Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ballalaika skrev (12 minutter siden):

Jeg ser ingen sympati med slvile liv. Har man et snev av omsorg ifht lidelsene på Gaza krysser man fingrene for at Hamas skal kapitulere så man kan få en slutt på denne krigen.

Hamas har vel i praksis ingen hær igjen. Det saken handler om nå er hvordan Israel skal få kastet ut alle Palestinere slik at man kan på etablert planen til Trump

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Hamas har vel i praksis ingen hær igjen. Det saken handler om nå er hvordan Israel skal få kastet ut alle Palestinere slik at man kan på etablert planen til Trump

Det en ser nå er at Palestinerne blir fordrevet til Sør-Gaza. Deretter blir Trumps plan iverksatt med "frivillig" emmigrasjon. Så ligger veien åpen for bosetninger og anneksjon.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Det en ser nå er at Palestinerne blir fordrevet til Sør-Gaza. Deretter blir Trumps plan iverksatt med "frivillig" emmigrasjon. Så ligger veien åpen for bosetninger og anneksjon.

Palestinerne på Vestbredden blir neste mål hvis dette blir en realitet.
Denne «frivillige» emigrasjonen vil nok realistisk sett bli rettet mot Europa da vi er de eneste som har kapasitet til å ta i mot de samtidig som vi har en politisk elite i Europa som er livredd for å irritere Israel. Da blir det en ny flyktningkrise etterfulgt av en ny migrantbølge inn til Europa. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (8 minutter siden):

Palestinerne på Vestbredden blir neste mål hvis dette blir en realitet.
Denne «frivillige» emigrasjonen vil nok realistisk sett bli rettet mot Europa da vi er de eneste som har kapasitet til å ta i mot de samtidig som vi har en politisk elite i Europa som er livredd for å irritere Israel. Da blir det en ny flyktningkrise etterfulgt av en ny migrantbølge inn til Europa. 

Alt takket være Trump sin gale plan om Gaza Er bare å stoppe å handle alt fra USA med en gang. Full boikott.  

Endret av obygda
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (45 minutter siden):

Hvis de ikke har noen hær bør de vel i hvertfall kapitulere?

De er nok kraftig svekket men ikke slått enda.

Det man oppnår, om man mener at Israels intensjon er folkemord/etnisk rensing, ved at Hamas kapitulerer er at man tar vekk Israels legitimisering av videre krigføring.

Skrevet
Ballalaika skrev (1 minutt siden):

Hvis de ikke har noen hær bør de vel i hvertfall kapitulere?

De er nok kraftig svekket men ikke slått enda.

Det man oppnår, om man mener at Israels intensjon er folkemord/etnisk rensing, ved at Hamas kapitulerer er at man tar vekk Israels legitimisering av videre krigføring.

Det vil alltid være noen idioter som står der og skal representere Hamas..både i Gaza og i Oslo som New York. Men det er i praksis ikke en hær igjen av Hamas,bare enkelte grupperinger. Om disse terror gruppene har noen gisler å frigi er vel også uklart. Det Israel vil oppnå er å fordrive samt drepe så mange palestinere som mulig slik at de kan starte på planen til Trump. Israel har også jobbet hardt for å få Trump til å angripe Iran. Det er splittelse i Trump leiren mhp Iran. Men USA har sagt go for å fordrive palestinere. Og siden Europa vil måtte ta imot flyktninger som igjen vil gi høyre ekstreme et dytt i oppslutning i Europa..så er det vinn-vinn for Trump. Derfor kan Israel drive etnisk rensing med USA sin godkjenning.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
obygda skrev (18 minutter siden):

Det vil alltid være noen idioter som står der og skal representere Hamas..både i Gaza og i Oslo som New York. Men det er i praksis ikke en hær igjen av Hamas,bare enkelte grupperinger. Om disse terror gruppene har noen gisler å frigi er vel også uklart. Det Israel vil oppnå er å fordrive samt drepe så mange palestinere som mulig slik at de kan starte på planen til Trump. Israel har også jobbet hardt for å få Trump til å angripe Iran. Det er splittelse i Trump leiren mhp Iran. Men USA har sagt go for å fordrive palestinere. Og siden Europa vil måtte ta imot flyktninger som igjen vil gi høyre ekstreme et dytt i oppslutning i Europa..så er det vinn-vinn for Trump. Derfor kan Israel drive etnisk rensing med USA sin godkjenning.

Om du prater aldri så mye rundt grøten forsvinner det ikke at uansett hvor mye eller lite det er igjen av Hamas og hvor få gisler som er igjen så er det noe igjen og de har fortsatt ikke kapitulert. Og så prater du veldig mye uten å adressere det som er selve poenget: Hvis Israels intensjon er folkemord/etnisk rensing så faller Israels legitimisering av dette bort om Hamas kapitulerer.

Endret av Ballalaika
Skrevet (endret)
37 minutes ago, Ballalaika said:

Om du prater aldri så mye rundt grøten forsvinner det ikke at uansett hvor mye eller lite det er igjen av Hamas og hvor få gisler som er igjen så er det noe igjen og de har fortsatt ikke kapitulert. Og så prater du veldig mye uten å adressere det som er selve poenget: Hvis Israels intensjon er folkemord/etnisk rensing så faller Israels legitimisering av dette bort om Hamas kapitulerer.

Når vart det legitimt med folkemort og etnisk rensing?

I utheva setning viser ordet "dette" tilbake på "folkemord/etninsk rensing". Ok, lenge sidan eg hadde norsk på skulen så eg skal ikkje være skråsikker. Det er uansett mi tolking av det du skriver at Israel legitimeserer folkemord/etninsk rensing med jakta på Hamas.

Endret av Samms
korrektur
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Samms skrev (Akkurat nå):

I utheva setning viser ordet "dette" tilbake på "folkemor/etninsk rensing". Ok, lenge sidan eg hadde norsk på skulen så eg skal ikkje være skråsikker. Det er uansett mi tolking av det du skriver at Israel legitimeserer folkemord/etninsk rensing med jakta på Hamas.

Stusser litt jeg også på kommentaren hans. Det virker jo som han mener at folkemord er greit så lenge Hamas nekter å overgi seg. 

• Liker 7
Skrevet

LIVE: Israel launches air strikes on Yemen a day after Houthi attack | Israel-Palestine conflict News | Al Jazeera

17:28 GMT

Hodeidah strikes target cement factory

Israeli media report the strikes on Hodeidah have targeted a concrete factory used to support Houthi military industries.

Er det fleire enn meg som tolkar det som militær impotens når Israel velger å bombe ein sementfabrikk istadenfor å prøve å bombe militære mål i Yemen?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Samms skrev (4 minutter siden):

I utheva setning viser ordet "dette" tilbake på "folkemor/etninsk rensing". Ok, lenge sidan eg hadde norsk på skulen så eg skal ikkje være skråsikker. Det er uansett mi tolking av det du skriver at Israel legitimeserer folkemord/etninsk rensing med jakta på Hamas.

Tror kanskje det er i slike tilfeller man benytter #ordsalat IDK.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Denne er også interessang:

18:08 GMT

US did not participate in Israeli attack on Yemen: Defence official

A defence official has denied the US military took part in Israel’s air strikes on Hodeidah.

“US forces did not participate in the Israeli strikes on Yemen today,” the official told Al Jazeera, speaking on condition of anonymity and referring further questions to the Israeli military.

Several news reports earlier said the bombing was a joint US-Israeli operation.

LIVE: Israel launches air strikes on Yemen a day after Houthi attack | Israel-Palestine conflict News | Al Jazeera

USA distanserer seg frå dei siste angrepa.

Edit: Kan dette vere noko av årsaka? Krigen koster mykje for USA og har i liten grad gjeve effektar mot Houtianes kapasitet.

The campaign is also aimed at stopping launches targeting Israel, as well as commercial and US Navy vessels operating in the Middle East. Early last month, the cost of US the effort had approached $1 billion in just three weeks, including the deployment of B-2 stealth bombers and the use of hundreds of millions of dollars’ worth of high-end munitions.

But it has largely failed to disrupt the Houthis’ ability to launch ballistic missiles against Israel. The country’s vaunted missile defense system routinely intercepts the launches, but some have gotten through.

Israel fails to intercept Houthi missile targeting its main airport, showing the limits of US efforts to weaken the group | CNN

Endret av Samms
  • Liker 2
Skrevet
Samms skrev (8 minutter siden):

Tja..

Krigføringen legitimiseres. Og så å holde den i gang så lenge at man kan skli sømløst over i folkemord/etnisk rensing (som man mener er den egentlige intensjonen)

Skrevet

Hvis Israel faktisk gjør alvor i det de sier og vi står ovenfor etnisk rensning av Gaza så lurer jeg på hva slags rettslig etterspill det kan bli ovenfor europeiske allierte som har bistått israelerne. For eksempel britene har jo vært ekstremt aktive med å bistå IDF med overvåkning og rekognosering på Gaza

https://www.declassifieduk.org/britain-sent-over-500-spy-flights-to-gaza/

Man må jo anta at enkelte britiske politikere og militærledere involverte kan risikere å havne i søkelyset til en viss domstol Haag.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Palestinerne klarer ikke å skaffe politikere som fører landet deres trygt inn i fremtiden. En mulighet hadde vært om det internasjonale samfunnet, særlig med FN, hadde klart å bli enig om å sette inn en provisorisk sikkerhetsstyrke og skape et humanistisk demokrati der. Det har gått dårlig mange andre steder før, men skal man gi opp? Og kan man ikke enes om noe så elementært? Med dyrkjøpt erfaring fra tidligere tabber, går det ikke å gjøre et bedre forsøk?

• Liker 1
Skrevet
UglaSukk skrev (6 timer siden):

Er det ikke dette Tussi har fortalt oss at vi må tro israelske myndigheter på at det ikke kommer til å skje?

Er fint å bruke @ når du nevner meg, så kan jeg se det selv om jeg ikke har lest hele tråden 

Jeg har sagt at Israel ikke kommer til å fordrive befolkningen.  Og jeg håper fortsatt jeg har rett i det. 

Det er noen positive ting og noen negative med den nye planen.  Israel har gjentatte ganger gått inn i områdene og trukket seg ut og Hamas har blomstret opp igjen. De har overlatt distribusjon av nødhjelp til andre og Hamas hat o stor grad blomstret opp igjen. 

Det er positivt om de holder på områdene de tar, slik at sivile ikke blir utsatt for gjentatte bomberaid hver 2 uke. Det innebærer også å ta kontroll over nødhjelp, tillate nødhjelp inn og ta okkupantansvaret det er å sørge for mat og helsehjelp til befolkningen. Det skulle de gjort fra dag 1. At de ikke har gjort det er absurd. 

Det vil være nødvendig med en ny full okkupasjon av Gaza inntil en har en avtale om hvordan Gaza sjal styres I fremtiden, da helst som en del av fritt Palestina uten at Israel blir truet derfra,  denne  krigen bør være den siste. Det blir den ikke om ikke Hamas fjernes som maktfaktor i Gaza. 

Å fordrive befolkningen er fullstendig og totalt uakseptabelt, og jeg velger å tro at store deler av IDF og den israelske opinionen absolutt ikke vil godta det.

Bosettinger er også helt uakseptabelt.  

Men én militær okkupasjon der sivilbefolkningen ivaretas mens man forhandler om en overgang av andre som skal inn og styre istedetfor  Hamas,  er kanskje det som er nødvendig akkurat nå

Grensene må selvsagt åpnes for nødhjelp umiddelbart.

Og Gaza må være en del av en fremtidig palestinsk stat 

• Liker 3
Skrevet
Abigor skrev (1 time siden):

Palestinerne klarer ikke å skaffe politikere som fører landet deres trygt inn i fremtiden. En mulighet hadde vært om det internasjonale samfunnet, særlig med FN, hadde klart å bli enig om å sette inn en provisorisk sikkerhetsstyrke og skape et humanistisk demokrati der. Det har gått dårlig mange andre steder før, men skal man gi opp? Og kan man ikke enes om noe så elementært? Med dyrkjøpt erfaring fra tidligere tabber, går det ikke å gjøre et bedre forsøk?

Jo. Jeg ser for meg en overgangsstyrke fra land som Egypt. Saudi og f eks Jordan som går inn midlertidig. 

Men om det lar seg gjennomføre før det er nyvalg i Israel er jo ganske fra sikkert 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ballalaika skrev (38 minutter siden):

Usikker på om dette er noe han vet eller antagelser. Men uansett, en drøfting av hvordan man ser for seg denne neste fasen av krigen: https://x.com/SpencerGuard/status/1919408727922254002

Denne Spencer er svært farlig naiv. Veldig naiv. For han klarer ikke å forstå den menneskelige dimensjonen; det er hundretusener som ikke er villig til å forlate sitt hjemland, og det er riktignok bare få tusen militante tilbake, men de har fremdeles mye ammunisjon og titusener av sivilmilitante av tvilsom kvalitet som kan la seg slaktes eller rømme vekk i full panikk. Det er for mange IDF-soldater som nå er blitt en fare for andre mennesker, slik at de vil deretter slakte enhver for fote når de tvinge seg inn - den disiplinære kodeksen man hadde for under to år siden, har for lengst forsvunnet. 

Men under enhver omstendighet er dette nødvendig; Hamas-styret med sin selvmordspolitikk kan ikke lenge få eksistere, og okkupasjonen må gjenreises på ubestemt tid for å avverge nye kriger i den nære fremtiden, 7. oktober hadde understreket at man kan ikke lenge la Gazastripen forbli under kontroll av ekstremistiske krefter som vil fremme folkemord og totalutryddelse, og som er villig til å få hele det gazapalestinske folket utryddet for abstrakte målsetninger. Gaza har mer eller mindre helt opphørt å eksistere, så nå vil israelerne overta ruinene. 

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
3 minutes ago, Tussi said:

Jo. Jeg ser for meg en overgangsstyrke fra land som Egypt. Saudi og f eks Jordan som går inn midlertidig. 

Men om det lar seg gjennomføre før det er nyvalg i Israel er jo ganske fra sikkert 

Mulig det hadde fungert, men så er dette også skitne land som stinker politisk og religiøst. Hadde kanskje vært bedre om det var soldater fra India, Sør-Korea og Brasil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...