Gå til innhold

Bør det oppfordres til å føde flere barn med Downs syndrom?


Meningsmåling  

33 stemmer

  1. 1. Bør man få lov til å ta abort hvis man vet at fosteret har Downs?

    • Ja
      31
    • Nei, fordi jeg vil ha flere med Downs
      1
    • Nei, fordi jeg er i mot abort
      0
    • Vet ikke
      1
  2. 2. Bør vi opprettholde et visst nivå av Downs i samfunnet?

    • Ja
      2
    • Nei
      15
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Svaret er jo helt klart et stort åpenbart nei, men kom over en artikkel på NRK der noen tydeligvis mener det motsatte. Da lurer jeg på om det er noen her som er enige med artikkelen?

https://www.nrk.no/nordland/tre-av-fire-svangerskap-med-pavist-downs-syndrom-ender-med-abort-1.16649483

Noen 'høydepunkter' fra artikkelen:

Sitat

– Vi tar et stort steg bakover i tid dersom det blir færre mennesker med Downs. Blir vi ikke eksponert for mennesker med Downs vil vi få et lite inkluderende samfunn.

Sitat

Etter at Stortinget sa ja til fostertesting har antall aborter med påvist Downs syndrom økt kraftig. – Som samfunn bør vi være kritisk til en så rask oppgang, mener Downs Norge.

Hva tenker dere her inne?

Endret av Comma Chameleon
Oppdatering av meningsmåling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mangler minst ett alternativ i avsteminingen: Det bør være opp til foreldrene.

Samtidig mener jeg at både de som har downs skal respekteres som mennesker, og at foreldre som velger abort fremfor å fullbyrde et svangerskap med et foster med downs skal respekteres for den avgjørelsen. Mennesker som har downs er individer og er innbyrdes forskjellige de også. Men downs gir tross allt en funksjonsnedsettelse som øker belastningen på foreldrene. Noen ganger for resten av livet, og noen ganger i stor grad. Det kan være slitsomt å være foreldre, og det hjelper ikke om belastningen øker vesentlig og kanskje på toppen av det at perioden man må ta ansvar for et barn også forlenges vesentlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Sånt er forkastelig og lage spørreundersøkelser om alle mennesker er like mye verdt 

Det har ingenting med om at noen mennesker er mer verdt noen enn andre. Dette er snakk om foster, ikke levende personer. Men om du er mot abort på prinsipp, så kan jeg forstå hvor du tror det er det samme.

Det er kun når du har levd nært på disse at man virkelig ser hvor tungt det kan være for foreldre og søsken å leve med noen som sliter så mye. Om det er Downs, CP eller annen større funksjonsnedsettelse. Man er fortsatt like glad i de som alle andre, men man må se hvor mye det påvirker også den som har lidelsen.

Derfor må man ta valget mens det fortsatt er et foster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 minutter siden):

Det mangler minst ett alternativ i avsteminingen: Det bør være opp til foreldrene.

Ah, jeg skjønner. Jeg mener også selvsagt at det er opp til foreldrene. Spørsmålet mitt var kanskje dårlig formulert. Jeg endret spørsmålet til om det burde være lov å ta abort hvis man ser at barnet har downs. For jeg er ikke helt der at jeg mener det bør være påtvunget. Jeg mener dog det bør være opp til mor, og ikke foreldrene i flertall, men regner med det er det du også mener. Far burde aldri kunne tvinge eller forhindre abort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Comma Chameleon said:

Ah, jeg skjønner. Jeg mener også selvsagt at det er opp til foreldrene. Spørsmålet mitt var kanskje dårlig formulert. Jeg endret spørsmålet til om det burde være lov å ta abort hvis man ser at barnet har downs. For jeg er ikke helt der at jeg mener det bør være påtvunget. Jeg mener dog det bør være opp til mor, og ikke foreldrene i flertall, men regner med det er det du også mener. Far burde aldri kunne tvinge eller forhindre abort.

Da jeg skrev foreldre så mente jeg foreldrene i flertall, ettersom jeg mener det er noe de i fellesskap bør være enige om siden valget fort ikke får noen "angrefrist".

Lenke til kommentar

Jeg ser du både skriver "bør man ta abort hvis barnet har downs", og "bør man få lov å ta abort hvis barnet har Downs".

Dette er egentlig 2 vidt forskjellige standpunkter. Ja, man bør få lov å ta abort hvis barnet har Downs, men om man bør ta abort hvis barnet har Downs er det bare foreldrene som kan svare på. Det er tross alt de som må leve med avgjørelsen kanskje for resten av livet. 

Å få et barn med spesielle behov kan være svært krevende for foreldrene, og opplevelsen av det norske hjelpeapparat er dessverre at det er svært mangelfullt. Så man bør tenke seg godt om før man tar dette skrittet. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg selv hadde valgt hvis jeg stod overfor det valget. Mest sannsynlig så hadde jeg nok valgt å fullføre svangerskapet. Men den situasjonen kommer jeg ikke til å komme opp i, for nå har jeg fått de barna jeg skal ha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Jeg ser du både skriver "bør man ta abort hvis barnet har downs", og "bør man få lov å ta abort hvis barnet har Downs".

Endret spørsmålet som nevnt over, men tydeligvis så legger den inn den originale som tittel på meningsmålingen i tillegg så den lå to steder. Takk for påminnelsen!

Det mest interessante rundt diskusjonen synes jeg ikke er direkte om abort burde være ok, men om samfunnet blir bedre av å ha flere personer med Downs. At det er noe negativt ved å få mindre Downs.

Jeg vil påstå at hvis man hadde (i et hypotetisk scenario) klart å finne en kur mot Downs, uten sideeffekter, så hadde det vært noe som bør være pålagt å ta hvis fostertesting påviser Downs. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Noen pårørende av virker til å ha er nærmest kult-lignende forhold til barnas lidelser/diagnoser. Selvfølgelig er abort det mest fornuftige. Ingen vil ha barn som for evig og alltid vil trenge pleie. Det samme gjelder folk med diverse medfødte lidelser som er i mot genmanipulering etc. Minner meg om episoden av trygdekontoret hvor en kvinnelig forsker fra USA som forsker på CRISPR ble nærmest sett på med forakt av noen av de norske deltagerne. 

 

 

Lenke til kommentar

Det bør være fritt frem å ta abort innenfor de lover og regler som gjelder for dette og å få teste fosteret mot eventuelle genfeil før en tar en slik avgjørelse. Det bør heller ikke være noe skamm eller stigma rundt dette på samme måte som hos andre aborter. At en ønsker å spille på følelser å prøve å sette verdien av liv mot hverandre er lite konstruktivt. Å leve med downs er ingen dans på roser hverken for den som har det eller pårørende, så en vurdering om en har det nødvendige som trengs for å ha ett barn som vil kreve konstant tilrettelegging og helsebehandling utover normalen må være opp til hver enkelt å vurdere, og bør ikke moraliseres.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Uansett. Jeg tenker svaret på nr 1 blir at dette bør være helt og holdent opp til foreldrene, hovedsaklig mor. 

Har ett søskenbarn med diagnosen, og vet at det ikke alltid har vært lett for min tante. Samtidig vet jeg at min tante aldri har angret på at hun fikk h*n. Mitt søskenbarn er nå godt opp i 50-åra. (Tror jeg, dont shoot me!) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...