GĂ„ til innhold

đŸ“± Mistenker SMS svindel og andre erfaringer.


Anbefalte innlegg

aklla skrev (4 timer siden):

HĂžres myklarna.me ut som en nettside klarna bruker?
Om man tar en rask sjekk pÄ google, sÄ bruker klarna nettsiden klarna.com, altsÄ burde linken pekt mot noe slikt som klarna.com/jWrx
Men de fleste ekte bedrifter vil ikke sende ut en link i det hele tatt, kun "logg deg inn pÄ vÄr nettside for Ä betale" eller lignende.

Generelt sett, fÄr man slike ting pÄ SMS, aldri trykk pÄ linken men finn riktig webside selv og logg deg inn der.
Hadde du funnet frem til klarna.com pÄ egen hÄnd sÄ logget deg inn, sÄ ville du sett at du ikke hadde noen inkasso der..

SÄ har man wideroe da som gÄr mot strÞmmen og sender ut SMS med betalingslenke pÄ wideroeetellerannet.com hvor man mÄ taste inn kreditt kort detaljer. Ja de bruker en ".Com" adresse selv om de eier wideroe.no som resten av nettsiden ligger pÄ. Betaltngs infoen kan heller ikke finnes om en logger inn pÄ wideroe.no og lenken varer kun i to timer. Har prÞvd Ä forklare dem at fremgangsmÄten deres strider i mot ALLE mine metoder for Ä unngÄ svindel, men de har ikke noe annen mÄte Ä lÞse det pÄ blir jeg fortalt. 

Poenget er at det at samme domene ikke brukes ikke nÞdvendigvis betyr at det er scam. Jeg har som prinsipp Ä ikke fÞlge lenker i epost/sms og gÄ til nettsiden jeg vanligvis logger inn for Ä nÄ mine tjenester hos leverandÞr da unngÄr en de fleste svindel tilfeller. Vel sÄnn utenom wideroe da som totalt misforstÄr alt nÄr det kommer til svindel og sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (PĂ„ 25.12.2023 den 14.30):

SÄ har man wideroe da som gÄr mot strÞmmen og sender ut SMS med betalingslenke pÄ wideroeetellerannet.com hvor man mÄ taste inn kreditt kort detaljer. Ja de bruker en ".Com" adresse selv om de eier wideroe.no som resten av nettsiden ligger pÄ. Betaltngs infoen kan heller ikke finnes om en logger inn pÄ wideroe.no og lenken varer kun i to timer. Har prÞvd Ä forklare dem at fremgangsmÄten deres strider i mot ALLE mine metoder for Ä unngÄ svindel, men de har ikke noe annen mÄte Ä lÞse det pÄ blir jeg fortalt. 

Poenget er at det at samme domene ikke brukes ikke nÞdvendigvis betyr at det er scam. Jeg har som prinsipp Ä ikke fÞlge lenker i epost/sms og gÄ til nettsiden jeg vanligvis logger inn for Ä nÄ mine tjenester hos leverandÞr da unngÄr en de fleste svindel tilfeller. Vel sÄnn utenom wideroe da som totalt misforstÄr alt nÄr det kommer til svindel og sikkerhet. 

Det er jo kjempe rart at de ikke fÄr fikset det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...