Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skilsmisse og Verdibeskyttelse: Trenger råd om Eiendelsfordeling og Ektepakt i Norge


Geekeern

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring eller kunnskap om hvordan fordeling av eiendeler fungerer ved skilsmisse i Norge, spesielt når det gjelder boliger som ble ervervet før ekteskapet? Er det noen spesielle hensyn eller juridiske trinn som bør tas for å sikre skjevdeling av privat eiendom ved en eventuell skilsmisse?

 

Videre, er det anbefalt å opprette en ektepakt for å beskytte verdifulle eiendeler, og hva bør en slik ektepakt inneholde for å sikre at ens verdier forblir personlig eiendom ved en eventuell skilsmisse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3.1.2024 at 11:53 AM, *F* said:

Det du tar med inn i ekteskapet tar du også med ut. Det er "by default" uten ektepakt. Det er også mulig å avtale fult særeie i ektepakt, dvs, for hva som erverves i eksteskapet.

Takk for svaret! :) Hvis jeg tar med eiendom inn i ekteskapet og selger den under ekteskapet, er det nødvendig å øremerke gevinstpengene på en egen konto for å unngå at de blir betraktet som felles eiendeler?

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg mener du får alt om huset enten var nedbetalt ved ekteskap (ikke lån). Utfordringen er slik jeg skjønner det hva som skjer med pengene etterpå. For om de ikke er sporbare så regnes de vel som "gått ut i forbruk". Hva har du tenkt å bruke pengene til?
Oppdater gjerne tråden om du finner ut av dette, for denne tematikken er jeg også nysgjerrig på.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...