Gå til innhold

svak elektrisk støy fra skjerm koblet laptop via usb-c til usb-c


Anbefalte innlegg

Hei, noen som vet om det er normalt at skjermen kan lage litt elektrisk støy når den er koblet til og lader en laptop via usb c til usb c? Lyden høres godt hvis jeg tar øret helt inntil skjermen, men på normal avstand høres det litt som en pc som jobber. Ikke veldig høyt, men merkbart hvis det er stille  rommet.

Er snakk om en dyr eizo skjerm(cs2400s) så ønsker å være sikker på at det ikke er noe form for defekt. 

Eizo sa det kunne være normalt, men fikk veldig diffust svar fra dem (via foto.no) på svensk. Så håper noen her kan litt om dette. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er desverre normalt at elektroniske komponenter av og til lager høyfrekvent lyd på grunn av mikrovibrasjoner. Jeg har en audio pro høytaler som lager en slik høyfrekvent lyd dersom jeg bruker usb porten til sitt mente bruk som er å lade en tilkoblet telefon. Jeg har også hatt pipelyd fra min stasjonære datamaskin med kvalitetskomponenter dersom jeg alt tabber ut av et spill som kjører i borderless fullscreen. Aldri ellers så det er litt random når slike ting skjer. Du kan prøve ting som å koble skjermen sin strømkabel rett i veggen og ikke en forgrener hvis du har den i en forgrener i dag.

 

Du kan også endre lysstyrken/kontrast eller andre innstillinger på skjermen mens du hører pipingen og du vil antageligvis klare å finne et lysstyrke nivå der det er lavere, høyere eller borte.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Locrin skrev (26 minutter siden):

Ja det er desverre normalt at elektroniske komponenter av og til lager høyfrekvent lyd på grunn av mikrovibrasjoner. Jeg har en audio pro høytaler som lager en slik høyfrekvent lyd dersom jeg bruker usb porten til sitt mente bruk som er å lade en tilkoblet telefon. Jeg har også hatt pipelyd fra min stasjonære datamaskin med kvalitetskomponenter dersom jeg alt tabber ut av et spill som kjører i borderless fullscreen. Aldri ellers så det er litt random når slike ting skjer. Du kan prøve ting som å koble skjermen sin strømkabel rett i veggen og ikke en forgrener hvis du har den i en forgrener i dag.

 

Du kan også endre lysstyrken/kontrast eller andre innstillinger på skjermen mens du hører pipingen og du vil antageligvis klare å finne et lysstyrke nivå der det er lavere, høyere eller borte.

Så du mener dette er innafor normalen, så lenge lyden er svak nok? Skjermen gir jo strøm til laptopen, så litt susing er kanskje å forvente, men trodde det ikke skulle være såpass merkbart(selv om lyden er ganske lav og kun høres i et helt stille rom)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (47 minutter siden):

Kan det være at det er en vifte du hører?

nei, høres ut som slik støy man kan høre fra ladere, hvis man putter øret helt inntil. Kan høres litt ut som en pc som jobber litt, på avstand. Men høres som sagt kun hvis det er helt stille i rommet. Ser ut til å komme og gå litt, denne støyen

Lenke til kommentar

@dan83 Har vært borte i dette på noen nye AOC skjermer vi fikk på jobben - trikset er når du er tilkoblet på USB-C å gå inn i skjermmenyen og sette lydnivå til minimum (dvs lyden kommer fra innebygde høyttalere i skjermen).  Hørtes ut som prosesseringslyd (cpu-lyd) før lyden på skjermen ble satt ned. 

Ganske svakt men absolutt irriterende og nok til at endel kolleger begynte å koble seg via HDMI inngangen istedenfor.   Men USB-C til USB-C til nye skjermer er jo genialt fordi laptop'en lades samtidig (hvis du har rett kabel)

De fleste bruker vel headset eller PC-lyd, så ingen grunn til å ha noe volum på skjermens høyttalere.

Edit: Hmm kikket på manualen og ser ikke ut til å være høyttalere, kun en "beep" lyd en kan velge on/off for? I så fall prøve å velge off.  

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

@dan83 Har vært borte i dette på noen nye AOC skjermer vi fikk på jobben - trikset er når du er tilkoblet på USB-C å gå inn i skjermmenyen og sette lydnivå til minimum (dvs lyden kommer fra innebygde høyttalere i skjermen).  Hørtes ut som prosesseringslyd (cpu-lyd) før lyden på skjermen ble satt ned. 

Ganske svakt men absolutt irriterende og nok til at endel kolleger begynte å koble seg via HDMI inngangen istedenfor.   Men USB-C til USB-C til nye skjermer er jo genialt fordi laptop'en lades samtidig (hvis du har rett kabel)

De fleste bruker vel headset eller PC-lyd, så ingen grunn til å ha noe volum på skjermens høyttalere.

Edit: Hmm kikket på manualen og ser ikke ut til å være høyttalere, kun en "beep" lyd en kan velge on/off for? I så fall prøve å velge off.  

hei, stemmer. Er jo ikke noe dedikerte høyttalere  på en slik eizo coloredge skjerm. Lyden kommer bak skjermen, der usb c kablen er koblet til. Stemmer at det kan høres ut som cpu på datamskin som jobber, på litt avstand. Tar man øret mot skjermen, høres det mer ut som ujevn suse lyd. Ikke noe stort problem, da jeg ofte hører på musikk når jeg redigerer bilder og kan eventuelt bruke hdmi de gangene jeg ikke skal høre på musikk. Men vill bare forsikre meg at dette er normalt. I følge eizo så kan det være normalt, men syntes de svarer litt uspesifikt på en måte. Vill helst slippe styret med å sende inn skjermen!

Og lyden er såpass lav at man må høre litt etter på normal avstand, så kan leve med det så lenge alt er normalt!

Lenke til kommentar

@dan83 på nevnte AOC skjermer stod høyttalerne til ca 50% volum fra fabrikk mener jeg... etter å ha justert volum til 0% så ble de helt stille.     Vil vel si at det er en svakhet hos Eizo hvis de ikke klarer å lage USB-C inngangen slik at bruk av den er lydløs.

Har en Asus ProArt hjemme hvor USB-C er helt tyst selv om volum på innebygde høyttalere er 25%, så at USB-C inngangen skulle gi støy var nytt for meg når vi fikk nevnte skjermer på jobben. Begge har lading via USB-C, så slipper man drasse på laptop-lader.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...