Gå til innhold

Noen som kan se forskjell på sRGB og adobeRGB i LR med windows 11?


Anbefalte innlegg

Vet jo at adobeRGB har ett bredere fargespekter, spesielt i grønt. Men ser virkelig ikke forskjell, når jeg prøver å sammenligne. Har to skjermer, en dell xps 17 som dekker 99% av adobeRGB og en eizo coloredge, som dekker 100%. Prøvd å eksportere samme bilde fra LR i både sRGB og adobeRGB, men ser null forskjell i grønt. Prøvd samme med TIFF fil, akkurat samme resultat der. Også prøvd å sammenligne en jpg i sRGB med samme bilde i LR, men fortsatt ingen forskjell. Prøvd med litt forskjellige type bilder med mye grønt(skogbilder)

Så kan noen forklare meg dette? Hva er egentlig fordelen med en adobeRGB skjerm? Hvis jeg har forstått noe rett, så vill det være lettere å få en adobeRGB skjerm til å match print, hvis man printer selv og driver med "soft proofing"?

Men hvorfor ser jeg ikke forskjell fra sRGB filen i jpg og samme fil i LR? Er det windows som setter noe begrensinger her? Har windows 11.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (1 time siden):

Har du testet med råbilder som du vet er med adobeRGB og faktisk utnytter det?

 

Skyter i raw så klart og så vidt jeg vet, så dekker vel raw filer større fargespekter en noen skjerm kan vise!?

Eizo skjermen min dekker også ca 80% av nye rec2020, som igjen viser opptil 70% av hva øyet kan se, etter hva jeg har forstått!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 minutter siden):

Har du sjekket at programmet du bruker for RAW er justert for å bruke adobeRGB til import/visning og også eksporterer med adobeRGB-profil?

Du kan laste ned og teste Gimp som vanligvis gir deg beskjed om fargeprofiler ved import av bilder.

Det er Lightroom classic, så velger fargerom når jeg eksportere en raw fil, feks til jpg eller TIFF. Hvis det ikke finnes noen "skulte" innstillinger i LR som jeg ikke er klar over da. En RAW fil har jo ikke noe spesifikt fargerom, så vidt jeg vet, men inneholder nok data til å dekke alle kjente fargerom!?

Mulig jpg filer ikke klarer å dekke adobeRGB, men en TIFF fil burde det og som sagt null forskjell mellom TIFF filene i sRGB og adobeRGB.

Burde også i teorien sett forskjell fra sRGB jpg filen og samme fil i LR

Lurer på om adobeRGB bare er til nytte hvis man printer selv og syntes jeg har lest at adobeRGB ble utviklet for å matche visse utskrifter hvis man har en skriver og papir som kan matche

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Ser ut til at det er riktig at RAW har større fargerom. Og at en kan konvertere fra RAW til enten Adobe-RGB eller sRGB. Det er også mulig å konvertere fra Adobe-RGB til sRGB.

https://digital-foto.no/fototeknikk/adobe-rgb-eller-srgb-slik-velger-du-riktig-fargerom

Så ut fra dette så skulle bilder med AdobeRGB være bedre om skjermen støtter det.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

RAW er data direkte fra kamerasensoren, og en god sensor leverer som regel mer enn det normalt visningsutstyr er standardisert for. 5D MK iv er greit kvalifisert der som er proffkamera.

I.o.m at pixlene før eller siden ender opp som RGB-verdier og disse behandles videre for å passe inn i et definert fargerom som igjen begrenser hvilke RGB-verdier som er lovlig.

Som eksemplet mitt viser kan en JPG godt inneholde verdier som bare adobeRGB kan tilby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...