Gå til innhold

Rentesprang


evaldvold

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ingenting av lånet mitt og rentene jeg betaler. Vedlagt ligger to skjermdumper av henholdsvis juni 2023 og august 2023. Hvorfor er det sånn? Fra drøye 6 til drøye 14 tusen i måneden i renteutgifter. Det vil si at det er nærmere 80% renter i august. 
 

Jeg har bedt om og fått innvilget tre måneders avdragsfrihet. Men jeg betaler jo knapt avdrag!EBAB8615-F77D-4E7E-BCF2-8F5A68C3D6ED.thumb.jpeg.0b105c995855f2406a94df40c778523e.jpeg

BCE2CBAC-7BB5-48CA-94D0-7E3C384B3A0A.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anywho, juni-rentebeløpet tilsvarer vel ca 2.5% nom rente, som er temmelig lite i dagens marked?

August-rentebeløpet tilsvarer vel ca 5.5% nom rente, noe som er mer realistisk.

 

Har du hatt en fast-rente avtale som er gått ut kanskje? Dårlig timing på den isåfall :p

Ta evt kontakt med banken, det er enklere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rentebeløpet ser ganske riktig ut for august dersom du har flytende rente på lånet, isåfall må du belage deg på å betale den summen i renter fremover og kanskje litt til inntil de begynner å sette den ned. 

Avdragene blir vel også justert litt ned når renta går opp, slik at summen ikke skal bli uhåndterlig. Det er vel sånn at lånet beregnes nedbetalt over lang tid, slik at du betaler mer avdrag når renta er lavere og mindre når renta er høyere, for at den månedlige summen ikke skal variere altfor mye, men at man kommer i mål iløpet av lånets løpetid ( slik jeg forstår det). 

Hvis du har en fastrenteavtale, bør du kontakte banken, kan jo hende de har gjort noe feil? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Juli-renten var veldig lav. Du har nok hatt en fastrente eller en god renterabatt som er avsluttet.

Hvis du ikke har hatt fastrente bør du se over renteendringsbrevene du har fått. Hvis du på et eller annet tidspunkt har forhandlet deg til en ekstra lav rente kan det være denne rabatten er fjernet i en endring.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...