Gå til innhold

Syk i ferie, kun krav på flere feriedager om man er lagt inn på sykehus?


mobil34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legen rører. Be om sjukemelding. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/ferie-og-sykmelding

Quote

Ferieloven sier blant annet at den som har vært helt arbeidsufør i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, jeg er litt i samme situasjon. Vi har 3 arbeidsdager i romjula hvor de fleste av oss tar fri, enten ved bruk av feriedager tilgode eller avspasering. Jeg tenkte egentlig å avspasere i romjula og jobbe inn timene på nyåret igjen. MEN, fra natt til julaften til i dag 29.12. har jeg vært ganske syk og for det meste sengeliggende. Er det innafor å bruke egenmelding i stedet for avspasering? Prøvde å ringe legekontoret for å få sykemelding, men kom aldri gjennom. Noen som har noen tanker på hva som er mest riktig å gjøre? Feriedagene som jeg mister er jeg ikke så opptatt av.

Lenke til kommentar
NhanNgo skrev (16 minutter siden):

Hei, jeg er litt i samme situasjon. Vi har 3 arbeidsdager i romjula hvor de fleste av oss tar fri, enten ved bruk av feriedager tilgode eller avspasering. Jeg tenkte egentlig å avspasere i romjula og jobbe inn timene på nyåret igjen. MEN, fra natt til julaften til i dag 29.12. har jeg vært ganske syk og for det meste sengeliggende. Er det innafor å bruke egenmelding i stedet for avspasering? Prøvde å ringe legekontoret for å få sykemelding, men kom aldri gjennom. Noen som har noen tanker på hva som er mest riktig å gjøre? Feriedagene som jeg mister er jeg ikke så opptatt av.

Slik jeg forstår det må du ha sykemelding for å få feriedagene tilbake.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 29.12.2023 den 1:40 PM):

Slik jeg forstår det må du ha sykemelding for å få feriedagene tilbake.

Det er korrekt. For å kreve å få utsatt ferien må ein være heilt arbeidsufør og det må dokumenterast med legeattest. I tillegg må ein melde frå til arbeidsgivar om at ein har blitt sjuk og krever ferien utsatt. 

@NhanNgo Eg tenker at det mest korrekt å bruke eigenmelding når du fyrst har det godet. Burde være unødvendig å bruke avspassering når du ikkje må. Det einaste du bør vurdere er om du vil holde tilbake på å bruke eigenmelding i tilfelle du treng eigenmemdingsdagane seinare. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...