Gå til innhold

Mulig å få utbetalt pensjon betalt av arbeidsgiver om en pensjonerer seg tidlig


Gjest d1c76...ad3

Anbefalte innlegg

zanta skrev (1 minutt siden):

Du er veldig opphengt i én ordning (i entall). Det er mange ordninger, og de er ulike. Jeg regner med at du, som de fleste andre, har flere kilder til pensjon, og utbetalingsreglene vil variere.

Ja jeg er opptatt av min sparing fra arbeidsgiver. Jeg kan som sagt flytte den rundt til alle leverandører, men slik jeg forstår det må jeg fortsatt vente til jeg er minst 62 før jeg kan ta ut.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja jeg er opptatt av min sparing fra arbeidsgiver. 

Pensjonsordningen fra din arbeidsgiver er bare én del av flere/mange kilder til pensjon når du starter uttak. Hva med pensjon fra folketrygden (NAV)? Pensjonskapitalbevis og fripoliser fra tidligere arbeidsgivere? Egen sparing i regulerte (som IPS) og åpne ordninger? Her må hver enkelt sette seg inn i hva man selv har.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Pensjonsordningen fra din arbeidsgiver er bare én del av flere/mange kilder til pensjon når du starter uttak. Hva med pensjon fra folketrygden (NAV)? Pensjonskapitalbevis og fripoliser fra tidligere arbeidsgivere? Egen sparing i regulerte (som IPS) og åpne ordninger? Her må hver enkelt sette seg inn i hva man selv har.

At det offentlige setter krav for alder ser jeg på som helt naturlig egentlig. Alternativet der er jo å få trygd om en ikke klarer å jobbe videre. Så der er en dekket. Men selv da får en ikke ta ut pensjonen fra bedrift. Selv ikke om en får kreft og 2 år igjen å leve.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

At det offentlige setter krav for alder ser jeg på som helt naturlig egentlig. Alternativet der er jo å få trygd om en ikke klarer å jobbe videre. Så der er en dekket. Men selv da får en ikke ta ut pensjonen fra bedrift. Selv ikke om en får kreft og 2 år igjen å leve.

Nå blander du pensjon og uføredekning. Det er to helt forskjellige ting, har ingen sammenheng.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Nå blander du pensjon og uføredekning. Det er to helt forskjellige ting, har ingen sammenheng.

Det mener jeg ikke heller. Jeg snakker egentlig ikke om det offentlige overhodet. Jeg snakker om pensjon fra det private.

Og til posten din over, alle med respekt for seg selv har fjernet alle fripoliser og samlet pensjonen i en ordning 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det mener jeg ikke heller. Jeg snakker egentlig ikke om det offentlige overhodet. Jeg snakker om pensjon fra det private.

Og til posten din over, alle med respekt for seg selv har fjernet alle fripoliser og samlet pensjonen i en ordning 

Da bør du først se på hvor mye du vil få fra privat pensjonsordning kontra hva du får fra NAV. For min del er NAV største pensjonsyter når jeg går av, og det med god margin.

For de fleste med fripoliser er det ikke lønnsomt å fjerne dem. Tidligere unne man samle fripoliser fra ulike tjenesteytere på samme sted, men pga høy rentegaranti på disse er det ingen som vil ta i dem lengre.

Lenke til kommentar
zanta skrev (Akkurat nå):

Da bør du først se på hvor mye du vil få fra privat pensjonsordning kontra hva du får fra NAV. For min del er NAV største pensjonsyter når jeg går av, og det med god margin.

For de fleste med fripoliser er det ikke lønnsomt å fjerne dem. Tidligere unne man samle fripoliser fra ulike tjenesteytere på samme sted, men pga høy rentegaranti på disse er det ingen som vil ta i dem lengre.

Jeg vill helt klart ha mest i fra det private. Går jeg til pensjonsalder i jobb, følger normal lønnsvekst, pengene følger normal lønnsvekst i fond osv så passerer jeg 10 millioner enkelt. Og det skal betales ut over 10 år.

 

Klart det lønner seg å samle alt og betale avgifter for en ordning. Selv har jeg samlet alt og valgt fond med laveste utgifter Dessverre ble avtalen nettopp flyttet til ny bank og jeg må nå igjen sjekke om jeg har avtale med laveste avgifter. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Klart det lønner seg å samle alt og betale avgifter for en ordning. 

Leser du ikke det jeg skriver? De av oss som har fripoliser kan ikke samle dem. Vi må bare sitte og la dem blomstre til man tar dem ut. Ev. avslutte dem, og tape på det (for de fleste sin del), pga rentegarantien.

Lenke til kommentar
zanta skrev (4 minutter siden):

Leser du ikke det jeg skriver? De av oss som har fripoliser kan ikke samle dem. Vi må bare sitte og la dem blomstre til man tar dem ut. Ev. avslutte dem, og tape på det (for de fleste sin del), pga rentegarantien.

Jo det kan en, https://www.gjensidige.no/min-pensjon/egen-pensjonskonto/flytte-pensjonskonto

Jeg samlet mine for noen år tilbake. Mener det var en endring i lovverket som endret på dette.

 

Edit: mulig det er jeg som blingser med ordlyden. Ser ut som det er noen avtaler som kan flyttes og andre ikke. Jeg kunne iallefall flytte alle mine fra tidligere arbeidsgivere.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (16 timer siden):

Jeg er enig i at innskuddspensjon (ikke pensjonen fra staten) burde hatt større frihet rundt uttak. Det er jo penger som er ens egne, men staten tror visstnok ikke at folk klarer å forvalte egen kapital godt nok, slik at de må bestemme når disse pengene kan utbetales.

Hvis man skulle tatt ut disse pengene og "levd livets glade dager", så må det få være et personlig valg - på lik linje med hvordan man forvalter "all" annen personlig inntekt og kapital. Om man kjører egen økonomi i grusen før pensjonsalder, så er det jo ingen som stopper en fra å gjøre det...

Når folk har brukt opp alt kommer de gjerne til Nav etterpå med krav om penger til livsopphold.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Når folk har brukt opp alt kommer de gjerne til Nav etterpå med krav om penger til livsopphold.

Man får aldri tatt ut alt. Folketrygden er livsvarig, så den gir utbetalinger så lenge man lever. Andre pensjonsordninger kan variere, noen gir til fylte 77 år, mens andre (som de fleste av mine) også er livsvarige.

Som jeg har sagt flere ganger: Hver enkelt må sette seg inn i hvilke ordninger som gjelder for en selv, ikke høre på hear-say fra andre.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke tenkt å bli ufør, men folk må ha penger. Og om de kunne valgt tidlig uttak av de private midlene hadde de hatt penger. Men det går ikke, og da blir det ufør.

Hvorfor går ikke det mener du? Jeg skjønner hva du sier, men sliter med å se det i praksis?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Hvorfor går ikke det mener du? Jeg skjønner hva du sier, men sliter med å se det i praksis?

Slik jeg forstår det kan en ikke ta ut disse midlene før pensjonsalder, og det er vell minimum 62 nå og sannsynligvis en god del mer om noen år. Om dette ikke stemmer er jeg interessert i å høre om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...