Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sveise aluminium med MIG


Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har sveiset en del på stålplater i forbindelse med bil. Nå har jeg fått en ny utfordring: Jeg er lektor ved en ungdomsskole, og vi skal lage en partikkeldetektor (Cloud Chamber). Her trenger vi en heatsink i aluminum (se bilde). Jeg finner ikke noe egnet på nett, i hvert fall ikke på norske sider. Ser derfor på muligheten til å lage noe selv med aluminiumsplater. Jeg har tilgang til 2mm plater (https://www.sloyd-detaljer.no/produkter/tre-metall/plat-folie/aluminiumsplater-2724) og evt. rør/stenger i alu. Sveiseapparatet er et relativt stort Lincoln Electric apparat med trinnbryter. Husker ikke modellen, må i så fall til verkstedet å sjekke). Tenker å kjøpe ren argon på engangsflaske på Jula hvis det blir aktuelt (https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveisegass/argongass-210092/?gclid=Cj0KCQjwsp6pBhCfARIsAD3GZuYiYHTPcmQT8xkeZLbBVZv2AMZUwW9xBPWE8Pa79Q3vCNt6PKPtzTsaAmJlEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Tenkte å kutte ut platen på  15x15cm~, og deretter kappe riller på 15cm x 6cm og sveise disse på fra midten og ut. Er dette gjennomførbart? Dette trenger på ingen måte å bli perfekt, men det må bli funksjonelt. 
image.png.1027c8766bffd8f58dce8ec7e68d684f.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen forklaring på hvordan en slik partikkeldetektor virker. Eller det jeg lurer på er det noe krav om hvor lange og store kjølefinnene skal være. Jeg legger merke til at den kjøleribben har 50 mm høyde. Ser for meg at det er lettere å kjøpe noe ferdig enn å lage det selv.

Svart farge er vel gunstig for mye IR utstråling, regner med det er det en ønsker her for å kjøle platen.

edit: farge er vel ikke så viktig om det er i væske.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Har du noen forklaring på hvordan en slik partikkeldetektor virker. Eller det jeg lurer på er det noe krav om hvor lange og store kjølefinnene skal være. Jeg legger merke til at den kjøleribben har 50 mm høyde. Ser for meg at det er lettere å kjøpe noe ferdig enn å lage det selv.

Svart farge er vel gunstig for mye IR utstråling, regner med det er det en ønsker her for å kjøle platen.

Sort farge har lite å si hvis kjøleribben skal i et kjølemedie eller har luftflyt over ribbene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...