Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring/avgifter for en førstegangs-kjøper?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 27 år. Jeg har oppkjøring neste Fredag og tenker å kjøpe min første bil ikke lenge etter at jeg består (så hvis jeg består, så blir det kanskje ny bil på starten av ny-året) 

Pris: 150.000-200.000

Merke: Ingen preferanser, men har kjørt en del Golf som jeg liker, så den er foreløpig valg nr. 1.

Årsmodel: 2015 eller senere.

Gir: Automat

Hvor mye tror dere ca. alle utgifter på en bil vil koste for meg i året?

Endret av It's always sunny in Philadelphia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første bil var en volvo xc70, og den kostet meg ca 60 tusen i året når jeg regnet sammen alt jeg hadde av utgifter (bom,bensin,reparasjoner og mer)

 

Så ja, bil er kjempedyrt uansett. Skal du ha et billig bilhold, kjøp deg en leaf og kryss fingrene for at batteri/ladeinngang ikke går ned for telling.

Lenke til kommentar
oddeh skrev (2 minutter siden):

Her er det mange faktorer å ta hensyn til og varierer stort fra person til person.
Bom? Forsikringsnivå og egenandelsnivå? Kjørelengde? Alder på bil. Driftsikkerhet/vedlikeholdsbehov. Egenkapital/lånebehov. m.m.

Ok må sette meg mer inn i det ser jeg. Men bare sånn enkelt.

- Ingen lån på bil.

- Kjøre bare noen turer her og der (så maks 5000km i året, men mest sannsynlig langt under). Tar buss til jobb, da det er enklere pga parkering.

- Bilen skal ha kjørt maks 120.000km.

Men skal lese mer på det hvis jeg finner en bil jeg ønsker.

 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, It's always sunny in Philadelphia said:

maks 5000km i året, men mest sannsynlig langt under

I dette tilfellet tror jeg at jeg hadde enten kjøpt en svært billig bil til 5 tusen, 10 tusen, EU godkjent for 2 nye år, kjør så lenge den går, skrot den etterpå. Eller ikke hatt bil i hele tatt. Man kan kombinere mellom buss, drosje, tog, sykkel, elsykkel, leiebil, bildeling. Kanskje leie en bil de 2-3 gangene i måneden du trenger det, ca 500 per gang på getaround?

Det er en rekke faste kostnader på en bil som årsavgift, forsikring, bompenger, drivstoff, service, dekk osv. 

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjørte under 500 mil i året hadde jeg neppe kjøpt egen bil. Det måtte i så fall bli en billig elbil dersom jeg i hovedsak hadde kortere turer, eller en enkel bensinbil med manuellkasse dersom jeg hadde noen få langturer i året. De faste utgiftene (forsikring og trafikksikkerhetsavgift) vil være med på å gi en høy kostnad pr kjørte km når behovet er så lite, og hvis du bor i en storby vil også parkeringsplass kunne koste flere tusen pr måned. Ville heller brukt leiebil/bildeling når jeg hadde behov for bil.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...