Gå til innhold

Finnes det noen ad-blocker som fungerer på YouTube?


Sovna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein ting du må huske på ( eg kan ikkje sei ka browsere som kan eller ikkje ), slår du av java for youtube og bruker ublock origin, blir det ikkje oppdaget om du bruker adblock. 

Eg bruker Brave og Thorium som hoved nettlesere, og har slått av tilgang til java for youtube som nettsted. uBlock Origin tar alt av ads, uten å bli "oppdaga".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mac også

Shaddiz skrev (1 minutt siden):

Ein ting du må huske på ( eg kan ikkje sei ka browsere som kan eller ikkje ), slår du av java for youtube og bruker ublock origin, blir det ikkje oppdaget om du bruker adblock. 

Eg bruker Brave og Thorium som hoved nettlesere, og har slått av tilgang til java for youtube som nettsted. uBlock Origin tar alt av ads, uten å bli "oppdaga".

På Mac også?

Lenke til kommentar

Brave er ikkje på Mac, så langt som eg veit ... Thorium ER...
Eg bruker ikkje apple produkter, så eg har egentlig ikkje peiling på ka som finnes eller ikkje .. men eg rekna med at dokke har Java der og, og at det er via dette youtube kan sjekke om ads kommer igjennom eller ikkje ( måten dei sjekker om du har adblock eller ikkje er via forandringer og tilbakemeldinger i javascript pluss nokke anna )

Dette oppsettet vil fungere med Thorium og uBlock Origin for mac ( sia dette er ein Chromium fork )

Gå til settings, privacy and security .. scroll ned i permissions, finn Javascript under "Additional permissions" og sett opp Youtube.com som "Not allowed"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (8 minutter siden):

Brave er ikkje på Mac, så langt som eg veit ... Thorium ER...
Eg bruker ikkje apple produkter, så eg har egentlig ikkje peiling på ka som finnes eller ikkje .. men eg rekna med at dokke har Java der og, og at det er via dette youtube kan sjekke om ads kommer igjennom eller ikkje ( måten dei sjekker om du har adblock eller ikkje er via forandringer og tilbakemeldinger i javascript pluss nokke anna )

Dette oppsettet vil fungere med Thorium og uBlock Origin for mac ( sia dette er ein Chromium fork )

Gå til settings, privacy and security .. scroll ned i permissions, finn Javascript under "Additional permissions" og sett opp Youtube.com som "Not allowed"

Ok, takk. Prøver ut AD-block plus i dette øyeblikk, ser om det funker. Gjør det det så er jeg ferdig med etterforskningen..

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Shaddiz skrev (19 minutter siden):

Ein ting du må huske på ( eg kan ikkje sei ka browsere som kan eller ikkje ), slår du av java for youtube og bruker ublock origin, blir det ikkje oppdaget om du bruker adblock. 

Eg bruker Brave og Thorium som hoved nettlesere, og har slått av tilgang til java for youtube som nettsted. uBlock Origin tar alt av ads, uten å bli "oppdaga".

Ikke for å pirke for mye, men youtube bruker ikke Java. Javascript derimot brukes tungt (som i likheten med alle moderne nettsider), men det er en helt annen teknologi (til tross for navnelikheten). Og du kan ikke slå av Javascript for youtube, den er helt avhengig av det for i det hele tatt å laste inn.

Jeg bruker adblock+ og PiHole kjørende på lokalnettverket. Det tar knekken på all reklame og har ikke erfart at Youtube klager om det så langt.

Lenke til kommentar

 image.png.4996309b591735601a32d827ef853d4e.png

Eg har stengt youtube ute frå Javascript i Thorium .. og har ingen problemer med å bruke YT. På Vivaldi får eg problemer med å blokke ads ca kvar 3-4 dager .. og må oppdatere custom lister til ublock (har ikkje mulighet til å slå av java i Vivaldi ).

Det er ikkje krav til å ha javascript for at Youtube skal virke. Youtube er, etter ka eg har forstått, då ein kan kjøre all YT via html 5.

No er ikkje eg nokke "techie"... kun lest meg opp litt ang. bruk av HTML 5 vs. javascript. For meg iallefall så har det ikkje vært nokke problemer med å stenge javascript ute for youtube.com, samt stoppe all ads via ublock. Har ikkje oppdatert Thorium eller extensions på 3-4 veker ... mens eg må oppdatere ( purge cache og oppdatere ) ublock i Brave og Vivaldi kvar 3-4 dager for å fortsette å stoppe ads på YT.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Ikke for å pirke for mye, men youtube bruker ikke Java. Javascript derimot brukes tungt (som i likheten med alle moderne nettsider), men det er en helt annen teknologi (til tross for navnelikheten). Og du kan ikke slå av Javascript for youtube, den er helt avhengig av det for i det hele tatt å laste inn.

Jeg bruker adblock+ og PiHole kjørende på lokalnettverket. Det tar knekken på all reklame og har ikke erfart at Youtube klager om det så langt.

Du har rett .. eg meinte Javascript .. ikkje java lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har med glede betalt for Youtube Premium Lite for å slippe reklame, men når prisen dobles(!) og jeg blir påtvunget tjenester jeg ikke ønsker, ser det ut til at jeg må ta til meg tipsene i tråden her for å slippe reklame.

Problemet mitt er at jeg bruker Youtube mye via Google Chromecast TV. Finnes det noe liknende der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Minus said:

Jeg har med glede betalt for Youtube Premium Lite for å slippe reklame, men når prisen dobles(!) og jeg blir påtvunget tjenester jeg ikke ønsker, ser det ut til at jeg må ta til meg tipsene i tråden her for å slippe reklame.

Problemet mitt er at jeg bruker Youtube mye via Google Chromecast TV. Finnes det noe liknende der?

Desverre har eg ikkje funne nokke som funker der. 
Har hørt at pihole funker, men har aldri funnet utav kordan eg får dette til å fungere. Må ein har rasberry PI for å få til dette? kordan installere så det funker på heile nettverket?
Vonfaff bruker Pihole .. håper no at han kan svare både deg og meg ang dette :) for eg kunne veldig godt tenkt meg å få fjerna dette for Chromecastene me bruker her heime og..

Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (13 minutter siden):

Har hørt at pihole funker, men har aldri funnet utav kordan eg får dette til å fungere.

Dette var helt genialt i gamle dager, er fremdeles helt genialt på mange andre sider og jeg anbefaler egentlig samtlige internettbrukere til å sette opp en raspberry på hjemmenettverket med pihole. 

Dessverre innså Youtube, Facebook og en del andre at pihole effektivt fjernet absolutt alt av reklame på en ganske snedig  måte. Pihole er jo i grunn din egne lille DNS-server som betyr at du kan blokkere hele domener/nettsider. 
Dette fungerer kjempegreit på sider som f. eks vg.no ettersom all reklame enten ligger på annonsøren sitt domene eller vg.no/annonser slik at du blokkerer dette. I tillegg blir det blokkert før siden i det hele tatt lastes slik at du får en raskere internettopplevelse. Selv blokkerer jeg til enhver tid ca 30% av all trafikk på hjemmenettverket mitt, det fungerer på samtlige enheter jeg har og du trenger ikke engang å installere noe på klientene dine. Om du har besøk av noen som kobler seg på ditt nettverk vil de få nøyaktig samme behandling som dine egne enheter. 

Som sagt innså jo blant annet youtube dette, og de begynte å hoste annonsene på egne servere som de selv hadde kontroll over, brukere av pihole tilpasset seg og blokkerte spesifikke subdomener slik at all trafikk til "annonse-serverne" ble blokkert, og hva skjedde..? Jo, YouTube tilpasset seg igjen og har nå plassert all reklame på samme servere som resten av innholdet sitt. Du kan derfor ikke lengre blokkere på et domenenivå/nettsidenivå med DNS uten å også  blokkere resten av innholdet til youtube. Synd i grunn, for det var helt nydelig når det fungerte. 

Håper egentlig  at noen kommer og motbeviser meg nå, hadde vært sykt deilig egentlig. :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Cyrio said:

Dette var helt genialt i gamle dager, er fremdeles helt genialt på mange andre sider og jeg anbefaler egentlig samtlige internettbrukere til å sette opp en raspberry på hjemmenettverket med pihole. 

Dessverre innså Youtube, Facebook og en del andre at pihole effektivt fjernet absolutt alt av reklame på en ganske snedig  måte. Pihole er jo i grunn din egne lille DNS-server som betyr at du kan blokkere hele domener/nettsider. 
Dette fungerer kjempegreit på sider som f. eks vg.no ettersom all reklame enten ligger på annonsøren sitt domene eller vg.no/annonser slik at du blokkerer dette. I tillegg blir det blokkert før siden i det hele tatt lastes slik at du får en raskere internettopplevelse. Selv blokkerer jeg til enhver tid ca 30% av all trafikk på hjemmenettverket mitt, det fungerer på samtlige enheter jeg har og du trenger ikke engang å installere noe på klientene dine. Om du har besøk av noen som kobler seg på ditt nettverk vil de få nøyaktig samme behandling som dine egne enheter. 

Som sagt innså jo blant annet youtube dette, og de begynte å hoste annonsene på egne servere som de selv hadde kontroll over, brukere av pihole tilpasset seg og blokkerte spesifikke subdomener slik at all trafikk til "annonse-serverne" ble blokkert, og hva skjedde..? Jo, YouTube tilpasset seg igjen og har nå plassert all reklame på samme servere som resten av innholdet sitt. Du kan derfor ikke lengre blokkere på et domenenivå/nettsidenivå med DNS uten å også  blokkere resten av innholdet til youtube. Synd i grunn, for det var helt nydelig når det fungerte. 

Håper egentlig  at noen kommer og motbeviser meg nå, hadde vært sykt deilig egentlig. :)

 

Du er desverre veldig rett her .. kjem akkurat frå ein subreddit som seier akkurat det samme .. etter at Youtube flytta all reklame over på samma servere som innhold .. så kan ikkje Pihole blokkere det uten å blokkere innholdet også. 

Tenker at her har me tapt kampen .. men ... Chromecast er jo Google .. så ein kan vel ikkje forventa nokke anna lol.
Kanskje påtide å finne eit nytt produkt som kan gjere samme jobben... Kjøper ikkje eit nytt tv for å kunne få litt YT mens me koser oss med nokke snacks :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (6 minutter siden):

Tenker at her har me tapt kampen

Neida, på ingen måte. 
Heldigvis vil alltid adblockere ligge et steg foran annonsører ettersom annonsørene alltid må reagere på hva som skjer på adblock-siden, slik som f. eks med pihole. 

Pihole er fremdeles helt genialt og setter du det opp riktig skjuler du utrolig mye av din egen trafikk for Google, FB og andre aktører som jeg i grunn ikke ønsker at skal ha en altfor sterk profil på meg. :)

Men til akkurat YT-reklame finnes det nok andre verktøy som er bedre til formålet.   

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Shaddiz skrev (1 time siden):

Eg har stengt youtube ute frå Javascript i Thorium .. og har ingen problemer med å bruke YT. På Vivaldi får eg problemer med å blokke ads ca kvar 3-4 dager .. og må oppdatere custom lister til ublock (har ikkje mulighet til å slå av java i Vivaldi ).

Det er ikkje krav til å ha javascript for at Youtube skal virke. Youtube er, etter ka eg har forstått, då ein kan kjøre all YT via html 5.

Jeg kan med sikkerhet si at du ikke har javascript avslått i nettleseren din hvis du bruker youtube og den fungerer. Hele nettsiden er bygd opp i en SPA arkitektur og nært sagt alle HTTP forespørsler skjer asynkront med javascript. Hvis du ikke har javascript påslått kan ikke nettleseren hente sider, lenker, tekst osv på nettsiden.

Slo av javascript i chrome for youtube:

Skjermbilde2023-11-17140927.png.0ea7650ff53d01fa9b3fdd93f6da1804.png

Og dette er resultatet når jeg nå går på nettsiden:

Skjermbilde2023-11-17140957.thumb.png.2e19dce5cd53c10fa9a16c38d8f58d1b.png

Som forventet. Ingenting laster. Å fortelle folk at de må slå av javascript i nettleseren er et svært dårlig og uinformert råd å gi til brukere

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jeg kan med sikkerhet si at du ikke har javascript avslått i nettleseren din hvis du bruker youtube og den fungerer. Hele nettsiden er bygd opp i en SPA arkitektur og nært sagt alle HTTP forespørsler skjer asynkront med javascript. Hvis du ikke har javascript påslått kan ikke nettleseren hente sider, lenker, tekst osv på nettsiden.

Slo av javascript i chrome for youtube:

Skjermbilde2023-11-17140927.png.0ea7650ff53d01fa9b3fdd93f6da1804.png

Og dette er resultatet når jeg nå går på nettsiden:

Skjermbilde2023-11-17140957.thumb.png.2e19dce5cd53c10fa9a16c38d8f58d1b.png

Som forventet. Ingenting laster. Å fortelle folk at de må slå av javascript i nettleseren er et svært dårlig og uinformert råd å gi til brukere

Då er eg faktisk veldig usikker på korfor dette fungerer 100% i Thorium??
Betyr dette at sjølv om eg slår av Javascript i Thorium, og bruker HTML 5 .. så er Javascript enda i bruk på ein eller anna måte?? For eg ser alt på YT, foruten reklame...

Eg har ikkje Chrome eller Firefox. Eg bruker Thorium for YT og bank, og Brave for meir eller mindre alt anna .. så eg veit ikkje kordan dei andre gjer dette. 

Endret av Shaddiz
Lenke til kommentar
Minus skrev (2 timer siden):

Jeg har med glede betalt for Youtube Premium Lite for å slippe reklame, men når prisen dobles(!) og jeg blir påtvunget tjenester jeg ikke ønsker, ser det ut til at jeg må ta til meg tipsene i tråden her for å slippe reklame.

Problemet mitt er at jeg bruker Youtube mye via Google Chromecast TV. Finnes det noe liknende der?

https://smarttubeapp.github.io/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...