Gå til innhold

Jeg vil søke på kredittkort men vet ikke om jeg har inntekt


Anbefalte innlegg

Jeg ser nå at de 6.000 TS får er inntekter fra studielån og barnebidrag. Du har altså ikke en jobb eller en arbeidsgiver.

Mitt beste råd er å bevege deg mot Finn.no. Det er mange som gir bort eldre oppvaskmaskiner der som fungerer. 

Jeg hadde en oppvaskmaskin som noen ga bort for veldig mange år siden. Den var ca. 20 år når jeg fikk den og den varte i hele 4 år før den tok kvelden. Den var selvsagt ikke fancy eller spesielt pen og se på, men jeg slapp og vaske opp i fire år og det kostet meg ingenting. 

Så jeg mener du bær stikke fingrene litt ned i jorden her. Du er en 18 år gammel student. Det er ikke normalt at man kan vandre inn på Elkjøp og kjøpe seg en splitter ny oppvaskmaskin til 10 lapper. Det er en dårlig investering spør du meg. Du skriver at dine foreldre har inkassosaker på seg og ikke kan hjelpe deg. Ikke sett deg selv i samme situasjon som dem, men lær heler av det dem har gjort. Dem startet trolig akkurat på samme måte som du gjorde. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (5 timer siden):

Det virker som at du gjør to feil. Du kjøper goder som ikke er nødvendig og du kjøper de på en dyr måte.

Å være rik er å ha penger man aldri bruker. Så må man bruke noen penger på det som skaper mer penger. Problemet til de fleste er at de ønsker noen millioner kroner for å bruke pengene. Det er ikke rikdom. Det er luksusfella og sløseri.

Vedlikehold og opprettholdelse av luksus koster penger og det må¨stadig nye beløp inn.

Oppvaskmaskin er et fornuftig kjøp da det frigjør tid som kan brukes til noe konstruktivt. Så er det konstruktivt å vaske kopper og kar, men det bringer deg ikke fremover. Det er noe som må gjøres i tillegg til det som gir fremskritt.

Vel forrige tv jeg kjøpte og projektor jeg kjøpte kjøpte jeg cash, den tvn har jeg ennå og står på barnerummet. Den er vel fra 2008 eller noe, jeg kjøpte en rævva Samsung føre dette i 5 serie også cash, den var ikke billig heller 8000kr. Etter det vil jeg ikke ha en rævva tv igjen. Men da hadde jeg jobb.

Px80 fikk jeg prutet ned til 6000 på Elkjøp, den nye 4k tvn fra Panasonic som vi kjøpte på avbetaling kostet 6000kr også på salg, jeg valgte den fordi jeg vet Panasonic lager gode TVe billig og den har Dolby Vision som var viktig for meg, bare for at ingen skal tro jeg svir av så mye penger.

Jeg kjøper aldri en mobil cash, den betales over mobilregningen noe som er helt normalt.

Mobil er nok det jeg kjøper dyrest, men siste Pixel jeg kjøpte kostet 2000kr på salg, det er vel heller ikke så dyrt? Kjøpte den også fordi jeg vet at Pixel er bra for pengene.

Har aldri hatt noe problem med slike avbetalinger.

Jeg har spart inn på andre ting, jeg har aldri flydd feks,jeg synes reiser er boring.

Men kredittkort vil jeg advare mot, var dum nok å akseptere et kort jeg fikk i posten fordi jeg gav veldedighet til røde kors. Det lå ubrukt i hylla i flere år, men når jeg havnet på AAP så gikk kortet varmt.

Så jeg vil advare mot slike kort. Avbetaling synes jeg er greit, men på oppvask-maskin ville jeg ringt en brukthandel.

Klart det er folk avbetaling ikke fungerer for, de i Luksusfellen osv, men de har seriøse problemer med villt forbruk og situasjon. Det blir jo reality tv av det.

Ganske dårlig impulskontroll, og er nok mye diagnoser der Add og Adhd osv.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Vel forrige tv jeg kjøpte og projektor jeg kjøpte kjøpte jeg cash, den tvn har jeg ennå og står på barnerummet. Den er vel fra 2008 eller noe, jeg kjøpte en rævva Samsung føre dette i 5 serie også cash, den var ikke billig heller 8000kr. Etter det vil jeg ikke ha en rævva tv igjen. Men da hadde jeg jobb.

Px80 fikk jeg prutet ned til 6000 på Elkjøp, den nye 4k tvn fra Panasonic som vi kjøpte på avbetaling kostet 6000kr også på salg, jeg valgte den fordi jeg vet Panasonic lager gode TVe billig og den har Dolby Vision som var viktig for meg, bare for at ingen skal tro jeg svir av så mye penger.

Jeg kjøper aldri en mobil cash, den betales over mobilregningen noe som er helt normalt.

Mobil er nok det jeg kjøper dyrest, men siste Pixel jeg kjøpte kostet 2000kr på salg, det er vel heller ikke så dyrt? Kjøpte den også fordi jeg vet at Pixel er bra for pengene.

Har aldri hatt noe problem med slike avbetalinger.

Jeg har spart inn på andre ting, jeg har aldri flydd feks,jeg synes reiser er boring.

Men kredittkort vil jeg advare mot, var dum nok å akseptere et kort jeg fikk i posten fordi jeg gav veldedighet til røde kors. Det lå ubrukt i hylla i flere år, men når jeg havnet på AAP så gikk kortet varmt.

Så jeg vil advare mot slike kort. Avbetaling synes jeg er greit, men på oppvask-maskin ville jeg ringt en brukthandel.

Klart det er folk avbetaling ikke fungerer for, de i Luksusfellen osv, men de har seriøse problemer med villt forbruk og situasjon. Det blir jo reality tv av det.

Ganske dårlig impulskontroll, og er nok mye diagnoser der Add og Adhd osv.

 

Om man må låne penger / bruke avbetaling for å kjøpe ting som går ned i verdi så har man egentlig ikke råd til de tingene.

Jeg kan ta et eksempel. Teknologi og innovasjon fører til at ny og bedre teknologi, og/eller eksisterende teknologi blir billigere å produsere:

Situasjon 1: Du kjøper en TV på januarsalget i 2023 til 6.990kr på avbetaling over 12 måneder og ender opp med å betale 8.200kr totalt innen desember 2023. Her kjøper du 2022 teknologi som du i desember 2023 har betalt 8.200kr for.

Situasjon 2: Du begynner i januar 2023 å spare 600kr i måneden med mål om å kjøpe en ny TV til maks 7.200kr i løpet av året. Når desember kommer så dukker det opp flere salg, og du ser en ny tv som er satt ned ca. 35% fra 10.700kr til 6.990kr og du kjøper denne. Her kjøper du 2023 teknologi som du i desember 2023 har betalt 6.990kr for.

Situasjon 3: Du har samme plan som i situasjon 2, men når desember kommer så er 2022 TV'en fra situasjon 1 på salg til 4.500kr og du tenker kanskje at det er nytt nok for deg og da har du 2.700kr til overs fra sparingen.

Det eksempelet viser er at det er forferdelig dyrt å ikke spare penger. Husk at desto mer du eier, desto mer må du reparere eller erstatte, og dette er forferdelig dyrt å bare gjøre med lånte penger hele tiden. Og en annen kjekk ting med sparte penger er at den dagen man ser på et produkt til 15.000kr så tenker man en ekstra gang igjennom kjøpet for man har en følelse av at "dette er jo mine penger jeg skal bruke".

Endret av rv87
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rv87 skrev (2 minutter siden):

Om man må låne penger / bruke avbetaling for å kjøpe ting som går ned i verdi så har man egentlig ikke råd til de tingene.

Jeg kan ta et eksempel. Teknologi og innovasjon fører til at ny og bedre teknologi, og/eller eksisterende teknologi blir billigere å produsere:

Situasjon 1: Du kjøper en TV på januarsalget i 2023 til 6.990kr på avbetaling over 12 måneder og ender opp med å betale 8.200kr totalt innen desember 2023. Her kjøper du 2022 teknologi som du i desember 2023 har betalt 8.200kr for.

Situasjon 2: Du begynner i januar 2023 å spare 600kr i måneden med mål om å kjøpe en ny TV til maks 7.200kr i løpet av året. Når november kommer så dukker det opp flere salg, og du ser en ny tv som er satt ned ca. 35% fra 10.700kr til 6.990kr og du kjøper denne. Her kjøper du 2023 teknologi som du i november 2023 har betalt 6.990kr for.

Det eksempelet viser er at det er forferdelig dyrt å ikke spare penger. Husk at desto mer du eier, desto mer må du reparere eller erstatte, og dette er forferdelig dyrt å bare gjøre med lånte penger hele tiden. Og en annen kjekk ting med sparte penger er at den dagen man ser på et produkt til 15.000kr så tenker man en ekstra gang igjennom kjøpet for man har en følelse av at "dette er jo mine penger jeg skal bruke".

Greia mi er jo at jeg ventet i nesten 20 år med en HDready budget plasma... Nettop fordi jeg ventet på at 4k skulle bli rimeligere..

Jeg kjøpte en ny tv modell på salg, riktignok en budget tv, men jeg har kunnskap om at bla Panasonic lager slike bra.

Du har helt rett, folk med god råd har bedre vilkår. Det er ikke morsomt å betale rente, men om jeg får gode salg så har ikke jeg problemer med det.

Jeg har forståelse for at det kan være annerledes for andre, men sånn er det jo med alt, gambling, godis, alkohol, overforbruk osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Greia mi er jo at jeg ventet i nesten 20 år med en HDready budget plasma... Nettop fordi jeg ventet på at 4k skulle bli rimeligere..

Ja, da har du jo hatt 20 år til å legge av litt penger til den dagen hvor du trenger å få byttet den ut.
Hvorfor så hastverk etter 20 år at du bare må ha den 4K TV-en med en gang og betale mer for TV-en enn den er verdt?
Det gir jo ingen mening, for all del, du må gjerne kjøpe ting på kreditt, men særlig smart er det ikke.

Jeg har aldri kjøpt noe på avbetaling, har jeg ikke cash så har jeg ikke råd, så enkelt er det. Jeg har benyttet meg av kredittkort for enkelheten skyld, men jeg har hatt pengene og nedbetalt lenge før jeg må betale renter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (42 minutter siden):

Ja, da har du jo hatt 20 år til å legge av litt penger til den dagen hvor du trenger å få byttet den ut.
Hvorfor så hastverk etter 20 år at du bare må ha den 4K TV-en med en gang og betale mer for TV-en enn den er verdt?
Det gir jo ingen mening, for all del, du må gjerne kjøpe ting på kreditt, men særlig smart er det ikke.

Jeg har aldri kjøpt noe på avbetaling, har jeg ikke cash så har jeg ikke råd, så enkelt er det. Jeg har benyttet meg av kredittkort for enkelheten skyld, men jeg har hatt pengene og nedbetalt lenge før jeg må betale renter.

Jeg er ufør, så jeg har sjelden råd til å cashe ut noe over 5000.

Når jeg hadde jobb hadde jeg det, interessen min er HiFi og hjemmekino. Man dumper ikke hobbyen sin bare man får litt dårligere råd..

Alternativet er vel å spille trav, og henge på puben, mange jeg kjenner gjør det istedenfor.

Det er ikke nødvendigvis ille å betale ned 6000kr bare man har kontroll. Det handler om prioriteringer.. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Jeg er ufør, så jeg har sjelden råd til å cashe ut noe over 5000.

Når jeg hadde jobb hadde jeg det, interessen min er HiFi og hjemmekino. Man dumper ikke hobbyen sin bare man får litt dårligere råd..

Alternativet er vel å spille trav, og henge på puben, mange jeg kjenner gjør det istedenfor.

Ja, desto viktigere å spare, ikke kjøpe ting på avbetaling.
Å leve over evne er veldig uklokt, spesielt i din situasjon.
Gambling og/eller øl er ikke et alternativ til å spare penger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (18 minutter siden):

Ja, desto viktigere å spare, ikke kjøpe ting på avbetaling.
Å leve over evne er veldig uklokt, spesielt i din situasjon.
Gambling og/eller øl er ikke et alternativ til å spare penger.

Jeg lever ikke over evne, jeg prioriterer annerledes enn andre, de fleste har en hobby eller noe annet, jeg er veldig fornøyd med min hobby, og trives med den.

Jeg går aldri ut feks, tar kun sønnen med på en billig pizzeria når jeg får lønn fordi han synes det er koselig. Jeg reiser aldri, drikker aldri kaffe eller øl ute.

Det gjør at jeg har råd til å bruke litt på hobbyen min. En tv hvert 20 år osv er ingen big deal? Er du veldig ung?

 

Lenke til kommentar

Tråden er off topic nå.

Trådstarter lurte på om personen fikk kreditkort til å kjøpe hvitevare.

Personen får det eller på avbetaling uten anmerkning.

Deretter har fått råd osv, det er helt greit og Innafor, men å dra in Luksusfellen pga at en ung person ser etter en hvitevare er usaklig.

Å hetse min hobby og påstå at man vet bedre enn meg hva jeg har råd til eller ikke er heller ikke tema. Kona mi hjelper meg med å vurdere det.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Jeg lever ikke over evne, jeg prioriterer annerledes enn andre, de fleste har en hobby eller noe annet, jeg er veldig fornøyd med min hobby, og trives med den.

Jeg går aldri ut feks, tar kun sønnen med på en billig pizzeria når jeg får lønn fordi han synes det er koselig. Jeg reiser aldri, drikker aldri kaffe eller øl ute.

Det gjør at jeg har råd til å bruke litt på hobbyen min. En tv hvert 20 år osv er ingen big deal? Er du veldig ung?

 

Det gir ingen mening det du sier, hvis du kjøper ting på avbetaling så lever du over evne. Du må lære deg å spare. Hvorfor betale flere tusenlapper i renter?

Nei, en ny TV hver 20ende år er på ingen måte en big deal, desto mindre mening gir det å kjøpe den på avbetaling.
Nei, er nærmere middelaldrene enn ung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (13 minutter siden):

Det gir ingen mening det du sier, hvis du kjøper ting på avbetaling så lever du over evne. Du må lære deg å spare. Hvorfor betale flere tusenlapper i renter?

Nei, en ny TV hver 20ende år er på ingen måte en big deal, desto mindre mening gir det å kjøpe den på avbetaling.
Nei, er nærmere middelaldrene enn ung.

Avbetaling er ganske vanlig nå, jeg har ikke problemer med dette..

Hva gjør du med bilkjøp? Huskjøp?

Jeg har ikke lappen fordi jeg ikke har tillatelse av legen og ikke huslån og ikke strømregning, eller internet eller tv regninger.

Det og at kona har full jobb gjør at vi har ok økonomi. Kona sparer her i huset, og jeg betaler regninger.

Om det fungerer for oss så har ikke du noe med det, mobilen og tvn er betalt.

Vi har ordninger for å forsvare folk som de i Luksusfellen, det er inkasso og namsmannen. Da får man ikke lov til mer gjeld før man er gjeldfri og gjennom en? To års periode lås.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser det er litt teit at kona sparer og vi ikke casher ut, men vi velger sånn og det er vår business.

De 20-30k på konto er for sikkerhet og eventuelt andre ting.

Om vi ikke hadde avbetalings ordninger i Norge og Sverige så ville bransjen dvs markedet styrte.

De aller fleste klarer dette greit, blir samme med alkohol og gambling.

Skal man forby ting bare fordi 5% eller noe har problemer? Det er jo sikkerhets mekanismer som inkasso og namsmannen.

For de som krasjer helt med huslån og dyr gjeld så har vi også gjeldsordning.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest d44e1...a3c
PipelinePunch skrev (På 2.12.2023 den 4:46 PM):

Kjøpe en oppvaskmaskin som er under 10000 kr siden vi ikke har en oppvaskmaskin og foreldrene mine har inkasso som gjør at de ikke har muligheten til å kjøpe det selv

Hva skal du med en oppvaskmaskin til 'under 10 000'? 

 

Jeg er 26, tjener rett under en million, eier bolig til 5m, og oppvaskmaskinen jeg har her kjøpte jeg brukt da jeg var 20 år til 2000 kroner og funker forsatt... Du har absolutt ikke behov for en så dyr oppvaskmaskin.

For å si det dønn ærlig, slike økonomiske valg er hva som skiller deg og meg senere i livet.

Jeg hadde kredittkort i den alderen, men sa den opp. Har kredittkort idag som jeg utelukkende bruker til biletter så jeg har forsikret de, og betaler tilbake fra brukskonto samme måned.

Anonymous poster hash: d44e1...a3c

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Hva gjør du med bilkjøp? Huskjøp?

Bil og hus er i en helt annen prisklasse, det er noe de færreste av oss kan kjøpe kontant, og noe man låner penger til av ren nødvendighet.
En TV faller ikke under det.
 

Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Ser det er litt teit at kona sparer og vi ikke casher ut, men vi velger sånn og det er vår business.

De 20-30k på konto er for sikkerhet og eventuelt andre ting.

Om vi ikke hadde avbetalings ordninger i Norge og Sverige så ville bransjen dvs markedet styrte.

De aller fleste klarer dette greit, blir samme med alkohol og gambling.

Skal man forby ting bare fordi 5% eller noe har problemer? Det er jo sikkerhets mekanismer som inkasso og namsmannen.

For de som krasjer helt med huslån og dyr gjeld så har vi også gjeldsordning.

Ja, dere er voksne mennesker som kan ta egne valg.
Avbetaling er svært god business for butikkene, siden du betaler renter, men de går ikke under hvis folk slutter å kjøpe på kreditt.

Du lager problemer ut av ingenting. Det er ikke snakk om å forby noe som helst, men gjeldsordninger for forbruksvarer er bare tragisk, det er ikke en ordning for de som bare må ha TV-er med en gang.
 

Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Å leve over evne, det vil si at man ikke klarer å betale. Jeg har sagt at alt er nedbetalt.

Dermed er din påstand uriktig og urimelig.

Jeg påpeker bare at det er uklokt å kjøpe ting som du kan spare til, på kreditt. At du argumenterer for å kjøpe en ny TV på kreditt for å erstatte en 20 år gammel TV faller på sin egen urimelighet, det er helt ulogisk. Du sier jo følgende:
 

Sitat

Greia mi er jo at jeg ventet i nesten 20 år med en HDready budget plasma... Nettop fordi jeg ventet på at 4k skulle bli rimeligere..

Du har ventet årevis på å kjøpe en ny TV, 4K har forøvrig vært allemanseie i mange år allerede, og noe du fint kunne spart til over alle disse årene.

Men for all del, du kan gjøre akkurat det du selv vil, det er dine egne penger.
Ingen grunn til å bli nærtagende når jeg påpeker at kjøpe en TV på avbetaling er et dårlig økonomisk valg.

Beklager OT, jeg er anser meg som ferdig med saken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (11 minutter siden):

Bil og hus er i en helt annen prisklasse, det er noe de færreste av oss kan kjøpe kontant, og noe man låner penger til av ren nødvendighet.
En TV faller ikke under det.
 

Ja, dere er voksne mennesker som kan ta egne valg.
Avbetaling er svært god business for butikkene, siden du betaler renter, men de går ikke under hvis folk slutter å kjøpe på kreditt.

Du lager problemer ut av ingenting. Det er ikke snakk om å forby noe som helst, men gjeldsordninger for forbruksvarer er bare tragisk, det er ikke en ordning for de som bare må ha TV-er med en gang.
 

Jeg påpeker bare at det er uklokt å kjøpe ting som du kan spare til, på kreditt. At du argumenterer for å kjøpe en ny TV på kreditt for å erstatte en 20 år gammel TV faller på sin egen urimelighet, det er helt ulogisk. Du sier jo følgende:
 

Du har ventet årevis på å kjøpe en ny TV, 4K har forøvrig vært allemanseie i mange år allerede, og noe du fint kunne spart til over alle disse årene.

Men for all del, du kan gjøre akkurat det du selv vil, det er dine egne penger.
Ingen grunn til å bli nærtagende når jeg påpeker at kjøpe en TV på avbetaling er et dårlig økonomisk valg.

Beklager OT, jeg er anser meg som ferdig med saken. 

At en moderator mener hva som er viktig og riktig økonomisk for andre medlemmer, uten å vite situasjonen annet enn det som står er urimelig.

Du vet ikke hva som er riktig eller viktig for meg. Jeg vet dette bedre.

Tv er veldig viktig for meg og kjempeglad at jeg fikk den tvn på salg og at den er nedbetalt er bra også. Hele familien koser seg med film og julekalender på kvelden.

Jeg tror egentlig ikke du mener noe negativt, du mener bare veldig mye om ting du ikke vet..

Det er litt å trampe på drømmen til familien vår. Du mener vi ikke har rett til den gleden, eller at det er mindre viktig enn en bil når vi bor sentralt, og jeg uansett ikke har rett til førerkort.

Det er dårlige tider nå, kanskje det har noe med saken å gjøre. Vi merker ikke dette siden vi ikke har lån, bil, strøm osv.

Men jeg forstår at andre er påvirket av disse dårlige tidene og respekterer det.

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette med hifi og hjemmekino handler kun om prioriteringer.

Jeg valgte bort uteliv og poker og restaurantbesøk....

Fordi det ikke var bra for meg eller fornuftig. (Jeg var i pluss i poker da, men fant det uetisk)

Jeg forstår andre ikke har det på samme måten. Men det og sparing og kortvarig finansiering er hvordan jeg fikk dette til.

Mine venner har ikke samme prioritering som meg, og det synes jeg er interessant. Når de klager på dårlig råd og samtidig går på pub, dyre restauranter og kino osv og feriereiser. Samtidig så er de sjokkerte over hva jeg har råd til.

Alt handler om prioriteringer og hva man har av interesser..

Bil kan selvklart være en interesse, det er grenser for hva bra bil man må ha fra A til B. Men jeg salutterer for de som har bilinteresse, det er sikkert en kul og givende hobby også.

Akkurat som en billig gammal brukt tv er Nirvana for noen og alt de behøver, så er dette enda viktigere med Bil som er mye dyrere.

Dere som mener bil er viktig, hvor viktig er det? En brukt Toyota eller Skoda er bra bil, trenger ikke noe mer enn dette, om man ikke har bil som hobby på si, altså en interesse.

Og dere tar vel en dyr bil på banklån? Bmw og Audi osv er feks da å leve over evne.... Mye mer fornuftig med en gammal brukt Toyota cashet ut for 30-40000...

😄

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

En tv hvert 20 år osv er ingen big deal? Er du veldig ung?

Poenget er vel at du like godt kunne ha venta 21 år og kjøpt ein nyare tv for oppsparte midlar. Då har du betre kontroll over eigen økonomi dersom du skulle få uføresette utgifter i mellomtida. Så kunne du heller ha brukt det du sparte på å ikkje betale gjeldsrenter på å unne deg ein god pizza.

Du må sjølvsagt gjere det du ynskjer men må også godta at andre ville ha gjort det annleis. Eg ser at det er mange innlegg her no, så det er vel kanskje sagt nok om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...