Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

...så, du sammenligner Israel med Soviet under Stalin -- hvor måtte tyskerene flytte fra..?

Og sammenligner sionistene sin etniske rensing av palestinere med Det Osmanske Riket sin etniske rensing av armenere, og dagens Israel med Aserbajdsjan ..?

Nå kan vel tyskere som ønsker det flytte tilbake til Polen og andre land, om de følger normale regler for flytting.
Og jøder kan flytte tilbake til Tyskland.

...fordi Polen og Tyskland er demokratier.

JEG gjør ikke en slik sammenlgning, og mener folkemordet mot Armenerne var et reelt folkemord og det var uansett ekstremt mye mer brutalt enn dagens konflikt. 

Men hvis man ikke skal være hyklersk og dobbeltmoralsk burde man også stå opp for andre tilsvarende, og etter mitt syn mye mer klare konflikter og folkegrupper.

Det er ikke fritt frem å flytte på seg for noen. I teorien kan Tyskere "bare flyte til Polen", men hvis det begynte å skje i større horder ville det nok blitt ramaskrik og Polen ville nok fort meldt seg ut av EU.

Og palestinere får jo heller ikke flytte til andre steder, som Jordan eller Egypt.

Og Jordan trekker tilbake statsborgerskap over en lav sko for palestinere:

https://www.hrw.org/report/2010/02/01/stateless-again/palestinian-origin-jordanians-deprived-their-nationality

"However, since 1988, and especially over the past few years, the Jordanian government has been arbitrarily and without notice withdrawing Jordanian nationality from its citizens of Palestinian origin, making them stateless. For many of them this means they are again stateless Palestinians as they were before 1950. "

Angående tyskere som ble relokalisert etter 2.vk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_and_expulsion_of_Germans_(1944–1950)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ballalaika skrev (6 minutter siden):

Vet ikke hvor det kommer inn ifht det vi snakket om.

Får da for all håpe de ikke setter løs AI som ikke fungerer. Høres jo helt uhengslet ut.

Dette var noen påstander som ble blåst langt ut av proporsjoner, der man bruker AI til å sile ut mål.
(Men hvor da mennesker gjør analysen basert på dette.)
Kan lese mer om det her:
https://en.wikipedia.org/wiki/AI-assisted_targeting_in_the_Gaza_Strip

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Ballalaika said:

Vet ikke hvor det kommer inn ifht det vi snakket om.

Får da for all håpe de ikke setter løs AI som ikke fungerer. Høres jo helt uhengslet ut.

De har holdt på med intens AI-styrt bombing i 18 måneder nå. Hamas burde vært redusert til en skygge av seg selv. All erfaring tilsier at bombing og krig ikke frigir gisler. Dermed er eneste logiske konklusjon at de må slutte. At de ikke gjør det betyr at enten bomber de for å pine befolkningen, eller så virker ikke AI-systemet slik det skal.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

De har holdt på med intens AI-styrt bombing i 18 måneder nå

KalleKanin skrev (4 minutter siden):

Dette var noen påstander som ble blåst langt ut av proporsjoner, der man bruker AI til å sile ut mål.
Kan lese mer om det her:

Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

All erfaring tilsier at bombing og krig ikke frigir gisler

Hvilken erfaring?

Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Hamas burde vært redusert til en skygge av seg selv

De har ikke kapitulert, så slått er de nå ikke.

Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Dermed er eneste logiske konklusjon at de må slutte

Evt at Hamas kapitulerer, men det er kanskje ikke ønskelig?

Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

eller så virker ikke AI-systemet slik det skal.

KalleKanin skrev (6 minutter siden):

Kan lese mer om det her:

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, Ballalaika said:

Hvilken erfaring?

De har ikke kapitulert, så slått er de nå ikke.

Evt at Hamas kapitulerer, men det er kanskje ikke ønskelig?

Enten er de slått eller så virker ikke AI-systemet. Etter 18 måneder er det ingen andre muligheter.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (7 minutter siden):

eller så virker ikke AI-systemet

KalleKanin skrev (20 minutter siden):

Kan lese mer om det her:

Imaginacíon skrev (7 minutter siden):

Enten er de slått eller så virker ikke AI-systemet. Etter 18 måneder er det ingen andre muligheter.

I bryting og MMA ol har man skikk for at en signaliserer at man gir seg med at man "tæpper" to ganger med håndflaten enten på gulvet eller på motstander eller whatever, så slippes grepet umiddelbart.

Vi vet at Hamas ikke er slått fordi de har ikke kapitulert. QED.

Endret av Ballalaika
  • Liker 2
Skrevet
7 minutes ago, Ballalaika said:

I bryting og MMA ol har man skikk for at en signaliserer at man gir seg med at man "tæpper" to ganger med håndflaten enten på gulvet eller på motstander eller whatever, så slippes grepet umiddelbart.

Vi vet at Hamas ikke er slått fordi de har ikke kapitulert. QED.

Så hvis jeg får en knock out, så er jeg altså ikke slått fordi jeg ikke har gitt meg? En forhutlet gjeng på noen titalls personer som nekter å gi seg, er slått. Det fantes japanere som ikke ga seg og gjemte seg i jungelen etter september 1945. Betød det at andre verdenskrig ikke var slutt?!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
33 minutes ago, KalleKanin said:

Det er ikke fritt frem å flytte på seg for noen. I teorien kan Tyskere "bare flyte til Polen", men hvis det begynte å skje i større horder ville det nok blitt ramaskrik og Polen ville nok fort meldt seg ut av EU.

Det har ikkje vært "fritt fram" for alle som kan hevde å ha ei jødisk bestemor eller andre jødiske aner å flytte til Israel etter 1948? Kan det ha noko med dagens problem å gjere? Storstilt flytting av folk til eit område der andre budde til dei vart drevne vekk?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Så hvis jeg får en knock out, så er jeg altså ikke slått fordi jeg ikke har gitt meg? En forhutlet gjeng på noen titalls personer som nekter å gi seg, er slått. Det fantes japanere som ikke ga seg og gjemte seg i jungelen etter september 1945. Betød det at andre verdenskrig ikke var slutt?!

Det er ikke det at de er bevisstløse og ikke er i stand til å kommunisere en kapitulasjon.

I bryting, MMA, mfl blir det sett på som en uting å ikke tæppe om man ikke har en reell mulighet til å komme seg ut av grepet. Motstanderen risikerer å knekke et ledd på fyren, det er det ingen som ønsker.

I sjakk har man noe lignende hvor det blir sett på som mangel på fair play å ikke legge ned kongen når man ikke har noen reell mulighet for å unngå tap, og vil bare seigpine spillet til sjakk matt.

Hvorfor kan ikke Hamas bare kapitulere, om de uansett er slått?

Endret av Ballalaika
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Just now, Ballalaika said:

Det er ikke det at de er bevisstløse og ikke er i stand til å kommunisere en kapitulasjon.

I bryting, MMA, mfl blir det sett på som en uting å ikke tæppe om man ikke har en reell mulighet til å komme seg ut av grepet. Motstanderen risikerer å knekke et ledd på fyren, det er det ingen som ønsker.

I sjakk har man noe lignende hvor det blir sett på som mangel på fair play å ikke legge ned kongen når man ikke har noen reell mulighet for å unngå tap, og vil bare seigpine spillet til sjakk matt.

Hvorfor kan ikke Hamas bare kapitulere, om de uansett er slått?

Du får rette spørsmålet til Hamas, som altså enten ikke er slått eller er det, men nekter å innse det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Du får rette spørsmålet til Hamas, som altså enten ikke er slått eller er det, men nekter å innse det.

Det trenger jeg som sagt ikke, vi vet de er slått når de kapitulerer.

Om du finner svaret på hvorfor de ikke kapitulerer så finner du samtidig svaret på hvorfor det er viktig at de kapitulerer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
12 minutes ago, Ballalaika said:

Det trenger jeg som sagt ikke, vi vet de er slått når de kapitulerer.

Om du finner svaret på hvorfor de ikke kapitulerer så finner du samtidig svaret på hvorfor det er viktig at de kapitulerer.

Jeg vil påstå at de ikke er slått, også sett fra mitt perspektiv. AI-systemet fungerer ikke og har altså blitt sluppet løs på en forsvarsløs befolkning, med alle de lidelser det har medført. Et folkemord. 

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Ballalaika said:

Nettopp. AI-systemet plukker ut mål og fører til at IDF kan holde mye høyere tempo på krigføringen. Dessverre øker lidelsene til sivilbefolkningen proporsjonalt med dette. Og så virker det ikke. Da gjenstår kun lidelsene.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Nettopp. AI-systemet plukker ut mål og fører til at IDF kan holde mye høyere tempo på krigføringen. Dessverre øker lidelsene til sivilbefolkningen proporsjonalt med dette. Og så virker det ikke. Da gjenstår kun lidelsene.

Vet ikke hvorfor du tror høyere tempo øker lidelsene.

Har en vag følelse av at du vet fint lite om hvordan dette statistikk-systemet funker og omfanget det blir brukt i osv, uten at jeg skal påstå noe. Har ikke satt meg så voldsomt inn i det selv så greit det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Det er ikke det det ligger an til, de skal stues sammen på et lite område og tvinges ut. Palestinerne kjenner israelerne og aner hva de har i vente.

Det er ikke sikkert palestinere tror det de hører, det er så hinsides. Og de håper vel det er en grense for hva Israel tør å utføre av massedrap mtp at det internasjonale presset vil bli betydelig. Jeg for min del blir ikke overrasket om resten av verden sitter på ræva og aksepterer at Israel kjører utrenskningen helt frem til endeholdeplassen.

Fra det knøtt-område de skal stues sammen på blir de om ikke lenge fraktet ut i lik-kister eller aller mest sannsynlig pappesker og søppelsekker. Det er respekten de vil få av Israel. På dette området vil de bli sultet ut sakte men sikkert, og det med kun 10% av et ernæringsbehov. Israel ser ut til å tiltvinge seg ansvaret for nødhjelpen og velger selv rasjoneringen. De gir blanke i om representanter fra internasjonal nødhjelp sier at deres offisielt kjente rasjonering/dosering er synonymt med død.

Jeg tror ikke engang palestinere vil få anledning til å flykte vekk fra sin egen dødsdom på denne flekken av et areal. Kommer de seg til vannet kan de evt velge seg drukningsdød istedenfor. 

At USA og dusten Trump skal involvere seg der borte vet vi vel for lengst handler om hvor mange golf-baner og luksushoteller han kan anlegge. De får sikkert kjøpt Gaza til langt under takst av bestekompisen Israel.

Endret av Sovna
  • Liker 4
Skrevet
12 minutes ago, Ballalaika said:

Vet ikke hvorfor du tror høyere tempo øker lidelsene.

Har en vag følelse av at du vet fint lite om hvordan dette statistikk-systemet funker og omfanget det blir brukt i osv, uten at jeg skal påstå noe. Har ikke satt meg så voldsomt inn i det selv så greit det.

Om jeg bomber 30 ganger om dagen i stedet for 3 ganger om dagen, så øker lidelsene til sivilbefolkningen med 10-gangen.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Om jeg bomber 30 ganger om dagen i stedet for 3 ganger om dagen, så øker lidelsene til sivilbefolkningen med 10-gangen.

Du bare gjør antakelser om at system du strengt ikke vet noe om og bruken av det i)ikke fungerer ii) brukes i vilden sky. 

Det er jo en måte å gjøre det på...

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Ballalaika said:

Du bare gjør antakelser om at system du strengt ikke vet noe om og bruken av det i)ikke fungerer ii) brukes i vilden sky. 

Det er jo en måte å gjøre det på...

Siden funksjonen er tvilsom, Hamas er der ennå, er det om ikke i vilden sky, så et veldig sløvt instrument, som altså øker lidelsene til sivilbefolkningen mange ganger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...