Gå til innhold

Mulig å få utbetalt pensjon betalt av arbeidsgiver om en pensjonerer seg tidlig


Gjest d1c76...ad3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Tenker at det er sykt at en må dø for å få ut pengene tidligere. 

Tenker på penger oppspart via arbeidsgiver.

Du snakker om innskuddspensjonsordning, ja. Der har vi valgt en ordning med skattefritak i dag mot at du betaler skatt ved uttak. Og vi har også valgt en ordning som går av seg selv med faste utbetalinger over "forventet" levealder, ja. Du mener altså at man heller skulle kunne ruinere pensjonsalderen sin med å ta ut disse på ett tidspunkt og leve livets glade dager før man tar sitt eget liv for å sette det litt på spissen? Poenget er at dette var statens oppgave før, så ble det endret på fordi vi blir eldre og eldre, og derfor er det lagt føringer for folk slik at man får dette utbetalt som ordinær månedlig lønnsutbetalinger. Rett og slett for å gjøre det enkelt. Men siden det er personlig sparing så inngår det også i arven.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Du snakker om innskuddspensjonsordning, ja. Der har vi valgt en ordning med skattefritak i dag mot at du betaler skatt ved uttak. Og vi har også valgt en ordning som går av seg selv med faste utbetalinger over "forventet" levealder, ja. Du mener altså at man heller skulle kunne ruinere pensjonsalderen sin med å ta ut disse på ett tidspunkt og leve livets glade dager før man tar sitt eget liv for å sette det litt på spissen? Poenget er at dette var statens oppgave før, så ble det endret på fordi vi blir eldre og eldre, og derfor er det lagt føringer for folk slik at man får dette utbetalt som ordinær månedlig lønnsutbetalinger. Rett og slett for å gjøre det enkelt. Men siden det er personlig sparing så inngår det også i arven.

Nei jeg mener bare at en burde få lov til å velge dette selv uten å dø. For når en dør får barna disse pengene med en gang, men selv får en de ikke.

For egen del ønsker jeg å pensjonere meg tidlig og skulle gjerne tatt ut disse pengene da. Men staten oppfordrer til at en heller blir ufør..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei jeg mener bare at en burde få lov til å velge dette selv uten å dø. For når en dør får barna disse pengene med en gang, men selv får en de ikke.

For egen del ønsker jeg å pensjonere meg tidlig og skulle gjerne tatt ut disse pengene da. Men staten oppfordrer til at en heller blir ufør..

Hvorfor skal du heller bli ufør? Og tidlig pensjonsalder har jo aldri noensinne hatt noen innvirkning på dette uansett? Pensjon er pensjon.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor du jobber, hvilken pensjonsavtale du har, og hvordan du selv har spart til pensjon.

Eksempel:

Folketrygden kan du starte uttak av fra du er 62 år. Du vil da få mindre pr måned enn du gjør ved å starte uttak ved 67 år. Tenk deg at Folketrygden er en sekk med penger, den inneholder hele din pensjonskapital. La oss si, for enkelthets skyld, at din antatte levealder er 87 år. Hvis du begynner å ta ut pensjonen fra 67, vil innholdet i pengesekken din bli delt i 20 årlige utbetalinger. Hvis du begynner å ta ut pensjonen fra 62, vil innholdet i pengesekken din bli delt i 25 årlige utbetalinger. Hvis du dør når du er 87, vil du ha fått like mye totalt i pensjon, men litt mindre pr år hvis du starter uttaket tidligere.

I mange arbeidsforhold, både i offentlig og privat næringsliv, tilbys muligheten til å gå av tidligere. Hvis man velger å gå av ved 62, vil også utbetalingene herfra bli lavere pr år enn om du starter uttaket ved 67.

Hvis du sparer i IPS, kan du også starte uttaket fra du er 62.

Dette er en forenkling, det er mange unntak og regler som styrer dette. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at innskuddspensjon (ikke pensjonen fra staten) burde hatt større frihet rundt uttak. Det er jo penger som er ens egne, men staten tror visstnok ikke at folk klarer å forvalte egen kapital godt nok, slik at de må bestemme når disse pengene kan utbetales.

Hvis man skulle tatt ut disse pengene og "levd livets glade dager", så må det få være et personlig valg - på lik linje med hvordan man forvalter "all" annen personlig inntekt og kapital. Om man kjører egen økonomi i grusen før pensjonsalder, så er det jo ingen som stopper en fra å gjøre det...

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du heller bli ufør? Og tidlig pensjonsalder har jo aldri noensinne hatt noen innvirkning på dette uansett? Pensjon er pensjon.

Jeg har ikke tenkt å bli ufør, men folk må ha penger. Og om de kunne valgt tidlig uttak av de private midlene hadde de hatt penger. Men det går ikke, og da blir det ufør.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at innskuddspensjon (ikke pensjonen fra staten) burde hatt større frihet rundt uttak. Det er jo penger som er ens egne, men staten tror visstnok ikke at folk klarer å forvalte egen kapital godt nok, slik at de må bestemme når disse pengene kan utbetales.

Hvis man skulle tatt ut disse pengene og "levd livets glade dager", så må det få være et personlig valg - på lik linje med hvordan man forvalter "all" annen personlig inntekt og kapital. Om man kjører egen økonomi i grusen før pensjonsalder, så er det jo ingen som stopper en fra å gjøre det...

Ja jeg synes det er ganske sykt at jeg kan på dag 1 spør Storebrand som i dag råder over disse pengene for å få tidlig uttak og få nei. Men dør jeg på dag 2 så kan mine barn få pengene umiddelbart. Rar løsning.

Selv ikke å ta ut pengene over lengre tid er mulig, for å sikre at en ikke tømmer seg for penger.

Kommer til å bli helt komisk når en som pensjonist skal ta ut disse pengene på 10 år som planlagt. Million lønninger I 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Kommer til å bli helt komisk når en som pensjonist skal ta ut disse pengene på 10 år som planlagt.

Hvorfor det? Det er jo som ung pensjonist man har bruk for høyest pensjonsutbetaling. Frem til 75-80 år kan man reise og nyte pensjonistlivet. Etter fylte 80 år vet man hvordan det går....

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Det er jo som ung pensjonist man har bruk for høyest pensjonsutbetaling. Frem til 75-80 år kan man reise og nyte pensjonistlivet. Etter fylte 80 år vet man hvordan det går....

Det er komisk å ha så høye utbetalinger når en har lite utgifter. Skulle gjerne sett det utbetalt over 20 år isteden men det heller går ikke slik jeg forstår det.

 

En skal ikke glemme at mange folk ikke når 80 år. I min familie har dessverre fedre død relativt tidlig, så jeg har dette i bakhodet selv om det ikke må stemme for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er komisk å ha så høye utbetalinger når en har lite utgifter. Skulle gjerne sett det utbetalt over 20 år isteden men det heller går ikke slik jeg forstår det.

Du kan jo gå av tidligere, så får du ikke så høye utbetalinger (hvis det er det du er bekymret for). Sjekk din ordning, men min pensjon fra arbeidsgiver er slik at utbetalingene gjelder fra jeg starter uttaket til jeg fyller 77. Hvis jeg går av på 62, fordeles utbetalingene over 15 år, mot 10 år hvis jeg går av på 67.

Og selv om du skulle få "høye utbetalinger", er du ikke nødt til å bruke alt på en gang, men kan sette av noe til etter at ordningen opphører.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Ja jeg synes det er ganske sykt at jeg kan på dag 1 spør Storebrand som i dag råder over disse pengene for å få tidlig uttak og få nei. Men dør jeg på dag 2 så kan mine barn få pengene umiddelbart. Rar løsning.

Husk at ikke alle har samme ordning. Hvis jeg dør dagen etter at jeg har gått av, får mine barn ingenting. Viktig å lese seg opp på den ordningen som gjelder for DEG (gjelder alle, ikke bare deg)!

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Du kan jo gå av tidligere, så får du ikke så høye utbetalinger (hvis det er det du er bekymret for). Sjekk din ordning, men min pensjon fra arbeidsgiver er slik at utbetalingene gjelder fra jeg starter uttaket til jeg fyller 77. Hvis jeg går av på 62, fordeles utbetalingene over 15 år, mot 10 år hvis jeg går av på 67.

Og selv om du skulle få "høye utbetalinger", er du ikke nødt til å bruke alt på en gang, men kan sette av noe til etter at ordningen opphører.

Slik jeg har forstått det er det 10 år og tidligst 62. Jeg vill gå tidligere og for meg er det helt fint å få utbetaling frem til 72. Men ser ikke ut til å være mulig.

Ja såklart kan en sette av.

 

Edit: I dag kan en jo flytte disse avtalene om en ikke er fornøyd der en er i dag. Men slik jeg forstår det er det ingen som tilbyr tidlig pensjon.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...