Gå til innhold

EU presser norsk vannkrafteierskap


Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (9 timer siden):

Ditt svar er bullshitt i femte potens, og det bør du forstå. Det er umulig å lese mine innlegg slik at jeg skal selge elektrisk kraft eller olje/gass billig til EU.

Jeg har aldri vært svak for verken EU's eller amerikanske forsøk på de samme type tilnærminger.

Budskapet mitt er at dere nasjonalister slår ut barnet med badevannet, og dermed svekker Norges interesser.

Dere forstår ikke power, og oppfører dere som en gjeng navere som skal ha alt gratis, uten å gi noe tilbake.   

Når jeg forsvarer markedspris på energi svarer du med at det koster å være EU/EØS-medlem.
Denne kortslutningen kan ikke forstås som annet enn at du støtter Brussels forsøk på å få kontroll over norske energiressurser for å redde EUs stormaktsdrømmer.

Realiteten er at EU-skeptikerne forstår power OG støtter norske interesser bedre enn EUvennene. Akkurat som de få kloke hodene som reddet hjemfallsretten i forrige århundre.

Sammenligningen din med navere er ikke annet enn avsporing og stråmannsargumentasjon fra en som har blitt svar skyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (3 timer siden):

Når jeg forsvarer markedspris på energi svarer du med at det koster å være EU/EØS-medlem.

Men da er vi enige. Gass, olje og elektrisitet skal selges til markedspriser enten det er til et EU land, til GB eller til andre, nettopp slik det gjøres i dag.

Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se)

Så langt jeg har lest på denne strengen er det ingen som har dokumentert at EU har fremmet krav om å få verken gassen, oljen eller fallrettighetene til Norge, eller har fremmet krav om å få kjøpe dette billigere enn markedsprisen.

I så fall måtte staten først ha ekspropriert gassen fra Equinor og de andre oljeselskapene, og den elektriske kraften fra produsentene, eksempelvis Hydro Energi AS -  et datterselskap av det børsnoterte Norsk Hydro ASA - for så å selge det billig til EU. 

Hvordan ser du for deg at noe slikt skal skje?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (25 minutter siden):

Men da er vi enige. Gass, olje og elektrisitet skal selges til markedspriser enten det er til et EU land, til GB eller til andre, nettopp slik det gjøres i dag.

Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se)

Så langt jeg har lest på denne strengen er det ingen som har dokumentert at EU har fremmet krav om å få verken gassen, oljen eller fallrettighetene til Norge, eller har fremmet krav om å få kjøpe dette billigere enn markedsprisen.

I så fall måtte staten først ha ekspropriert gassen fra Equinor og de andre oljeselskapene, og den elektriske kraften fra produsentene, eksempelvis Hydro Energi AS -  et datterselskap av det børsnoterte Norsk Hydro ASA - for så å selge det billig til EU. 

Hvordan ser du for deg at noe slikt skal skje?

 

Godt vi er enige om at festtaler, realpolitikk og langsiktige konsekvenser må henge sammen. Det skaper gjensidig tillit, arbeidsplasser, fred og økonomisk vekst mellom likeverdige parter.
Der har mange noe å lære, også i Brussel.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 23.11.2023 den 11:17 AM):

Tipper det er Tyske E.ON som sikler på norsk vannkraft og lobbyer for dette i EU.  E.ON har allerede Statkraft gjort endel dårlige byttehandler med - delvis pga politiske føringer fra staten. Politikere uten økonomisk teft er ingen mangelvare...

2007 https://e24.no/norsk-oekonomi/i/qL3paz/gigantavtale-mellom-eon-og-statkraft

2014 https://nnews.no/e-on-kostet-statkraft-ti-milliarder/

 

Vi kan ikke la tyske prorussiske forrædere kontrollere noe som helst i Norge. Tyskland er livsfarlig fordi de har mange i maktposisjoner som støtter Russland. Hvis vi lar Tyskland kontrollere oss, kan vi like gjerne overgi oss til Russland.

  

Dubious skrev (På 23.11.2023 den 8:13 PM):

Alle vet at EU = Tyskland. 

Så snart blir Hitler's drøm oppfylt. 

Det betyr at EU = Russland...

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...