Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rhabagatz skrev (5 timer siden):

Akkurat denne saken her er temmelig ubetydelig. Vi snakker  eventuelt om at Hamas "produserer" frem et lik for å tilfredsstille hissige israelere, og dermed trygger våpenhvilen. 

Israels reaksjon er strengt tatt det som er opprørende.  

Når det er sagt, jeg har aldri lagt skjul på at Hamas står bak grove krigsforbrytelser. Problemet er at vi ikke kjenner omfanget, fordi Israel systematisk forsøker å blåse dem opp eller er kreative..

Jeg må si det er fascinerende å være vitne til denne mentale gymnastikken, bravo, du klarer liksom alltid å vri samtalen tilbake til Israel.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
UglaSukk skrev (5 timer siden):

Det virker rart. At Hamas skulle ha så mye å tape på dette. Virker mindre rart at de faktisk ikke klarer å finne/ få fram likene og at de kunne prøve å kjøpe tid med noe slikt.

De har åpenbart likene, hvorfor de skulle grave dem ned gjentatte ganger rett etter hverandre, for så å grave de opp foran Røde kors er ikke helt lett å forstå. Men de må gjøre det av en grunn, selv om de trolig ikke oppnår det de tror de vil oppnå, hvis de forsøker å skjule noe.

• Liker 3
Skrevet
leifeinar skrev (6 minutter siden):

Du regerer ikke på massedrap på over 40 barn i natt?  

Du hopper rett til følelsesutbrudd uten å lese hva jeg faktisk svarte på. Dette handlet om argumentasjonen, ikke om nattens hendelser.

• Liker 3
Skrevet
Uderzo skrev (7 minutter siden):

Du hopper rett til følelsesutbrudd uten å lese hva jeg faktisk svarte på. Dette handlet om argumentasjonen, ikke om nattens hendelser.

Følelsesutbrudd? vi snakker om massedrap på barn. som igjen er terror og krigsforbrytelser. han har helt rett i at diskusjonen om lik er ubetydelig. 

• Liker 1
Skrevet
leifeinar skrev (1 minutt siden):

Følelsesutbrudd? vi snakker om massedrap på barn. som igjen er terror og krigsforbrytelser. han har helt rett i at diskusjonen om lik er ubetydelig.

Ja, det pleier som regel å være ditt eneste bidrag i tråden. Du får det til å høres ut som IDF går fra dør til dør og dreper barn, målrettet dreper barn, det er Hamas sin modus operandi.
Så uskyldige israelere er mindre betydelige enn uskyldige palestinere?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

På visse områder har brukere høyere privilegier enn moderatorer: Vi kan ignorere kontoer som driver med ukonstruktiv monolog. :D

Eller moderatorer kan jo, men det er sikkert lurt å ikke gjøre det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Uderzo skrev (1 time siden):

De har åpenbart likene, 

Jeg er ikke helt med på logikken. De hadde vel ett lik. Det som de gravde ned. Men det var ikke et av likene Israel ville ha. Jeg ser ikke hvordan du kommer derfra til at de åpenbart har likene.

• Liker 1
Skrevet
UglaSukk skrev (53 minutter siden):

Jeg er ikke helt med på logikken. De hadde vel ett lik. Det som de gravde ned. Men det var ikke et av likene Israel ville ha. Jeg ser ikke hvordan du kommer derfra til at de åpenbart har likene.

Ja, det var det jeg forsøkte å si, at de hadde dette liket, som hadde blitt identifisert i 2023 da deler av personen ble funnet. Det svekker jo Hamas sin troverdighet når de kan produsere et lik som Israel og de pårørende åpenbart har lett etter, og når de iscenesetter oppgravingen av levninger.
Hvorvidt Hamas vet hvor levningene til de som fremdeles er savnet, er uklart, men hvis de mener alvor med våpenhvilen så er kanskje den mest trolige forklaringen at de ikke vet. Det som er tydelig er at Netanyahu bruker det for alt det er verdt, man kan stille seg spørsmålet om dette er grunn nok til å bryte en våpenhvile med de konsekvensene det nå får for alle involverte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...