Gå til innhold

Europeiske terror på 70 til slutten av 80-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gavekort skrev (På 28.10.2023 den 10:54 PM):

Neppe. Det er tre grunner til at jeg ikke tror vi vil se noe tilsvarende:

Dagens Russland har ikke i nærheten av den samme politiske innflytelsen som Sovjet hadde i sin storhetstid

Putin fronter ikke en revolusjonær politisk ideologi

Europa er mye mer politisk stabilt enn det var på 70-tallet

Bidro ikke Gaddafi og Libya også økonomiske støtte og militære treninger til disse gruppene? Har lest at Italias Red Brigade, den franske Action Directe, Baader Meinhof eller Red Army Faction og IRA dro til Libya?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 28.10.2023 den 10:54 PM):

Neppe. Det er tre grunner til at jeg ikke tror vi vil se noe tilsvarende:

Dagens Russland har ikke i nærheten av den samme politiske innflytelsen som Sovjet hadde i sin storhetstid

Putin fronter ikke en revolusjonær politisk ideologi

Europa er mye mer politisk stabilt enn det var på 70-tallet

Terror har vi jo i rikt monn ennå...glemt alle de muslimske terror angrepen i Europa alt...? de er i vår tid..

Ja, håper Europa er mer stabilt.. men når en ser at en Hamas leder kan starte enorme demonstrasjoner i London, så er jeg i tvil om hvor stabilt det er..

Putin har jo også blitt beskyldt for å blande seg inn i valg i den vestlige verden...å det er nok ikke bare fantasi.. tror han har fingrene inn i mye mer i våre samfunn en vi er klar over..

En annen ting er sosiale medier som de ikke hadde på 70 tallet...dette er fine instrumenter til å destabilisere samfunn.. det er der vel mange eksempler på..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Europeisk etterretningstjeneste er blitt mye flinkere med å holde radikale grupper under oppsyn. 

Mange "kampsaker" som disse terrororganisasjonene kjempet for har også blitt "løst" på en eller annen måte, for eksempel i Nord-Irland med langfredagsavtalen. 

the 3 X skrev (17 minutter siden):

Ja, håper Europa er mer stabilt.. men når en ser at en Hamas leder kan starte enorme demonstrasjoner i London, så er jeg i tvil om hvor stabilt det er..

Vær så vennlig a... Mener du virkelig at Pro-Palestina demonstrasjoner i Europa er orkestrert av Hamas? Mener du virkelig det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/28/2023 at 10:54 PM, Gavekort said:

Neppe. Det er tre grunner til at jeg ikke tror vi vil se noe tilsvarende:

Samtidig er det veldokumentert at Putler finansierer desinformasjon rundt t.d. vaksiner, og det er klare koblinger mellom det russiske regimet og europeiske nazister.

Så har det ikkje gitt seg utslag i terror - endå. Men det tek ofte tid før det utvikler seg, så eg ville ikkje vore like sikker som du er. Alt tyder på at Putler prøver.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Samtidig er det veldokumentert at Putler finansierer desinformasjon rundt t.d. vaksiner, og det er klare koblinger mellom det russiske regimet og europeiske nazister.

Så har det ikkje gitt seg utslag i terror - endå. Men det tek ofte tid før det utvikler seg, så eg ville ikkje vore like sikker som du er. Alt tyder på at Putler prøver.

Desinformasjon er bare propaganda. Det er vesentlig forskjell på å drive med propaganda og å legge våpen i hendene på militante radikalister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 28.10.2023 den 10:11 PM):

Hvorfor var det så mange terrorgrupper på den tiden?  Baader–Meinhof eller Red Army Faction, Red Brigade, Action Directe, First of October Anti-Fascist Resistance Groups(GRAPO), Revolutionary Organization 17 November osv. 

Var ikke mange av disse finansiert av sovjeterne/russerne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...