Gå til innhold

Opplever dere Norge som et fritt land? Jeg synes Norge minner om Afrika


Anbefalte innlegg

Med det mener jeg at alle tenker at dyrene i Afrika lever i inngjerdinger, men folk flest innbiller seg at løvene, elefantene og sjiraffene lever i det fri. Sånn føler jeg det er med oss nordmenn og. 

Valg: Vi har såkalte frie valg, men noen generasjoner er flere mennesker enn andre. Det gjør at de får mer makt enn resten og kan undertrykke de så mye de vil- ta alt av verdier. Vi ser også at noen mennesker har større innflytelse enn andre, noe som ikke skal være tilfellet i et demokrati. Ta eksempelvis sveitsflyttere og lakselobbyen. Et fåtall av mennesker skal ikke ha så mye makt at de kan få viljen sin. Og prøver man på det så er man en motstander av demokratiet. 

Hva man gjør i livet: i dag støtter staten boligeiere. Utdanning er også viktig. Det gjør at det rent økonomisk er mest fornuftig å ta seg utdanning, kjøpe bolig så fort som mulig, oppgradere boligen så fort som mulig, bo sentralt så fort som mulig etc. Vi har altså ikke reelle valg på hva vi kan gjøre her i livet. I et fritt land må flere alternativer være omtrent like lønnsomme. Ellers har man ikke reelle valg.

Hvordan penger og "mitt og ditt" avgjør: mange familier mistet masse under 2 verdenskrig og før det. De verdiene er fremdeles hos andre rike familier på vestkanten og i Bergen. Folk har store hus og hytte samtidig som andre ikke får startet familie fordi de ikke får plass. Men å rive de husene og bygge leiligheter så flere familier får et sted å bo er visst krise- man nekter andre frihet. Penger bestemmer til og med om man skal få bo i byen man ble født i. Hvilken frihet er det? Det er jo ikke mer frihet enn korrupsjon hvor leiligheter går til venners venner. Inntekt skal skattes av, men arv og boliger er fyfy. Det er utrolig ufritt. 

Er frihet og høyreside automatisk motsetninger eller kan man ha en høyreside som jobber for frihet?

Endret av majer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Norge er et svært fritt land.

Om jeg ønsker så kan jeg fint dra over grensen til Sverige uten noe problem.

 

Det er nok svært få laksebaroner eller sveitsere som påvirker norske valg, sammenlignet med resten av befolkningen vår.

 

Hvilken alternativ løsning er det til utdanning og kjøp av bolig, om du ønsker utdanning og bolig?

Om du ikke ønsker dette så kan du eksempelvis starte egne bedrifter eller til og med velge å ikke gjøre noe som helst. Norge hjelper.

 

Man er ikke nødt til å bosette seg i Bergen. Man kan fint flytte på seg til et sted hvor det er flere hus til salgs.

For øyeblikket er det over 27.000 boliger til salg på finn.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, majer said:

Med det mener jeg at alle tenker at dyrene i Afrika lever i inngjerdinger, men folk flest innbiller seg at løvene, elefantene og sjiraffene lever i det fri. Sånn føler jeg det er med oss nordmenn og. 

Kanskje du bør ta deg ein tur til Afrika? Som forøvrig er eit kontinent som er tre ganger så stort som Europa. For det er ikkje folk flest som tar feil her.

19 minutes ago, majer said:

Valg: Vi har såkalte frie valg, men noen generasjoner er flere mennesker enn andre. Det gjør at de får mer makt enn resten og kan undertrykke de så mye de vil- ta alt av verdier. Vi ser også at noen mennesker har større innflytelse enn andre, noe som ikke skal være tilfellet i et demokrati. Ta eksempelvis sveitsflyttere og lakselobbyen. Et fåtall av mennesker skal ikke ha så mye makt at de kan få viljen sin. Og prøver man på det så er man en motstander av demokratiet. 

Så fordi dei er flest så får dei mest makt? Det er jo ... definisjonen på demokrati? Forøvrig er det jo ikkje slik at alle i ei aldersgruppe stemmer likt.

19 minutes ago, majer said:

I et fritt land må flere alternativer være omtrent like lønnsomme. 

Må dei? Skal det verkeleg vere like lønnsomt å vaske golv og å fiske? Skal det koste det samme å bu i Oslo sentrum og i Karasjok? Eller er det ok at val har konsekvenser? For min del er det fullstendig urimeleg at val eg gjer ikkje skal ha konsekvenser.

Samtidig er eg utvilsomt for høgare skattenivå og større sosial utjamning i dag, og t.d. høgare eigedomsskatt og fjering av rentefrådrag også viare - men ikkje at val ikkje skal påverke økonomien til folk.

Endret av barfoo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
barfoo skrev (11 minutter siden):

Kanskje du bør ta deg ein tur til Afrika? Som forøvrig er eit kontinent som er tre ganger så stort som Europa. For det er ikkje folk flest som tar feil her.

Så fordi dei er flest så får dei mest makt? Det er jo ... definisjonen på demokrati? Forøvrig er det jo ikkje slik at alle i ei aldersgruppe stemmer likt.

Må dei? Skal det verkeleg vere like lønnsomt å vaske golv og å fiske? Skal det koste det samme å bu i Oslo sentrum og i Karasjok? Eller er det ok at val har konsekvenser? For min del er det fullstendig urimeleg at val eg gjer ikkje skal ha konsekvenser.

Samtidig er eg utvilsomt for høgare skattenivå og større sosial utjamning i dag, og t.d. høgare eigedomsskatt og fjering av rentefrådrag også viare - men ikkje at val ikkje skal påverke økonomien til folk.

De stedene i Afrika dyreprogrammene og bildene kommer fra er gjerne gigantiske dyrehager. Det er de bildene som sendes til oss i vesten

Angående at noen generasjoner er flere folk og dermed har mer makt så er det jo også de generasjonene som selv har gjort yngre generasjoner mindre og dermed mer maktesløse. Blir litt som om en regjering fordriver meningsmotstandere og tar fra dem statsborgerskap så de ikke får stemme ved neste valg 

Jeg er enig med deg i at valg skal ha konsekvenser, men i dag har staten bestemt at rekkefølgen som fungerer for å leve et godt liv er x-y-z. Det er jo ikke frihet. Blir som at putin gir journalister som elsker regimet flere fordeler enn andre journalister. Det er ingen frihet i det

Endret av majer
Lenke til kommentar

Tror du har misforstått koseptet frihet i et demokratisk samfunn.. Ser ikke at noen av punktene dine taler for at man ikke er fri i Norge, bare at det virker som du mener at alle mennesker skal stille 100% likt samme hva man foretar seg, eller hvilken familie man er født inn i.

Begynner å bli slitsomt med disse idiotiske sammenligningene av Norge mot <insert underutviklede/fattige/diktatur/kommuniststater>. Men viktig å fortsette å jobbe for at vi ikke skal havne i uløkka selvfølgelig, når vi ser antidemokratisk utvikling ellers i verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
majer skrev (8 minutter siden):

Angående at noen generasjoner er flere folk og dermed har mer makt så er det jo også de generasjonene som selv har gjort yngre generasjoner mindre og dermed mer maktesløse. Blir litt som om en regjering fordriver meningsmotstandere og tar fra dem statsborgerskap så de ikke får stemme ved neste valg

Du tenker på Kina, ikke Norge.

Lenke til kommentar

Blir feil å sammenligne Norge med å andre plasser slik mener jeg. Er det i heletatt en plass i verden hvor man er mer fri og har flere valg? 

Det som bør diskuteres er selve strukturen i demokratiet og kapitalismen. Jeg mener det har blitt utdatert og trengs endringer her. Men vanskelig å finne ut hva og hvordan det skal foregå, spesielt når man er avhengig av verdens-økonomien. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, majer said:

De stedene i Afrika dyreprogrammene og bildene kommer fra er gjerne gigantiske dyrehager. Det er de bildene som sendes til oss i vesten

Kva gigantiske dyrehager er det som finst i Afrika?

1 hour ago, majer said:

Angående at noen generasjoner er flere folk og dermed har mer makt så er det jo også de generasjonene som selv har gjort yngre generasjoner mindre og dermed mer maktesløse. Blir litt som om en regjering fordriver meningsmotstandere og tar fra dem statsborgerskap så de ikke får stemme ved neste valg 

Uhm, så du skal tvinge folk til å få ungar, slik at kommande generasjoner vert nøyaktig like store som føregåande? Det høyrest ikkje ut som friheit akkurat?

 

1 hour ago, majer said:

Jeg er enig med deg i at valg skal ha konsekvenser, men i dag har staten bestemt at rekkefølgen som fungerer for å leve et godt liv er x-y-z.

Hæ? Lønninger er t.d. i stor grad markedsstyrt. Staten legg ikkje opp til at mastergrad skal gje meir lønn enn yrkesfag; det er markedet, dvs. dei som kjøper arbeidstimer, som gjer.

Argumentasjonen din er totalt på bærtur.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (5 timer siden):

Kva gigantiske dyrehager er det som finst i Afrika?

Uhm, så du skal tvinge folk til å få ungar, slik at kommande generasjoner vert nøyaktig like store som føregåande? Det høyrest ikkje ut som friheit akkurat?

 

Hæ? Lønninger er t.d. i stor grad markedsstyrt. Staten legg ikkje opp til at mastergrad skal gje meir lønn enn yrkesfag; det er markedet, dvs. dei som kjøper arbeidstimer, som gjer.

Argumentasjonen din er totalt på bærtur.

Hvert naturreservat er jo en forvokst dyrehage der

Nei, men alle generasjoner må være representert. I dag ødelegger noen generasjoner for andre. Nå var det nettopp en nyhetssak om at Norge skiller seg ut siden vi har så få fattige eldre, men så mange unge

Staten legger opp til et system som gjør at man er tjent med aktivitet A og ikke B. Kommunene styrer reguleringer av boliger og staten styrer at man skal miste hardt inntjent penger, men ikke arv osv. 

Ser man på jobbstillinger er det langt oftere krav til master i kommunene enn i det private- særlig innen teknologi

Endret av majer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...