Gå til innhold

EU presser norsk vannkrafteierskap


Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Dagens energiregime ble innført av statsråd Eivind Reiten i 1991, altså flere år før EØS avtalen, eller noe som helst annet som har med EU å gjøre:

Energiloven – Wikipedia

Det er derfor århundrets tilsnikelse når Nei til EU og Senterpartiet til stadighet forsøker å klistre de norske strømprisene i trynet på EU.

Og bare så det er nevnt, Eivind Reiten representerte Senterpartiet, så det er altså ikke EU, men Senterpartiet som er ansvarlig for dagens energiregime.

At vi har statlig eierskap har bl.a. den betydning at pengene forblir i Norge og kommer det norske folk til gode, dette i motsetning til de fleste andre land der energiforsyningen i stor grad er privatisert.

 

 

Energiloven tufter på markedsliberalisme, helt etter EUs statutter.
En fornuftig lov den gangen i et sementert system, men Reiten ante nok ikke de langsiktige konsekvensene med en stegvis overføring av makt ut av landet

De norske strømprisene er sterkt avhengige av etterspørselen i EU.

Det statlige eierskapet i Norge gir fordeler for deg og meg.
Sterke krefter i EU utfordrer nå denne modellen, jfr åpningsinnlegget.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (3 minutter siden):

Energiloven tufter på markedsliberalisme, helt etter EUs statutter.
En fornuftig lov den gangen i et sementert system, men Reiten ante nok ikke de langsiktige konsekvensene med en stegvis overføring av makt ut av landet

De norske strømprisene er sterkt avhengige av etterspørselen i EU.

Det statlige eierskapet i Norge gir fordeler for deg og meg.
Sterke krefter i EU utfordrer nå denne modellen, jfr åpningsinnlegget.
 

Kan noen snart fortelle meg hvilke sterke krefter i EU som utfordrer denne modellen, og hvordan det rent praktisk utspiller seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Kan noen snart fortelle meg hvilke sterke krefter i EU som utfordrer denne modellen, og hvordan det rent praktisk utspiller seg?

Og kan du snart lese åpningsinnlegget mitt ?

Her finner du litt mer om historien og hva som truer:
https://frifagbevegelse.no/nyheter/for-100-ar-siden-var-mesteparten-av-vannkraften-i-norge-eid-av-utenlandske-oppkjopere-det-skapte-panikk-pa-stortinget-6.469.653776.d124ca384f

Sitat:

«ESA truer konsesjonen
Men det som ble utløst av utenlandske interesser kan også slutte med akkurat det. Eftas overvåkningsorgan ESA mente i 2001 at hjemfallsretten er i strid med EØS-avtalen fordi den skiller mellom kraftverk i offentlig og privat eie. Den rødgrønne regjeringen løste i 2008 det ved å sidestille offentlige og privat eide kraftverk.

Et nyere krav fra ESA er at norsk produksjon av vannkraft skal være en tjeneste med fri flyt av eierskap og skal dermed underlegges EUs tjenestedirektiv.

Ifølge ABC Nyheter mener dagens regjering at vannkraft ikke er en tjeneste, men utnyttelse av en naturressurs. I forberedelsene til å innføre EUs tjenestedirektiv ble det også forutsatt at produksjon av vannkraft ikke er en tjeneste etter definisjonen i direktivet. Saken kan havne i Efta-domstolen i Luxemburg, skriver ABC Nyheter.»

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Kan noen snart fortelle meg hvilke sterke krefter i EU som utfordrer denne modellen, og hvordan det rent praktisk utspiller seg?

Norge har hittil klart å beholde norsk vannkrafteierskap, men på vindkraft er situasjonen en annen.
Der har norske myndigheter sovet i timen med tilhørende risiko for å miste kontroll og store inntekter.
Alternativer til vannkraften vil sannsynligvis overgå denne på lang sikt.

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/eierskap-i-norsk-vann-og-vindkraft/

Lenke til kommentar

Kraftmyndighet utenfor kontroll
Det er både tilslørende og feilaktig å beskrive RME som en «norsk» myndighet, skriver Morten Harper i dette innlegget i avisa Klassekampen
https://neitileu.no/aktuelt/kraftmyndighet-utenfor-kontroll

Ellers :)

Ungdom mot EU har fått 163 nye medlemmer hittil i år
https://www.folkebladet.no/nyheter/i/3EaQ3P/har-faatt-mange-flere-medlemmer-i-aar-har-vi-hatt-et-av-de-beste-aarene-paa-lenge

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 23.11.2023 den 8:13 PM):

Alle vet at EU = Tyskland. 

Så snart blir Hitler's drøm oppfylt. 

Usaklig og tåplig påstand. EU består av 27 medlemsland som alle har medbestemmelsesrett og innflytelse over alle lover og direktiver som innføres og kan legge ned veto om de er misfornøyde med et lovforslag. Norsk EU-medlemskap vil gi oss medbestemmelsesrett også, slik alle EU-land nyter godt av.

Sammenligningen med en fremmed okkupasjonsmakt gir ingen mening utenfor Nei Til EU-sektens landsmøter hvor vi forstår hvordan EU fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 24.11.2023 den 10:11 AM):

Norge har hittil klart å beholde norsk vannkrafteierskap, men på vindkraft er situasjonen en annen.
Der har norske myndigheter sovet i timen med tilhørende risiko for å miste kontroll og store inntekter.
Alternativer til vannkraften vil sannsynligvis overgå denne på lang sikt.

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/eierskap-i-norsk-vann-og-vindkraft/

Ikke helt ulikt da norske myndigheter sov i timen før 1909, da noen kloke hoder innså at Norge hadde Europas største vannkraftresurser, noe utlendingene, først og fremst engelskmenn og franskmenn, var i ferd med å oppdage. 

Derfor ble hjemfallsretten etablert, og det norske folk eier i dag mer enn 90%* av norsk vannkraft vurdert etter produksjonskapasitet.

Så var det vindkraft. Norge har i dag en samlet produksjon av ca. 150 Twh pr. år der ca. 10% kommer fra vindkraft, og resten fra vannkraft.

Det totale potensiale for vannkraft ligger i størrelsesorden ca. 210 Twh, men da må vi være villige til å ofre en god del av de vassdrag vi for ca. 25 år siden fredet.

Vindkraft på land har et større potensiale enn vannkraften, bare i Finnmark alene ligger der ca. 40 Twh. Samlet på land er det tale om en 400 - 450 Twh.

Og da har jeg ikke sagt et eneste ord om havvind.

Nå er jeg ingen talsmann for at Norge skal dekkes av vindmøller slik som Danmark og Nord-Tyskland har blitt, der en uansett himmelretning ser en eller annen mølle som svirrer.

Men når det er nevnt, finner jeg den norske motstanden mot vindkraft omtrent like kunnskapsløs og ufornuftig som den norske kunnskapsløsheten og ignoransen som vi utviste for over 100 år siden, der vi satt på enorme verdier i form av vannkraft, og der noen kloke hoder greidde å redde dette.

Når skal hylet og skriket mot vindkraft erstattes med en forståelse for at vindkraft er en stor nasjonal ressurs, som vi kan utnytte og videreutvikle på samme måten som vi i sin tid gjorde med vannkraften?

 

* tidligere har jeg skrevet 85 - 90%, det riktige tallet synes å være 92%

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 24.11.2023 den 8:40 AM):

Energiloven tufter på markedsliberalisme, helt etter EUs statutter.
En fornuftig lov den gangen i et sementert system, men Reiten ante nok ikke de langsiktige konsekvensene med en stegvis overføring av makt ut av landet

De norske strømprisene er sterkt avhengige av etterspørselen i EU.

Det statlige eierskapet i Norge gir fordeler for deg og meg.
Sterke krefter i EU utfordrer nå denne modellen, jfr åpningsinnlegget.
 

Har du noe som helst alternativ til en eller annen form for markedsliberiasime? 

Planøkonomi?

Du synes å forsøke å bortforklare at det norske energimarkedet ikke er et resultat av at Senterpartipolitikeren Eivind Reiten innførte dette prinsippet i 1991, flere år før EU avstemningen i 1994, og enda flere år før vi inngikk EØS avtalen.

At norske strømpriser er avhengig av etterspørselen etter kraft i EU, er ikke mer overraskende enn at norske kraftpriser også er avhengig av gassprisen i Europa, og der Norge har cashet inn langt mer enn vi har for den dyre elektriske kraften vi også selger til Europa.

Snakk om å få i pose og sekk. 

Norsk kraft og energidebatt er i dag omtrent like navlebeskuende og kunnskapsløs som da bøndene i Eikesdalen i 1906 solgte fallrettigheten til et nedbørsfelt på 780 km2 for 70.000 kroner, og trodde at de hadde gjort en kjempehandel.

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 24.11.2023 den 12:59 PM):

@Windfarmer  Ja, da har Inspector svart deg meg et par sitat som viser at ESA utfordrer nettopp hjemfallsretten og ønsker vannkraften organisert under tjenestedirektivet som krever fri flyt av eierskap og varer.

For å forenkle det helt ned på basis så er det vårt delvise medlemskap i EU, som i det hele tatt gjør det mulig for EU å utfordre hjemfallsretten.

 

Du behøver ikke å forenkle noe som helst for meg. Gjør det heller mer intelligent og kunnskapsbasert.

Det er ikke ESA, men en klager, som fremmer dette synspunktet. ESA formidler denne klagerens synspunkter til den norske regjering.

Information concerning hydropower authorisations in Norway (stortinget.no)

Hjemfallsretten og prinsippet om at norske naturresurser - bl.a. fiskeriressursene og vannkraftresursene - tilhører det norske folk, er ikke gjenstand for forhandlinger.

At EU forsøker seg, er noe vi må leve med. Vi forsøker oss også på EU.

Hjemfallsretten burde for lengst ha blitt opphevet fra ordinær lov, til en grunnlovsbestemmelse. Men her frykter jeg at et par partier er i mot, og Senterpartiet er ikke ett av de.

Vi har fortsatt brukbar kontroll på vannkraftresursene og de tradisjonelle fiskeriene. Men når det gjelder den største bidragsyteren til det norske statsbudsjettet når det gjelder fisk, nemlig fiskeoppdrett, har den nå blitt internasjonalisert. Der nordmannen John Fredriksen sitter i London med adresse på Kypros, og har kontroll over verdens største oppdrettsselskap for laks.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Har du noe som helst alternativ til en eller annen form for markedsliberiasime? 

Planøkonomi?

Du synes å forsøke å bortforklare at det norske energimarkedet ikke er et resultat av at Senterpartipolitikeren Eivind Reiten innførte dette prinsippet i 1991, flere år før EU avstemningen i 1994, og enda flere år før vi inngikk EØS avtalen.

At norske strømpriser er avhengig av etterspørselen etter kraft i EU, er ikke mer overraskende enn at norske kraftpriser også er avhengig av gassprisen i Europa, og der Norge har cashet inn langt mer enn vi har for den dyre elektriske kraften vi også selger til Europa.

Snakk om å få i pose og sekk. 

Norsk kraft og energidebatt er i dag omtrent like navlebeskuende og kunnskapsløs som da bøndene i Eikesdalen i 1906 solgte fallrettigheten til et nedbørsfelt på 780 km2 for 70.000 kroner, og trodde at de hadde gjort en kjempehandel.

Det er mange nivåer mellom markedsøkonomi og planøkonomi så spørsmålet ditt blir en avsporing og en stråmann

Godt at du innser fordelen med hva noen få kloke hoder gjorde for hjemfallsretten.

Paradokset ditt er at dette er stikk i strid med hva du forfekter i dag når du glorifiserer EU.
Når du påpeker farene med internasjonal handel med fiskekvoter og fallrettigheter, innrømmer du samtidig ulempene ved EUs praktiske politikk.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Det er mange nivåer mellom markedsøkonomi og planøkonomi så spørsmålet ditt blir en avsporing og en stråmann

Godt at du innser fordelen med hva noen få kloke hoder gjorde for hjemfallsretten.

Paradokset ditt er at dette er stikk i strid med hva du forfekter i dag når du glorifiserer EU.
Når du påpeker farene med internasjonal handel med fiskekvoter og fallrettigheter, innrømmer du samtidig ulempene ved EUs praktiske politikk.

Det var du som startet denne strengen og har enda ikke forklart hvor det egentlige problemet ligger. Og frekkheten med denne kommentaren er jo bare monumental:

"Godt at du innser fordelen med hva noen få kloke hoder gjorde for hjemfallsretten."

Som om du visste noe som helst om hjemfallsretten før du leste innleggene i denne strengen. I så fall hadde du vel lagt inn noen henvisninger til hjemfallsretten i det innlegget som starter denne tråden? (som jeg gjengir her)

"Brussels misunnelse på norske naturressurser er velkjent. Det er tydeligvis ikke nok med for EU, gullkantede avtaler om handel.nNå presser også EU på for å overta eierskapet. Er dette i tråd med EUs festtaler ? Hittil har OED avvist Brussels dårlig skjulte grådighet, men spørsmålet er om dagens norske politiske ledelse klarer å motstå presset i det lange løp…."

Dette er standard Nei til EU snikk snakk, der en forsøker å klistre alle mulige negative trender inn i trynet på EU. Og der innlegget i tillegg er kjemisk fritt for relevant fakta, men kun inneholder svulstige og innholdsløse farser som:

¤ Brussels misunnelse

¤ gullkantede avtaler om handel

¤ i tråd med EUs festtaler

¤ Brussels dårlig skjulte grådighet

Har du vurdert å få Alf Prøysen til å tonesette denne sutringen? (jadda, jeg vet at han er død)

Eller beskrevet på en annen måte, dette er standard Nei til EU snikk snakk som i beste fall er upresist, og i svært mange tilfeller er de rene bløffer.

Vi har et par eksempler på dette i denne tråden

¤ Inspector forsøkte å klistre Fosen dommen og resultatene av den inn i trynet på EU, Fosen dommen og de rettsregler den bygger på, har ingenting med EU å gjøre, den er et utslag av en FN konvensjon Norge har tilsluttet seg om urfolks rettigheter, og det helt uavhengig av EU

¤ noen her på strengen forsøkte å klistre høye energikostnader inn i trynet på EU, dette er tullprat og de som hevder det snakker mot bedre vitende, eller i beste fall er feilinformert på et slikt nivå at de ikke burde delta i en debatt. Energiloven som innførte markedsmessige betingelser for energi ble innført av Senterpartiet i 1991, tre år før Norge stemte nei til å bli EU medlem, og før Norge inngikk EØS avtalen.

Og et lite PS kl. 19:56: Det er knapt noen stat i verden som har rigget seg så godt til som Norge når det gjelder energi. Vi har 40% av Europas magasinkapasitet for vannkraft. Vi har Europas udiskutable største resursesser for vindkraft, særlig hvis havvind kan komme ned i pris, eller at den nye standarden for energikostnader blir rundt en krone Kwt, noe jeg er tilhenger av, til tross for at jeg er er avhengig av rimelige energikostnader i det jeg bedriver.

Og siden vi først er inne på det, så tror jeg at vi også har noen gass og oljefelter som også bidrar litt.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Det var du som startet denne strengen og har enda ikke forklart hvor det egentlige problemet ligger. Og frekkheten med denne kommentaren er jo bare monumental:

"Godt at du innser fordelen med hva noen få kloke hoder gjorde for hjemfallsretten."

Som om du visste noe som helst om hjemfallsretten før du leste innleggene i denne strengen. I så fall hadde du vel lagt inn noen henvisninger til hjemfallsretten i det innlegget som starter denne tråden? (som jeg gjengir her)

"Brussels misunnelse på norske naturressurser er velkjent. Det er tydeligvis ikke nok med for EU, gullkantede avtaler om handel.nNå presser også EU på for å overta eierskapet. Er dette i tråd med EUs festtaler ? Hittil har OED avvist Brussels dårlig skjulte grådighet, men spørsmålet er om dagens norske politiske ledelse klarer å motstå presset i det lange løp…."

Dette er standard Nei til EU snikk snakk, der en forsøker å klistre alle mulige negative trender inn i trynet på EU. Og der innlegget i tillegg er kjemisk fritt for relevant fakta, men kun inneholder svulstige og innholdsløse farser som:

¤ Brussels misunnelse

¤ gullkantede avtaler om handel

¤ i tråd med EUs festtaler

¤ Brussels dårlig skjulte grådighet

Har du vurdert å få Alf Prøysen til å tonesette denne sutringen? (jadda, jeg vet at han er død)

Eller beskrevet på en annen måte, dette er standard Nei til EU snikk snakk som i beste fall er upresist, og i svært mange tilfeller er de rene bløffer.

Vi har et par eksempler på dette i denne tråden

¤ Inspector forsøkte å klistre Fosen dommen og resultatene av den inn i trynet på EU, Fosen dommen og de rettsregler den bygger på, har ingenting med EU å gjøre, den er et utslag av en FN konvensjon Norge har tilsluttet seg om urfolks rettigheter, og det helt uavhengig av EU

¤ noen her på strengen forsøkte å klistre høye energikostnader inn i trynet på EU, dette er tullprat og de som hevder det snakker mot bedre vitende, eller i beste fall er feilinformert på et slikt nivå at de ikke burde delta i en debatt. Energiloven som innførte markedsmessige betingelser for energi ble innført av Senterpartiet i 1991, tre år før Norge stemte nei til å bli EU medlem, og før Norge inngikk EØS avtalen.

Og et lite PS kl. 19:56: Det er knapt noen stat i verden som har rigget seg så godt til som Norge når det gjelder energi. Vi har 40% av Europas magasinkapasitet for vannkraft. Vi har Europas udiskutable største resursesser for vindkraft, særlig hvis havvind kan komme ned i pris, eller at den nye standarden for energikostnader blir rundt en krone Kwt, noe jeg er tilhenger av, til tross for at jeg er er avhengig av rimelige energikostnader i det jeg bedriver.

Og siden vi først er inne på det, så tror jeg at vi også har noen gass og oljefelter som også bidrar litt.

Jasså,du innser at innrømmelsene dine i forrige innlegg var så pinlige at du må reversere dem med en ny tirade av fornektelser og svulstige påstander ?
Påstandene dine blir ikke mer sanne ved å gjenta dem til det kjedsommelige.

Du prøver deg også med at «EU presser Norge og Norge presser EU»
Hvor har Norge presset EU og fått gjennomslag i «kjøttvektas hjemmemarked» ?

PS: Vennligst ikke besvar spørsmålet ved å gjenta den løgnaktige påstanden om at vi ville fått mye større gjennomslag som EU-medlem….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 minutter siden):

Jasså,du innser at innrømmelsene dine i forrige innlegg var så pinlige at du må reversere dem med en ny tirade av fornektelser og svulstige påstander ?
Påstandene dine blir ikke mer sanne ved å gjenta dem til det kjedsommelige.

Du prøver deg også med at «EU presser Norge og Norge presser EU»
Hvor har Norge presset EU og fått gjennomslag i «kjøttvektas hjemmemarked» ?

PS: Vennligst ikke besvar spørsmålet ved å gjenta den løgnaktige påstanden om at vi ville fått mye større gjennomslag som EU-medlem….

Slapp av Inspector: Det blir ikke andre gjentagelser enn at du systematisk og uten unntak legger inn innlegg som er uten fakta, uten substans, inneholder klare forsøk på bløff, og er uten forståelse for hvilken posisjon Norge har innenfor EU.

PS kl. 21.06:

Hvor har Norge presset EU og fått gjennomslag i «kjøttvektas hjemmemarked» ?

Jeg vet ikke hvor godt du har fulgt med, men hvor mye av den gassen som leveres til Danmark, Polen, Tyskland, GB, Nederland og Frankrike kommer fra Norge? 

Du har åpenbart ingen tiltro til politikere, men kanskje du skulle undersøke:

Hvor har Norge presset EU og fått gjennomslag i «kjøttvektas hjemmemarked» ?

 

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Slapp av Inspector: Det blir ikke andre gjentagelser enn at du systematisk og uten unntak legger inn innlegg som er uten fakta, uten substans, inneholder klare forsøk på bløff, og er uten forståelse for hvilken posisjon Norge har innenfor EU.

 

Og hvor er substansen i at «EU presser Norge samtidig som Norge presser EU»?

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

 

Hvor har Norge presset EU og fått gjennomslag i «kjøttvektas hjemmemarked» ?

Jeg vet ikke hvor godt du har fulgt med, men hvor mye av den gassen som leveres til Danmark, Polen, Tyskland, GB, Nederland og Frankrike kommer fra Norge? 

Du har åpenbart ingen tiltro til politikere, men kanskje du skulle undersøke:

Merkelig å se at det måtte en Ukrainakrig til før EU begynte å oppføre seg som alle andre kjøpere av gass og olje og betale markedspris. Den typen realitetsorientering og ydmykhet er mangelvare i Brussel.
Norge selger som kjent petroleumsproduktene sine på verdensmarkedet som også er prissettende.
Hvordan du får dette til å bli at Norge presser EU, må du forklare nærmere.

Hvis Norge hadde vært EU-medlem ville dette åpnet for at EU ville krevd «medlemsrabatt».
Det hadde ikke vært fordelaktig for deg og meg.

Var det slik at EU kunne kjøpe tilsvarende andre steder i verden hvis det ikke fantes en EØS-avtale ?

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Merkelig å se at det måtte en Ukrainakrig til før EU begynte å oppføre seg som alle andre kjøpere av gass og olje og betale markedspris. Den typen realitetsorientering og ydmykhet er mangelvare i Brussel.
Norge selger som kjent petroleumsproduktene sine på verdensmarkedet som også er prissettende.
Hvordan du får dette til å bli at Norge presser EU, må du forklare nærmere.

Hvis Norge hadde vært EU-medlem ville dette åpnet for at EU ville krevd «medlemsrabatt».
Det hadde ikke vært fordelaktig for deg og meg.

Var det slik at EU kunne kjøpe tilsvarende andre steder i verden hvis det ikke fantes en EØS-avtale ?

Du har svart på dine egne spørsmål, mens du forsøker å svare på de selv.

Tror du virkelig at det er gratis å være medlem i EU? Eller for den del EØS avtalen.

Og denne:

"Merkelig å se at det måtte en Ukrainakrig til før EU begynte å oppføre seg som alle andre kjøpere av gass og olje og betale markedspris. Den typen realitetsorientering og ydmykhet er mangelvare i Brussel."

Enda en ny EU bløff, der noen tror at det holder å skrike "Brussel," så ordner alt seg.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 minutter siden):

Du har svart på dine egne spørsmål, mens du forsøker å svare på de selv.

Tror du virkelig at det er gratis å være medlem i EU? Eller for den del EØS avtalen?

Har svart eller forsøker å svare ???

Du mener altså at EU burde få «medlemsrabatt» på olje og gass hvis Norge hadde vært EU-medlem ?
Det ville kostet Norge , dvs deg og meg dyrt……

Lenke til kommentar
Inspector skrev (22 minutter siden):

Har svart eller forsøker å svare ???

Du mener altså at EU burde få «medlemsrabatt» på olje og gass hvis Norge hadde vært EU-medlem ?
Det ville kostet Norge , dvs deg og meg dyrt……

Ditt svar er bullshitt i femte potens, og det bør du forstå. Det er umulig å lese mine innlegg slik at jeg skal selge elektrisk kraft eller olje/gass billig til EU.

Jeg har aldri vært svak for verken EU's eller amerikanske forsøk på de samme type tilnærminger.

Budskapet mitt er at dere nasjonalister slår ut barnet med badevannet, og dermed svekker Norges interesser.

Dere forstår ikke power, og oppfører dere som en gjeng navere som skal ha alt gratis, uten å gi noe tilbake.   

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...