Gå til innhold

Spørsmål om skattemelding


oglabar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg stusser over en del ting med skattemeldinger for i år. Jeg har jobbet som selvstendig næringsdrivende de siste årene i hovedsak. Nylig mistet jeg hovedinntekten min, så jeg nedjusterte forventet skatt. Da så jeg skatteprosenten stige med 5 prosent. Da jeg eksperimenterte med å øke og senke inntekten, steg prosenten ytterligere.

Jeg lurer også på om det er riktig at lønnsinntekt (tar noe arbeid med normal lønn også) skal skattes likt som arbeidet som selvstendig næringsdrivende? Jeg har en veldig lav årsinntekt i år, så synes det virker urimelig mye nå. 

Lurer også på om lønnsjobb også skal føres opp med forventet inntekt, eller registreres det automatisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oglabar skrev (5 timer siden):

Hei!

Jeg stusser over en del ting med skattemeldinger for i år. Jeg har jobbet som selvstendig næringsdrivende de siste årene i hovedsak. Nylig mistet jeg hovedinntekten min, så jeg nedjusterte forventet skatt. Da så jeg skatteprosenten stige med 5 prosent. Da jeg eksperimenterte med å øke og senke inntekten, steg prosenten ytterligere.

Jeg lurer også på om det er riktig at lønnsinntekt (tar noe arbeid med normal lønn også) skal skattes likt som arbeidet som selvstendig næringsdrivende? Jeg har en veldig lav årsinntekt i år, så synes det virker urimelig mye nå. 

Lurer også på om lønnsjobb også skal føres opp med forventet inntekt, eller registreres det automatisk?

Det er en post for forventet inntekt fra lønn og en post for forventet inntekt som selvstendig næringsdrivende.  (og en post for personinntekt som personlig næringsdrivende)

Når man har betydelig inntekt som personlig næringsdrivende så får man normalt beskjed om å betale forskuddsskatt, altså hvis du f.eks har 600 000 kr i overskudd som enkeltpersonforetak så vil du få beskejd om å betale kanskje 200 000 i forskuddsskatt,  

Når du endrer på inntekt som personlig næringsdrivende så er det i hovedsak forskuddsskatten du endrer, så for lav forventet inntekt så kan du få forskuddsskatten til å gå ned til 0 kr også skal det trekkes litt ekstra av din vanlige lønn for å dekke skatt på inntekt som næringsdrivende. 

Merk at det du sannsynligvis har gjort er å endre forventet lønnsinntekt, men skattetrekket på lønnsinntekt er ment å dekke enten skatt til næringsinntekt eller det er ment å dekke opp for at du har betalt litt lite skatt tidligere i år.  (det er tross alt november) 

Lenke til kommentar

Nei, endret forventet inntekt fra oppdrag som selvstendig næringsdrivende. Er snakk om et vedlig belapt beløp siden jeg mistet hovedinntekten min. 

Prøvd å nå Skatteetaten flere dager uten å lykkes. 

Så lønnsdelen er forventet inntekt også? Står et sted at de henter tallene fra et sted. Lønn registreres vel? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...