Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Webasto nok en gang. Høyfrekvent viftestøy (ikke kupevifte)


thbergseng

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Da kommer jeg til dere dyktige medforumister nok en gang med et spørsmål. 

Jeg merket i dag etter en halvtimes kjøretur ca at Webastoen hadde en ganske så endret lydmønster. Da den spant opp igjen etter stopp av bilen (for å brenne ut siste rest) la jeg merke til det som hørtes ut som en ganske så høyfrekvent viftelyd. Jeg tok et lydopptak fra motorrommet hvor det høres ganske så godt. 

- Sirkulasjonspumpa på Webasto ble skiftet for noen måneder siden

- Kupevifte ble også skiftet (men dette høres også når vifta i bilen ikke går). 

Jeg har forstått det som at det er en vifte som drar luft inn i Webastoen også(?) og ressonerer meg frem til at det kan være den som støyer. 

Problemet mitt er at verkstedet her er veldig opptatt, og jeg skal kjøre en del lengre turer i romjula, så jeg er veldig nysgjerrig på om det er noe jeg burde endre på planene på, eller prøve å trygle verkstedet om å få tatt det før jul? Er det noen som har vært borte i noe sånt å vet hvor lenge det evt. kan holde? Regner med Webastoen bare vil kutte/låses om den ryker? 

Webastoen starter jo så lenge jeg har på varme i bilen på vinteren, så den er jo i og for seg et viktig hjelpemiddel, og ikke noe som bare går nå og da. 

Ønsker dere alle en strålende helg! 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror kanskje et bedre spørsmål her vil bli, hva er konsekvensen av å kjøre med en ødelagt Webasto (om dette skulle skje før jeg evt får fikset den). Jeg har elektrisk motorvarmer, så det er ikke noe problem der, men siden denne går som tilleggsvarmer når motoren går, vil det ha noen konsekvenser? Vil det med tiden bli varmt nok av motoren selv til å få varme i bilen? 

Det gjelder en Tiguan 2013, 2.0 TDI. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, mobile999 said:

Det skjønner jeg, et naturlig spørsmål du derfor bør stille deg er om diesel er det riktige for deg.

Et annet spørsmål du bør stille deg er om et vag-produkt er det riktige for deg.

Jeg kjører mye langt og har ingen lademuligheter hjemme, så vil si ja der. Det har vært noen snags med bilen, men er absolutt fornøyd med den. Nå er det da ikke bare VAG som har tilleggsvarmer heller? Siden du spør om VAG er det rette for meg.

Lenke til kommentar
1 minute ago, mobile999 said:

Jeg tenkte på bensin, ikke elektrisk.

Man må regne med reparasjoner på alle biler, men mitt inntrykk er at vag-produkter har høy forventet reparasjonskostnad. Alder og kilometerstand har en viss sammenheng med reparasjonskostnader også.

Forstår absolutt det. Nå er det dog kun slitedeler som har gått på denne med unntak av dette med Webastoen, så det har ikke vært noen spesielle overraskelser der for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (På 16.12.2023 den 10.55):

eller prøve å trygle verkstedet om å få tatt det før jul? Er det noen som har vært borte i noe sånt å vet hvor lenge det evt. kan holde? Regner med Webastoen bare vil kutte/låses om den ryker? 

Det høres ut som om du resonnerer deg frem til rett årsak, men en slik lyd fra en vifte er på ingen måte dramatisk. Kan holde i flere år etterpå. Hvis viften ryker, vil du få en feilkode på webastoen og til slutt vil den bli "låst" slik at viften må byttes og den må åpnes via diagnose for å fungere igjen.
Ta et eventuelt bytte når det passer både for deg og verkstedet, bruk bilen som vanlig i mellomtiden. Er du heldig, vil lyden forsvinne igjen også. ;)

Lenke til kommentar
19 minutes ago, iknutis said:

Det høres ut som om du resonnerer deg frem til rett årsak, men en slik lyd fra en vifte er på ingen måte dramatisk. Kan holde i flere år etterpå. Hvis viften ryker, vil du få en feilkode på webastoen og til slutt vil den bli "låst" slik at viften må byttes og den må åpnes via diagnose for å fungere igjen.
Ta et eventuelt bytte når det passer både for deg og verkstedet, bruk bilen som vanlig i mellomtiden. Er du heldig, vil lyden forsvinne igjen også. ;)

Takk for "oppløftende" svar. Ja årsaken hørte jrg ganske umiddelbart. Var bare hvor fort dette kunne rykr og "hva skjer da" som stressa meg litt hehe. Det kan bli beinkaldt her oppe, så varme er kjekt å ha 😁

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (16 timer siden):

Takk for "oppløftende" svar. Ja årsaken hørte jrg ganske umiddelbart. Var bare hvor fort dette kunne rykr og "hva skjer da" som stressa meg litt hehe. Det kan bli beinkaldt her oppe, så varme er kjekt å ha 😁

Når jeg kom hjem fra jobb i dag, la jeg merke til at min webasto også har en vibrasjon i et spesielt toneleie når viften går på max.

Velger å tro at det er normalt. :)

Lenke til kommentar
7 hours ago, iknutis said:

Når jeg kom hjem fra jobb i dag, la jeg merke til at min webasto også har en vibrasjon i et spesielt toneleie når viften går på max.

Velger å tro at det er normalt. :)

Min lager skrapelyder og har plutselig fått et helt nytt toneleie, så er nok ikke normalt her 😅 men skal skiftes i januar sammen med brennkammer. Da er heke enheten ny (pumpe skifta i høst)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, iknutis said:

Skrapelyder har jeg heldigvis ikke. :D

Hehe nei det er noe som ikke er riktig her. Ny vifte, samt brennkammer er bestilt skiftet over nyttår, men nå syns jeg det har roet seg 😅 Dog skal jeg gjennomføre det uansett tror jeg. Jeg hører den jo sjeldent når den startes opp, og hører på musikk når jeg kjører. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
thbergseng skrev (På 20.12.2023 den 8.21):

Hehe nei det er noe som ikke er riktig her. Ny vifte, samt brennkammer er bestilt skiftet over nyttår, men nå syns jeg det har roet seg 😅 Dog skal jeg gjennomføre det uansett tror jeg. Jeg hører den jo sjeldent når den startes opp, og hører på musikk når jeg kjører. 

Hvor lenge var Adam i paradis.. :)
Nå fikk jeg feilkode på min vifte: 01414 - combustion-air blower 003 - mechanical failure - intermittent

Så da blir det bytte av brennkammer og vifte her også på nyåret når det har blitt litt varmere i været.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, iknutis said:

Hvor lenge var Adam i paradis.. :)
Nå fikk jeg feilkode på min vifte: 01414 - combustion-air blower 003 - mechanical failure - intermittent

Så da blir det bytte av brennkammer og vifte her også på nyåret når det har blitt litt varmere i været.

Holdt seg helt fint siden. Også i -30. Litt lyder under viftestart de kaldeste dagene, men ellers helt fint.

Litt morsom sidehistorie: kona hadde sin T-Roc på EU-kontroll. Spurte de (merkeverksted) om de kunne ta en visuell sjekk av bakbremsene minr pga noe merker på skivene. De sjekket, alt så nra ut, men han måtte dessverre informere meg om at begge bakfjærene var knekt. Jeg ante ikke det, så er veldig nysgjerrig på når det har skjedd 🤣

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...