengane. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (32 minutter siden):

Dersom leigeavtalen ikkje inneheld krav om depositun så kan du ikkje einsidig endre dette. Du trer som ny huseigar inn i avtalen på akkurat same vilkår som tidlegare huseigar.

Du må eventuelt seie opp leigeavtalen med gyldig oppseiingsgrunn for å kunne inngå ny leigeavtale med andre vilkår. 

Eit alternativ er å forhandle med leigetakaren for å oppnå einigheit om ei ny avtale. Du må nok då forevente at leigetakaren vil ha noko tilbake for å gå med på å betale depositum. 

Du bør også vurdere kor viktig det er for deg med depositum. Denne eksisterande leigetakaren er nok ein stabil betalar som ikkje lagar mykje styr, så det har ein verdi som du ikkje får om du prøver å leige ut til nokon andre. Dinne rettigheiter vil vare dei same uansett, så einaste forskjellen er at med depositum så kan du litt lettare få pengane utan å gå til søksmål for å kreve inn pengane. 

Så vidt jeg vet så er det en del forsikringsselskaper som i husforsikringen har innebygde en leieforsikring som har som krav for bruk at leietaker har betalt inn minst x mnd depositum. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (1 time siden):

Så vidt jeg vet så er det en del forsikringsselskaper som i husforsikringen har innebygde en leieforsikring som har som krav for bruk at leietaker har betalt inn minst x mnd depositum. 

Eller tilsvarende garanti. Det kan være NAV-garanti eller andre løsninger også. Vanligvis.

Men hvilken dekning trådstarter får på forsikringen sin er irrelevant. Han har med viten trådd inn i en eksisterende avtale med leietaker. Det beste trådstarter kan håpe på er å ta en snakk med leietaker og forklar situasjonen og håpe på forståelse. Utover det er det ikke noen andre lovlige metoder man kan benytte for å "plutselig" kreve depositum. Da må i såfall leieavtalen sies opp med en annen saklig grunn og ny leietaker skaffes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WhiskeyJack skrev (7 timer siden):

Hei,


Vi har nettopp kjøpt en bolig med overtakelse i mars. Boligen har en utleiedel hvor utleier ikke har betalt inn noe depositum. Må jeg si opp avtalen med beboer eller kan jeg kreve at avtalen endres hvor da krav om depositum vil foreligge? 

 

Så dumt da at du valgte å kjøpe et hus med en leietaker som allerede bodde der. 

Ønsker du fremdeles å ha en leietaker der? Du kan si opp leietakeren hvis du skal bruke husrommet selv. Du kan ikke kreve endring av en avtale som allerede er underskrevet.

Men hvis avtalen er en tidsbestemt avtale så kan du endre ordlyden i avtalen når den avtalen går ut hvis du ønsker å fornye den. 

Ellers så kan du jo alltids forsøke å inngå en ny avtale med leietaker, men leietaker har rett til å takke nei til dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...