Gå til innhold

Hvordan bytte jobb så anonymt som mulig?


Anbefalte innlegg

Det har begynt å gå opp for meg at jeg kjeder meg litt i den jobben jeg har nå. Har jobbet som Programvaretekniker for et lite helsefirma i 5 år og innser at det er på tide å prøve og gå videre med livet. Jeg har tenkt å holde meg i samme bransje, men ønsker å gå over til en utelukkende linux basert jobb da det er det som jeg kan mest og det som jeg jobber med på fritiden.

Det i og for seg er greit nok, men det som er problemet er å få byttet jobb så anonymt som mulig. Siden firmaet jeg jobber i er så lite, så kjenner jeg alle og det ville vært skikkelig kleint om de fikk vite at jeg har tenkt å se meg om etter noe annet.

Jeg tenker å begynne å se etter jobber nå, men lurer litt på hva jeg burde gjøre ift referanse når jeg naturligvis ikke kan bruke noen fra min nåverende jobb. Vil det se rart ut hvis jeg oppgir referanser fra tidligere jobber istedenfor nåverende jobb?

I tillegg så lurer jeg på hva jeg burde gjøre hvis jeg blir kalt inn til invervju, burde jeg ta en fridag og oppgi privat ærend som grunn eller har dere noen bedre ideer?

 

Jeg trenger virkelig å kunne skli ut av denne jobben uten at noen vet om det før jeg sender over oppsigelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så kleint? 5 år er relativt lenge, så er vel ikke unatulig at folk ser seg om etter hvert?

Uansett, bruk referanse fra tidligere arbeidsgivere. De fleste skjønner at man ikke alltid ønsker å oppgi nåværende.

Om intervjuet er over video, finn et møterom og ha intervju, om det er fysisk sier du at du skal ha lunch med en venn og blir borte en time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt normalt å bruke referanser fra tidligere arbeidsforhold. Men referansene venter man som regel med som en siste sjekk før man får tilbud - du kan således vente til etter intervjuer osv. med å gi referanser. På det tidspunktet kan du jo høre med sjefen, tidligere sjef eller kollega om hen kan være referanse for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I din situasjon burde det være heilt uproblematisk å søke etter nye jobbar.
Du har jo ein veldig god og objektiv grunn til å bytte jobb, du er ute etter ein ny jobb for å få andre arbeidsoppgåver som ditt firma ikkje kan tilby deg. Så det ligg meir bak ønsket om jobbytte enn at du misstrives og er missfornøgd med lønna.

Deechon skrev (14 timer siden):

Jeg tenker å begynne å se etter jobber nå, men lurer litt på hva jeg burde gjøre ift referanse når jeg naturligvis ikke kan bruke noen fra min nåverende jobb. Vil det se rart ut hvis jeg oppgir referanser fra tidligere jobber istedenfor nåverende jobb?

I tillegg så lurer jeg på hva jeg burde gjøre hvis jeg blir kalt inn til invervju, burde jeg ta en fridag og oppgi privat ærend som grunn eller har dere noen bedre ideer?

Når det gjeld referansar så søkjer eg på jobbar utan å oppgi referansar. Eventuelt berre eldre referansar frå tidlegare arbeidsforhold. Dersom eg er så aktuelle for stillinga at det er viktig for ny arbeidsgivar å få snakke med dagens arbeidsgivar så ordnar eg med referanse når ein kjem dit. Då er du uansett så nært å få jobben at det speler liten rolle om sjefen din blir informert om at du har søkt ny jobb når du spør han/ho om å være referanse, eller når du leverer oppseiinga veka etterpå. For når ein kjem så langt så har den potensielt nye arbeidsgjevaren alt snakka med dei andre referansane med godt resultat og vil berre ha ein siste avsjekk med din sjef før du får jobbtilbodet.

Eg synes det er heilt greit å oppgi eldre referansar frå tidlegare arbeidsforhold, men det bør ikkje være så alt for gamle referansar. Du kan også oppgi andre referansar enn berre sjefen din, det kan også være kollegaer, din nærmaste leiar, sjefen til sjefen din, og til og med referansar utanfor arbeidslivet som husverten din som kan attestere på at du er trygg betalar og flink til å følge husreglar, det kan være ein lærar du har hatt, eller andre personar som kan seie noko om korleis du er som person.

 

Når det gjeld sjølve intervjuet så er det definitivt mest ryddig at du brukar ein feriedag eller ber om å få ulønna permisjon. Det du ikkje skal gjere er å berre stikke av i arbeidstida eller lyge på deg sjukdom, gravferd eller anna løgn som du kan bli tatt på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for tips så langt!

 

Kakeshoma skrev (18 timer siden):

Hvorfor er det så kleint? 5 år er relativt lenge, så er vel ikke unatulig at folk ser seg om etter hvert?

Det er jo litt fordi at arbeidsplassen min har vært som en litt utvidet familie. Jeg har hatt mange reiser, middager og fester med disse folka og de aller fleste har jobbet der lenger enn meg. Så hvis de hadde funnet ut at jeg tenker å stikke så ville de kanskje tenkt at jeg ikke lenger ser på arbeidsplassen som trivelig eller bra nok.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 19.10.2023 den 12:09 AM):

Det har begynt å gå opp for meg at jeg kjeder meg litt i den jobben jeg har nå. Har jobbet som Programvaretekniker for et lite helsefirma i 5 år og innser at det er på tide å prøve og gå videre med livet. Jeg har tenkt å holde meg i samme bransje, men ønsker å gå over til en utelukkende linux basert jobb da det er det som jeg kan mest og det som jeg jobber med på fritiden.

Det i og for seg er greit nok, men det som er problemet er å få byttet jobb så anonymt som mulig. Siden firmaet jeg jobber i er så lite, så kjenner jeg alle og det ville vært skikkelig kleint om de fikk vite at jeg har tenkt å se meg om etter noe annet.

Jeg tenker å begynne å se etter jobber nå, men lurer litt på hva jeg burde gjøre ift referanse når jeg naturligvis ikke kan bruke noen fra min nåverende jobb. Vil det se rart ut hvis jeg oppgir referanser fra tidligere jobber istedenfor nåverende jobb?

I tillegg så lurer jeg på hva jeg burde gjøre hvis jeg blir kalt inn til invervju, burde jeg ta en fridag og oppgi privat ærend som grunn eller har dere noen bedre ideer?

 

Jeg trenger virkelig å kunne skli ut av denne jobben uten at noen vet om det før jeg sender over oppsigelse...

refferanser oppgis kun ved fårspørse og ikke før etter 1 intervju, det er ingen vists for en potensiel arbeidsgiver og drive og ringe refferanser i hytt og pine før de i det hele tatt har snakket med deg, om du da synes dette er en potensiel plass kan du vurdere om du vil spørre din nåværende leder om han kan være refferanse. 

PS:jeg har enda ikke opplevd at noen av mine refferanser har blitt kontaktet og i de siste jobb bytter og tilbud ikke blitt spurt etter refferansjer, og mye av gunnen er at det er en liten branjse og de vet at rafferanser er problematisk. (jeg har og vært fårespurt og være refferanse for en par kolegaer oppgjennom årene og enda ikke fått en telefon om dette, og de har gjerne jobbet i andre stillinger en meg )

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (På 19.10.2023 den 12:29 AM):

Hvorfor er det så kleint? 5 år er relativt lenge, så er vel ikke unatulig at folk ser seg om etter hvert?

Uansett, bruk referanse fra tidligere arbeidsgivere. De fleste skjønner at man ikke alltid ønsker å oppgi nåværende.

Om intervjuet er over video, finn et møterom og ha intervju, om det er fysisk sier du at du skal ha lunch med en venn og blir borte en time.

5 år knapt nok til og bli varm i trøya på en arbeidsplass, de fleste plassene jeg har jobbet har / har hatt en stor andel ansatte med godt over 20års ansinitet, hvor jeg jobber nå har veldig mange av de som jobber der vært der siden de startet i arbeidslivet 

nå jobber jeg i industrien og det er få grunner til og bytte jobb med mindre du misstirves pga arbeidsmiljø, lønna er rimelig lik over alt og arbeidsoppgavene er like, i andre bransjer er det gjerne mer og hente på og jobb hoppe ofte. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (7 timer siden):

5 år knapt nok til og bli varm i trøya på en arbeidsplass, de fleste plassene jeg har jobbet har / har hatt en stor andel ansatte med godt over 20års ansinitet, hvor jeg jobber nå har veldig mange av de som jobber der vært der siden de startet i arbeidslivet. 

Det er også mange som berre har ein arbeidsgivar gjennom heile yrkeslivet. 

Både karriere og lønnsmessig så må ein bytte jobb fleire gongar, for med berre nokre få hederlege unntak så får ein ikkje ny lønnsvurdering hos noværande arbeidsgivar, så då blir ein ståande på same lønnsnivået som når ein starta (med litt lønnsjusterimg som følgjer omtrent prisstigninga). Skal ein ha meir lønn så må ein bytte jobb, eller vise til eit betre jobbtilbod for å få meir lønn. 

For trådstarter sin del så er det også det at dagens arbeidsgivar ikkje kan tilby spennande arbeidsoppgåver, så med mindre noværande firma legg om drifta så må trådstarter finne deg ein annan jobb om han vil ha nye oppgåver. 

5 år er rikeleg lenge nok til å ha lært det som er å lære i bedrifta, det er når ein er varm i trøya at ein har lært og prøvd det som er å prøve i noværande stilling. Det er sjølvsagt synd for arbeidsgivar sidan det er fyrst no ein er skikkelig produktiv men når ein ikkje får noko tilbake så er det berre å sjå seg om etter nye muligheiter. 

5 år er også lenge nok til at potensielle arbeidsgivarar ser på CVen og ser ein arbeidssøkar med masse erfaring, og ikkje ein arbeidssøkar som ikkje klarer å holde på ein jobb. Grensa mellom det går i praksis på 2-3 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 minutter siden):

Det er også mange som berre har ein arbeidsgivar gjennom heile yrkeslivet. 

Både karriere og lønnsmessig så må ein bytte jobb fleire gongar, for med berre nokre få hederlege unntak så får ein ikkje ny lønnsvurdering hos noværande arbeidsgivar, så då blir ein ståande på same lønnsnivået som når ein starta (med litt lønnsjusterimg som følgjer omtrent prisstigninga). Skal ein ha meir lønn så må ein bytte jobb, eller vise til eit betre jobbtilbod for å få meir lønn. 

For trådstarter sin del så er det også det at dagens arbeidsgivar ikkje kan tilby spennande arbeidsoppgåver, så med mindre noværande firma legg om drifta så må trådstarter finne deg ein annan jobb om han vil ha nye oppgåver. 

5 år er rikeleg lenge nok til å ha lært det som er å lære i bedrifta, det er når ein er varm i trøya at ein har lært og prøvd det som er å prøve i noværande stilling. Det er sjølvsagt synd for arbeidsgivar sidan det er fyrst no ein er skikkelig produktiv men når ein ikkje får noko tilbake så er det berre å sjå seg om etter nye muligheiter. 

5 år er også lenge nok til at potensielle arbeidsgivarar ser på CVen og ser ein arbeidssøkar med masse erfaring, og ikkje ein arbeidssøkar som ikkje klarer å holde på ein jobb. Grensa mellom det går i praksis på 2-3 år. 

som jeg sier i industiren er det lite og hente på jobbhopping , det meste av lønninger bundet av tarifavtaler og lønnsmatriser, får ikke startet med mer lønn i lik stilling som de som allerede er der har, da hadde fagforeningene tiltet, og konkurentene i samme bransje følger godt med på hverandre slik at de holder lønsivået gaske likt. når jeg jobbet på land i en oljeservice bedrift så merket de at mange byttet beite og la ca 5% på lønna til alle på verksteded i deseber midt mellom 2 forhandliger for det gikk opp for ledelsen at de lå litt bak konkurentene på lønn, og da hadde vi allerede fått 10% i forhadlingen i mai, og mener vi fikk nesten 10% i forhadlingen følgende mai, ( var 7-10 % opprykk i forhandlingene hvært år fra 2006-2014 mens jeg jobbet der og det var gode tider i olja ) itilleg til matrise opprykk og lignede så var det god lønsvekst uten og bytte jobb 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...