Gå til innhold

Trådløs router som funker som "trådløs switch"?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva som vil være en fornuftig trådløs ruter til stua, den skal ikke fungere som DHCP og i grunn bare være som et sterkt aksesspunkt. Filosofien min er IT relaterte ting skal vises minst mulig og gjerne opptre som møbler i bakgrunnen.

Det jeg er litt usikker på er om det er mulig å sette opp en trådløs ruter til å være en switch med trådløs nett. Årsaken til at jeg sier ruter, er fordi dekningsgraden er viktig og mulighetene for å sette opp aksesspunkt overalt er begrenset til midt i stua. Litt kjedelig å kjøpe en ruter bare for å innse at det er satt sterke begrensninger i programvaren.

I dag har jeg satt inn en Ubiquiti EdgeRouter X som står i sikringsskapet for å ta imot internett og styre den interne trafikken. Mens den nåværende trådløsruteren er en Huawei 4G CPE, som vil ha DHCP kontroll på det som kommer på trådløsnettet (nekter å bruke DHCP fra kablet ruter). 

Jeg har sett litt på mesh rutere som 

https://www.komplett.no/product/912802/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-router

https://www.komplett.no/product/1218218/datautstyr/nettverk/routere/asus-zenwifi-ax-xt9-1-pack-sort#

Om jeg er helt ute på viddene for det jeg trenger, er jeg helt åpen for forslag (så lenge det ikke er en edderkopp av en ruter :P)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, MrJavalava said:

Jeg lurer litt på hva som vil være en fornuftig trådløs ruter til stua, den skal ikke fungere som DHCP og i grunn bare være som et sterkt aksesspunkt. Filosofien min er IT relaterte ting skal vises minst mulig og gjerne opptre som møbler i bakgrunnen.

Det jeg er litt usikker på er om det er mulig å sette opp en trådløs ruter til å være en switch med trådløs nett. Årsaken til at jeg sier ruter, er fordi dekningsgraden er viktig og mulighetene for å sette opp aksesspunkt overalt er begrenset til midt i stua. Litt kjedelig å kjøpe en ruter bare for å innse at det er satt sterke begrensninger i programvaren.

I dag har jeg satt inn en Ubiquiti EdgeRouter X som står i sikringsskapet for å ta imot internett og styre den interne trafikken. Mens den nåværende trådløsruteren er en Huawei 4G CPE, som vil ha DHCP kontroll på det som kommer på trådløsnettet (nekter å bruke DHCP fra kablet ruter). 

Jeg har sett litt på mesh rutere som 

https://www.komplett.no/product/912802/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-router

https://www.komplett.no/product/1218218/datautstyr/nettverk/routere/asus-zenwifi-ax-xt9-1-pack-sort#

Om jeg er helt ute på viddene for det jeg trenger, er jeg helt åpen for forslag (så lenge det ikke er en edderkopp av en ruter :P)
 

Den Asus-ruteren kan enkelt settes i "Access Point Mode". Da vil den slutte å drive med ruter-ting som NAT og DHCP, og kun viderformidle data over LAN-portene (som en switch) og over trådløst nett.

Det vanligste er da at denne ruteren kobles til det eksisterende nettverket med kabel til en av LAN-portene. Hvis tilkoblingen må skje trådløst er jeg usikker på om Acces Point Mode kan brukes, men da har man noe som heter "Repeater Mode" - noe jeg ikke har no' erfaring med på Asus-rutere.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, nebrewfoz said:

Den Asus-ruteren kan enkelt settes i "Access Point Mode". Da vil den slutte å drive med ruter-ting som NAT og DHCP, og kun viderformidle data over LAN-portene (som en switch) og over trådløst nett.

Det vanligste er da at denne ruteren kobles til det eksisterende nettverket med kabel til en av LAN-portene. Hvis tilkoblingen må skje trådløst er jeg usikker på om Acces Point Mode kan brukes, men da har man noe som heter "Repeater Mode" - noe jeg ikke har no' erfaring med på Asus-rutere.

Akkurat det jeg er ute etter: «access point mode»

Jeg har et ekstra uttak tilgjengelig som ruteren kan benytte. Har brukt repeater mode andre plasser med variabelt helt 😅

Så da vil no sånt funke helt perfekt :)

Mener å ikke sett den egenskapen listet ut i filteret hos prisjakt, men skal iallefall lete etter den nå.

Lenke til kommentar
2 hours ago, MrJavalava said:

Årsaken til at jeg sier ruter, er fordi dekningsgraden er viktig og mulighetene for å sette opp aksesspunkt overalt er begrenset til midt i stua. Litt kjedelig å kjøpe en ruter bare for å innse at det er satt sterke begrensninger i programvaren.

Dette gir ikkje meining. Aksesspunkt har ikkje dårlegare rekkevidde; stortsett tvert imot.

Ville anbefalt Ubiquiti sine AP. Små, diskrete og støtter PoE.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, barfoo said:

Dette gir ikkje meining. Aksesspunkt har ikkje dårlegare rekkevidde; stortsett tvert imot.

Ville anbefalt Ubiquiti sine AP. Små, diskrete og støtter PoE.

Prøvde PoE fra Edge Router X til Unifi Flex Mini switchen, men det gikk hellere dårlig. Da hadde jeg slått på PoE passthrough i Edge Router.

Så det kan hende at det er noe med kablene eller så er effekten for svak fra ruteren (selv om cat5++ støtter poe).

Ubiquiti sin AP, ser genial ut, men jeg aner ikke hvordan jeg skal plassere den på en god måte fordi huset er ikke så veldig smart bygd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare siden du kjører Unifi-utstyr i bunn av topologien din så vil jeg bare råde deg til å sjekke om ASUS-routeren din har VLAN-støtte. (I tilfelle du bruker dette aktivt) 

Jeg støtter de andre her, spesielt dersom huset er litt "mindre brukervennlig" når det kommer til WiFi, så ville jeg gått til innkjøp av en Unifi-switch med PoE og handlet inn noen AP'er. 

Da trenger du ikke strømuttak engang, du bare trekker UTP-kabler dit du vil og kobler til AP'et ditt, så fungerer det umiddelbart etter konfigurasjon er utført på switch. 

Ettersom du ikke trenger strømuttak kan du henge opp AP'ene inne i skap, over hyller, på loftet, i garasjen og overalt ellers du har kreativitet nok til å plassere de. (og hvor du tørr å dra Ethernet selvsagt :))

Det som er ekstra positivt her er at etter litt ekstra kostnad med switch + AP i første omgang kontra å kun kjøpe inn en ASUS-router så blir det mye rimeligere/enklere å utvide/tilpasse på senere tidspunkt. :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...