Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde drapstrusler fra debatt-forum / sosiale medier. Anonymt?


Gjest 47df1...4fa

Anbefalte innlegg

Gjest 47df1...4fa

Hvis man får for eksempel drapstrusler tilsendt på debatt-forum som her på Diskusjon.no eller på ymse sosiale medier - for eksempel Snapchat / Facebook, eller andre steder. Er det mulig å anmelde sånne ting på en anonym måte? 

Hvis man får ekle kommentarer over Internett, så har man neppe lyst til å gå til anmeldelse og risikere å måtte oppgi navn / adresse eller annen personlig informasjon. I så fall kan det vel hende at de som kom med drittslengingen over Internett også får tilgang til eventuelle anmeldelser - og dermed også navn, eller annen personalia? 

Anonymous poster hash: 47df1...4fa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 40a39...675
Gjest 47df1...4fa skrev (14 minutter siden):

Hvis man får for eksempel drapstrusler tilsendt på debatt-forum som her på Diskusjon.no eller på ymse sosiale medier - for eksempel Snapchat / Facebook, eller andre steder. Er det mulig å anmelde sånne ting på en anonym måte? 

Hvis man får ekle kommentarer over Internett, så har man neppe lyst til å gå til anmeldelse og risikere å måtte oppgi navn / adresse eller annen personlig informasjon. I så fall kan det vel hende at de som kom med drittslengingen over Internett også får tilgang til eventuelle anmeldelser - og dermed også navn, eller annen personalia? 

Anonymous poster hash: 47df1...4fa

Man kan ikke anmelde en sak anonymt nei. 

Anonymous poster hash: 40a39...675

Lenke til kommentar

Jeg håper du virkelig tar kontakt med oss, hvis du opplever drapstrusler via vårt forum, slik oppførsel skal aldri forekomme og det er viktig at vi får vite dette. Du kan f.eks rapportere innlegg/melding hvor du mottok trussel. Du får trøste deg med at over forum så kommer de ikke til å gjøre noe ut av drapstruslene, i og med at de ikke vet hvem du er, og uavhengig av trusler så husk alltid på personvern på nett. Det er grunn til at jeg aldri deler spesifikt blant annet yrke mitt, hvor konkret jeg bor og jeg endrer på uvesentlige faktadetaljer i historier med vilje for å ikke bli gjenkjent. Opplevde for noen dager siden selv å få trussel fra en veldig psykisk ustabil bruker, noe som gjorde det veldig tydelig at jeg har gjort en klok vurdering rundt hva jeg deler og ikke deler på forumet. Admins har mulighet til å sjekke hvem står bak hets og trusler fra anonymbruker. 

Trusler og hets tar vi på alvor, men også mindre alvorlige ting, forumet skal være et trygt, godt og inkluderende sted å være.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gaea said:

Du får trøste deg med at over forum så kommer de ikke til å gjøre noe ut av drapstruslene, i og med at de ikke vet hvem du er, og uavhengig av trusler så husk alltid på personvern på nett.

Dette med en viss form for anonymisering er en svært viktig egenskap ved diskusjon.no

Det bør ikke være mulig å søke opp navnet ditt på Internett og så få fram alle de diskusjoner man har deltatt i. Hvis man har en jobb så vil det jo være en forskjell på hva man mener "i embeds medfør" og de tingene som man uttrykker i en privat og litt mindre formell sammenheng.

Hvis man aldri kan være "privatperson" og man "er jobben" i enhver sammenheng, så vil jo dette være en håpløs situasjon.

Det vil også være i samsvar med de prinsippene som følger av GDPR å sørge for en viss form for anonymisering av innlegg og data. Sikkerhetsmessig mht personsikkerhet, så vil det også være et stort pluss.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 timer siden):

Det bør ikke være mulig å søke opp navnet ditt på Internett og så få fram alle de diskusjoner man har deltatt i. Hvis man har en jobb så vil det jo være en forskjell på hva man mener "i embeds medfør" og de tingene som man uttrykker i en privat og litt mindre formell sammenheng.

Hvis man aldri kan være "privatperson" og man "er jobben" i enhver sammenheng, så vil jo dette være en håpløs situasjon

Helt enig, og det virker av og til som at en del glemmer dette rundt f.eks det å være helsepersonell på jobb vs det å være en privatperson på forum.  

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig å gjøre politiet oppmerksomme på et straffbart forhold uten å avsløre sin identitet. Men dette vil i praksis dødsdømme noen strafferettslig forfølgning. 

For det første vil det innebære at du ikke kan påberope deg å være rammet (fordi da må du per definisjon avsløre hvem du er og din relasjon til truslene). 

For det andre vil det innebære at det i praksis vil bli umulig å etterforske saken. Vilkårene for å straffes etter straffeloven § 263 om trusler er at tiltalte har truet en (eller flere) konkrete andre personer med straffbar atferd "under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt". Jeg ser det som veldig vanskelig å anmelde et forhold, kunne oppgi nok slike omstendigheter til at saken kan etterforskes i tilstrekkelig grad til å kunne påtales, og samtidig sørge for at påtalemyndigheten ikke har nok opplysninger til å finne ut hvem du er. 

For det tredje vil påtalemyndigheten sannsynligvis ikke prioritere knappe etterforskningsressurser på en anonym anmeldelse. Trusler er ikke blant Riksadvokatens prioriterte områder. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det einaste scenarioet eg kan sjå for meg at du kan tipse anonymt om drapstruslar og få politiet til å ta tak i saka er dersom du tipsar om saka saman med god dokumentasjon/bevis, og trusselen er retta mot ein tredjeperson som kan identifiserast som offer i saka. 

Så om et på eit forum kjem drapstrusslar mot profilerte personar som politikarar, så kan du tipse anonymt og kanskje få politiet til å starte etterforskning av truslar mot ein namngitt person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...