Gå til innhold

Nettbutikk trekk pengar frå konto lenge før bestilling blir sendt?


Gazer75

Anbefalte innlegg

Er det lov for ein nettbutikk å trekke pengar frå konto umiddelbart etter at bestilling er gjort når det kan ta fleire veker før vara kjem på lager og blir sendt?

Har aldri opplevd dette før ved kjøp av data utstyr.
Bestilte av Multicom for første gong og betalte med kort/Visa, då vart heile bestillinga trekt frå konto dagen etter.
Men sidan ein av komponentane ikkje var inne så må eg vente 2-3 veker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at Forbrukertilsynet skriver følgende om betaling ved kjøp over Internett:

Sitat

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Umiddelbart så virker det som at Selger må vente til varen sendes med å ta betalt men siden teksten bruker ordlyden kan kreve… usikker på om det da implisitt betyr at man som selger likevel kan ta betalt før varen sendes 🤔

Du er sikker på at beløoet er trukket fra konto og ikke bare reservert?

Lenke til kommentar

Nei, selger har ikke lov til å ta betalt uten at vare er sendt, selger har derimot lov til å reservere beløp.

Har vært ute for dette selv og spesielt Elkjøp er ett rovdyr her, de hadde sikkert tatt beslag i pengene mine i 6mnd da jeg ventet på noen skjermkort, fant ett skriv om dette, gidder ikke å lete det opp igjen, men de har altså ikke lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...