Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlige halogen-nærlys


sofiev

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte bil for noen måneder siden (ford focus 2013), og nærlysene er ekstremt dårlig. Lysene ser ut til å virke bra med engang jeg starter bilen men med engang jeg kommer meg ut på veien ser jeg kun noen få meter foran bilen. Lysene er riktig justert og har prøvd Osram Night breaker men det var lite bedring. 

Er det noen som har tips eller forslag til hvordan jeg kan få bedre lys?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sofiev skrev (1 time siden):

Hei. Jeg kjøpte bil for noen måneder siden (ford focus 2013), og nærlysene er ekstremt dårlig. Lysene ser ut til å virke bra med engang jeg starter bilen men med engang jeg kommer meg ut på veien ser jeg kun noen få meter foran bilen. Lysene er riktig justert og har prøvd Osram Night breaker men det var lite bedring. 

Er det noen som har tips eller forslag til hvordan jeg kan få bedre lys?

Har du sjekket spenningen på pærene? Mål spenningsfallet både mellom batteriets pluss-pol og pluss-leder på pæren, og mellom batteriets minus-pol og minus-leder på pæren. Hvis spenningsfallet på pluss er høyt, sett inn et rele. Hvis det er spenningsfall på minus, monter skikkelig jordingskabel fra pæresokkel.

Lenke til kommentar
sofiev skrev (1 time siden):

Hei. Jeg kjøpte bil for noen måneder siden (ford focus 2013), og nærlysene er ekstremt dårlig. Lysene ser ut til å virke bra med engang jeg starter bilen men med engang jeg kommer meg ut på veien ser jeg kun noen få meter foran bilen. Lysene er riktig justert og har prøvd Osram Night breaker men det var lite bedring. 

Er det noen som har tips eller forslag til hvordan jeg kan få bedre lys?

Jeg kan ikke si jeg er noen ekspert på feltet, men har hatt min andel av gamle Volvoer.

Hvis de virker bra med en gang, men så blir dårlige, så kan det tyde på dårlig dynamo/regulator. Har du sjekket hva spenningen er på ved pærene? Når du har litt turtall, bør den ligge på ca. 14v. Kanskje ledningene til pærene er dårlige? Prøv å lade batteriet med en batterilader og se om det kan hjelpe midlertidig? Har du litt vanskeligheter med å starte bilen? Evt. kan du prøve LED-pærer. Tror dog ikke alle er lovlige. Osram Night Breaker er gode pærer, så tror ikke problemet ditt er pærene.

Lenke til kommentar
VegardBe skrev (27 minutter siden):

Evt. kan du prøve LED-pærer. Tror dog ikke alle er lovlige.

De fleste er ikke lovlige, men det har kommet LED-pærer som er godkjent for bruk på vei nå, for både H4 og H7. Dette krever godkjennelse for hvert enkelt land for hver enkelt bilmodell. Sjekk listen her for Osram: https://www.osram.com/am/night-breaker-led-compatibility-list-norway.jsp, den viser at pærene er godkjent for Focus fra 2004 og nyere. Det finnes også andre produsenter som har godkjente LED-pærer, som Philips.

Ville uansett startet med å sjekke spenningsfall, se min forrige post. Halogen skal, med kvalitetspærer, lyse bra (nok).

Endret av zanta
Lenke til kommentar
sofiev skrev (På 11.12.2023 den 3:55 PM):

Hei. Jeg kjøpte bil for noen måneder siden (ford focus 2013), og nærlysene er ekstremt dårlig. Lysene ser ut til å virke bra med engang jeg starter bilen men med engang jeg kommer meg ut på veien ser jeg kun noen få meter foran bilen. Lysene er riktig justert og har prøvd Osram Night breaker men det var lite bedring. 

Er det noen som har tips eller forslag til hvordan jeg kan få bedre lys?

Har du såpass ny bil er det stor muligheter at det er automatisk høydejustering på nærlys og  lyktespyling , spredning av lysbilde på reflektorer ,og ikke på glasset  er muligheter  til oppgradering til Xenon , har du bilder av dine  lykter med tanke på matte/gule glass  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...