Gå til innhold

📱 Mistenker SMS svindel og andre erfaringer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 minutt siden):

At noen i det hele tatt er i tvil på en slik SMS er skremmende! Det at noen bevisst trykker på en link i SMS-en er enda mer skremmende.

Det er jo forsåvidt sant, og det er derfor jeg lagde denne tråden for folk som er i tvil. 🤗 Jeg trykte kun på nederste linken, skrev ikke inne noe i den bank-id registreringen. 😃

Lenke til kommentar

Kjør alle linker du er i tvil om gjennom virustotal:  https://www.virustotal.com/gui/home/url

 Og selv etter en scan der bør du være meget forsiktig med hva du trykker på.

 

edit:

Som du selv kan se, kun en av disse markerer linken som "spam" - sannsynligvis fordi det er phising uten trojan/virus på siden

https://www.virustotal.com/gui/url/4203a2872719c2298a369176cdb55d577cf43f837a458436bb9d621aba95f386?nocache=1

 

Og det viser hvor våken du må være - ikke stol på noen ting før du har tenkt deg om flere ganger.

Endret av Kakkelfant
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (19 minutter siden):

Om du hadde trykket inn bank ID og kode ville de umiddelbart brukt dette til å gjennomføre en transaksjon

Det at bankid er blitt så utvannet gjør også at flere går fem på. Man kan f. Eks logge inn på klarna og sånne jalla sider med bankid. Tenker svindel mengden også øker nå som folk nedgraderes til banid appen i løpet av desember. Er en julegave til svindlere bokstavelig talt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (På 22.12.2023 den 12:48 AM):

Fikk denne her nå i natt og er usikker på om dette kan være svindel. 🤔🤔 Når jeg trykte på nederste linken så kom det opp en bank-id registrering. Skulle bare se, gjorde ikke mer en det.

Screenshot_2023-12-22-00-34-10.thumb.png.89893f191d411b298560397e70b10bbf.png

Fikk den samme for noen dager siden. Kontaktet klarna, de hadde ikke sendt ut noe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (På 22.12.2023 den 12:48 AM):

Fikk denne her nå i natt og er usikker på om dette kan være svindel. 🤔🤔 Når jeg trykte på nederste linken så kom det opp en bank-id registrering. Skulle bare se, gjorde ikke mer en det.

Høres myklarna.me ut som en nettside klarna bruker?
Om man tar en rask sjekk på google, så bruker klarna nettsiden klarna.com, altså burde linken pekt mot noe slikt som klarna.com/jWrx
Men de fleste ekte bedrifter vil ikke sende ut en link i det hele tatt, kun "logg deg inn på vår nettside for å betale" eller lignende.

Generelt sett, får man slike ting på SMS, aldri trykk på linken men finn riktig webside selv og logg deg inn der.
Hadde du funnet frem til klarna.com på egen hånd så logget deg inn, så ville du sett at du ikke hadde noen inkasso der..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...