Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kamerautstyr!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt en Nikon D3300 med en kitlinse som jeg nå har tatt til vett for å bytte ut. Tenkte i hovedsak at dette skulle være et kamera som skulle være en intro til fotohobbyen, for ikke å være den som investerte titalls tusen på en hobby som jeg senere skulle legge vekk.

Har funnet ut at foto er noe jeg ønsker å fortsette med, så da har jeg åpnet pengesekken og står klar med 50 tusen som jeg kan bruke på det som finnes av kamera og linser. Ettersom det jeg har av utstyr ikke er særlig verdifullt, så kan jeg fritt velge mellom Sony, Canon, Nikon ++++, så er her jeg trenger deres hjelp!

Ønsker å kjøpe hovedsakelig nytt - bor for tiden på Svalbard så får momsreduksjon, så da er ikke bruktmarkedet like attraktivt.
Det jeg trenger av utstyr er følgende:
- Kamerahus
- Linser (Helst ikke for mange, men til gjengjeld gode!)
- Kamerastativ (for en gramjeger!)
- Mount til ryggsekk
- Actionkamera (Her har jeg Insta360 x3 i tankene, men åpen for andre forslag).
- Mikrofon

Bruk: Går mye turer og ønsker å ta både bilder og video for å dokumentere dette. Ønsker derfor et hybridkamera. Er på ingen måte en profesjonell fotograf, men på sikt så er foto/video noe jeg ønsker å kunne tilby kommersielt. Per nå tar jeg mest landskapfoto, og ønsker en telefoto og en standard zoomlinse. Liker også å jobbe med bilder/video i etterkant, og dette ser jeg på so noe jeg burde lære meg. Så kamera som legger til rette for litt etterarbeid er varmt velkommen.

Krav: (Joda, jeg kan justere noe på kravene)
Kamerahus: Fullsensor, >25mp, 10-bit video, 4k60fps, god autofokus, flipscreen, god bildestabilisering
Linser: Ønsker ikke å bruke mye tid, plass og krefter på å dra med meg masse linser på tur. Ser for meg en allsidig standardlinse og en telefoto. Hadde vært gøy å kunne ta wildlife-bilder, men tror det skal vanskelig gjøres å finne en god linse for dette med det budsjettet jeg har. I bunn og grunn er det "kvalitet > kvantitet" som gjelder, så får jeg heller oppgradere på et senere tidspunkt.

Har brukt hele gårsdagen på å se på hovedsakelig Sony-kameraer, da det er dette jeg har blitt anbefalt. (A7-III, A7-IV, A7C II), men Canon kommer med en ordentlig råtass i R6 II og en billig med god R8. 

Hvor ville dere investert pengene om dere var i min situasjon?

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hadde gitt den til son personlig. tredjepartsobjektiv trekker ned på canon.

og skal man ha nye L objektiv er det svindyrt.

spørs hvor fristende rf 200-800 er. (lite lys)

(rf 800 f11 eller rf 100-400 er gode budsjettkanditdater)

https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-R6-Mark-II-vs-Sony-Alpha-A7-IV

a6700 crop jeg har er mye billigere og lettere. hvor 70-350 blir 100-500

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
joandreas skrev (2 timer siden):

tredjepartsobjektiv trekker ned på canon.

Jeg har fått anbefalt disse objektivene av en jeg kjenner som er profesjonell fotograf som nærmest utelukkende fotograferer rock / metal konserter. Med at av lys og effekter på scenen er det nærmest å regne for ekstremfotografering. Er anbefalingen ovenfor bra nok for han bør det funke for TS også.

Lenke til kommentar
joandreas skrev (3 timer siden):

Hadde gitt den til son personlig. tredjepartsobjektiv trekker ned på canon.

og skal man ha nye L objektiv er det svindyrt.

spørs hvor fristende rf 200-800 er. (lite lys)

(rf 800 f11 eller rf 100-400 er gode budsjettkanditdater)

https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-R6-Mark-II-vs-Sony-Alpha-A7-IV

a6700 crop jeg har er mye billigere og lettere. hvor 70-350 blir 100-500

 

Det er ganske meningsløst å sitte å se på screendumps på youtube for å bedømme skarphet. Spesielt fishy er det når man ser forskjellen på "forsiden" av videoen her, hvor det blir ganske åpenbart at bildene er manipulert i asp-c-favør. Det man ser er at det er lettere å få pen bokeh med fullframe og utover det er den udiskutable fordelen med fullframe at sensoren fanger mer lys. Det gir ingen enorme fordeler i studio eller dagslys til portrett. Oppløsningen blir også bedre, men asp-c kan være godt nok til mange formål. Pris og vekt/størrelse taler i favør av asp-c. Selv bruker jeg fullformat og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til asp-c.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (19 timer siden):

Jeg vil slå et slag for Sony A7 IV sammen med et eller flere av følgende objektiv:

Alle objektivene er raske, sylskarpe og lyssterke.

Dette kan vanskelig bli feil. Siden bruken er tur/natur/landskap er det kanskje ikke nødvendig med noen fast-brennvidde/prime. Tror jeg likevel ville lagt til en 50mm f1.4, lett å ha med når man ikke vil dra på så mye, og funker i situasjoner med mindre lys.

Når det gjelder Canon ville jeg tatt meg tid til å sette meg inn i utbudet av 3-parts objektiver, og om jeg syntes det var tilfredsstillende, evt. om prisene på originaloptikken er til å leve med.

Lenke til kommentar

stavanger foto har en del brukt på canon som moms kan trekkes fra. jeg pleier være forsiktig med kjøpe eldre objektiv

sjekk annmeldelser godt før kjøp feks https://www.youtube.com/@christopherfrost

(merk 3 måneder som det er garanti)

https://www.stavangerfoto.no/produkter/brukt/objektiver/canon-objektiv

ingen canon kamera inne ville anbefalt.

quantum skrev (18 minutter siden):

om prisene på originaloptikken er til å leve med.

rf 24-105 2.8 eller f4 er ganske dyrt i forhold til de sony objektivene i post.

hadde nesten bare kjøpt ef optikk.

fastobjektiv under 1.8 er noe canon sliter med.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
joandreas skrev (5 minutter siden):

stavanger foto har en del brukt på canon som moms kan trekkes fra.

Generelt har jeg kjøpt alt mitt nåværende utstyr brukt. Det har selvsagt å gjøre med budsjett. Selv om det er mye "ny-brukt" å få kjøpt er det som TS sier ikke så attraktivt når man kan kjøpe uten moms. Men det er mye eldre utstyr som er bra også, så jeg er kommet til at jeg til mitt bruk får mest "bang for the buck" om jeg kjøper litt eldre brukt. Den aller største ulempen med dette etter mitt syn er autofokusen, som jo har blitt enormt forbedret de siste årene. Til landskap/natur trenger man kanskje ikke verdens raskeste autofokus, men siden TS også er interessert i video ville jeg nok ikke gått for et veldig gammelt kamera. 

Lenke til kommentar
N0rb skrev (På 20.10.2023 den 6:38 PM):

Så kamera som legger til rette for litt etterarbeid er varmt velkommen.

Hadde vært gøy å kunne ta wildlife-bilder,

Til etterarbeid så er det best å ta utgangspunkt i RAW-filer, og det kan vel de fleste litt mer avanserte kameraer levere tror jeg. 

Proff optikk til vilt-foto koster jo skjorta, men "for gøy" kan man vel fire litt på krava og kjøpe brukt. Jeg har en sånn https://photographylife.com/reviews/tamron-sp-150-600mm-f5-6-3 som bør kunne oppdrives brukt for rundt 5000. Det er kommet en G2 som sikkert er bedre, og jeg tror også Sigmas variant er bedre. Det skal dog sies at den brukes svært sjelden ... 

Lenke til kommentar

Wildlife på budsjett er crop best.

blir litt personlig om man ønsker dra med objektiv på 1 kilo. og om man vil investere mye penger i noe man ikke tjener på.

om man ikke vil ha rf 600 eller 800 f11. vekt pris og blender er vanskelig ikke ta kompromiss på 1 eller 2.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...