Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Luftrenser hjelper ikke: Høy CO2 og TVOC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bekrefte at Airthings har en CO2 sensor som faktisk fungerer. Skulle bevise at vi hadde dårlig ventilasjon på jobb, men konklusjonen ble akkurat motsatt. Inneluften på jobb viste seg å være helt OK, men hjemme hos meg selv, så viste det seg at CO2 verdiene lå alt for høyt, på grunn av for dårlig ventilasjon. Det viser seg også at når  man er en eller flere personer tilstede i et litt dårlig ventilert rom, så kan man måle at CO2 verdiene stiger over tid.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Betalte 750kr for min Mill Sense på Coop Obs.

Vurderte Airthings Wave Plus, men syntes den var for dyr (2200kr).
Ser nå den er på tilbud for 1500kr hos Clas.

En annen grunn til at jeg kjøpte Mill, var fordi jeg planlegger å kjøpe panelovner fra Mill og tenkte det kunne være enklere å sette alt i system med en App.

Lenke til kommentar

Å justere mitt ventilasjonsannlegg fra MIN til MAX, hjalp ikke noe særlig.
Det er fremdeles høye verdier av TVOC.

I natt hadde jeg 2 vinduet litt åpne for å lufte litt ekstra.
Når jeg stod opp var verdien på TVOC >900ppb.

Jeg lukket vinduene når jeg dro på jobb.
Nå er TVOC 1100ppb.

eCO2 er også høy, men siden den er estimert så ignorerer jeg den.

Lenke til kommentar

Er det noe tiltak jeg kan gjøre for å redusere TVOC?

Sitat

Flyktige organiske forbindelser (VOC) er en kombinasjon av gasser og lukter som avgis fra mange forskjellige giftstoffer og kjemikalier som finnes i hverdagsprodukter.

Jeg syntes det er litt rart at jeg har høye verdier av VOC. Jeg tror ikke jeg har veldig mye hverdagsprodukter som avgir slikt.
Kjøkkenet er rent. Badet er rent. Gulvet er vasket, men det kan fort samle seg opp støv.
Kan støv påvirke sensoren for TVOC?

Hvis jeg ventilerer med å åpne værandadøren og ytterdøren en stund, så blir det veldig god frisk luft inne.
Men kort tid etterpå stiger verdiene (selv om jeg ikke er hjemme).

Finnes det planter/busker man kan ha inne i leiligheten som "skrubber" CO2 og TVOC fra luften?
Finnes det noen produkter som kan samle opp CO2/TVOC?

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Få tatt en full sjekk av anlegget ditt. Høres for meg ut som om dette ikke fungerer som det skal. Er det lenge siden fra- og tilluftkanalene ble inspisert/renset?

Tror dem aldri har blitt inspisert/renset. I alle fall ikke i de 10 årene jeg har bodd der. Jeg er eier nr2 siden det ble bygd.

Lenke til kommentar
Sitat

Korte perioder med forhøyede VOCer skyldes vanligvis aktiviteter som matlaging og lignende. Kontrollert ventilasjon løser som oftest dette. Langvarig forhøyede nivåer kan tyde på at problemet skyldes enkelte faste kilder i boligen og/eller begrenset ventilasjon.

https://www.naaf.no/inneklima/bruk-av-sensorer-for-bedre-inneklima

Dette er langvarig. Så jeg tror jeg må sjekke litt hva i min leilighet som kan være årsaken til disse VOC som blir målt.
Det kan også være begrensning i ventilasjonen, så jeg bør nok bestille en sjekke av det ventilasjonsanlegget jeg har i leiligheten.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 timer siden):

Tror dem aldri har blitt inspisert/renset. I alle fall ikke i de 10 årene jeg har bodd der. Jeg er eier nr2 siden det ble bygd.

Høres ikke bra ut, slike anlegg krever vedlikehold. Hos meg blir sentralviften rengjort minst 1 gang pr år (mitt ansvar). Kanalene blir rengjort ved behov, ca hvert 5 år (sameiets ansvar). Sjekk med styret hvem som har ansvaret for dette.

Lenke til kommentar

Har en Vawe Plus. Mener jeg kjøpte den på tilbud for 17-1800 kr eller noe slikt. 

Fordeler: Ser ut til å kunne måle ganske nøyaktig. CO2 ser ut til å komme bla fra mennesker, så når man er flere personer i et litt dårlig ventilert rom, så går CO2 ganske hurtig opp. TVOC stiger ganske hurtig hvis man tenner en gasskomfyr, stearinlys, eller lignende.

Ulemper: Ganske tungvint at man må bruke App for å hente ut og leses data. Målingene er også ganske trege, slik at man må vente ganske lenge før man kan lese endringene. Gjetter på at dette har sammenheng med at sensorene sitter inne i en "kasse" som ikke har for mye ventilasjon ut til omgivelsene, slik at det tar en del tid for den luften som skal måles beveger seg inn til sensorene inne i kassa.  

Hvis man leser måleverdi 0 for noen av parametrene, så ville jeg tro at dette i mange tilfeller vil være et uttrykk for at sensoren har for liten grad av nøyaktighet til å måle små måleverdier. (For Radon så vil det kanskje være normalt å lese null, hvis man har en slik sensor.)

Skulle jeg ha kjøpt på nytt så hadde det nok blitt View Plus med innebygd display, pluss at den også ser ut til å være bedre ventilert mot omgivelsene, slik at den (kanskje) gir hurtigere målinger. (Har ikke prøvd denne modellen.)

Ville tro at man må opp på dette prisnivået for View Plus for å få en sensor for luftkvalitet, som er "god nok". 

Har ellers jobbet med målinger innenfor industrien inklusive gassmålinger, gjennom noen år, og er vel kanskje litt "ekstra kresen" når det gjelder måleutstyr.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En luftfukter hjalp ikke så veldig mye på luftkvaliteten, men luften føles bedre i alle fall (ikke så tørr).

Luften er fortsatt tung.

Mitt hygrometer i Mills Sense, mens min Wilfa Haze har stått på kontinuerlig ikke går særlig opp over 20%.
Men det innebygde hygrometer i luftfukteren måler høyere.

Kan det være at luftfukteren ikke klarer å spre den fuktige luften så veldig langt unna, men kun i det området rundt luftfukteren?

 

Jeg vurderer å skaffe meg en bedre og kraftigere Luftrenser, enn den jeg har i dag (Electrolux Flow A3).

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/coway-storm-luftrenser-ap1516d/AP1516D#features

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-404dg/23628

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/blueair-5210i-dustmagnet-luftrenser/446627

Disse er god del dyrere. 3500kr - 4200kr.
De dyrere fra Electrolux og de fra Coway er Luftrensere anbefalt av Nordisk astma- og allergiforbund.

Jeg vet min Electrolux Flow A3 fungerer i alle fall på å samle opp støv (kanskje mer), fordi jeg må bytte filteret omtrent hvert 6 måned. Men det hjelper ikke på at luften fortsatt er tung å puste gjennom nesen. Det eneste som hjelper der, er å lufte skikkelig, men det går ikke så veldig nå på vinteren hvor det er veldig kaldt ute.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
On 10/23/2023 at 2:20 PM, DJViking said:

Kan det være at luftfukteren ikke klarer å spre den fuktige luften så veldig langt unna, men kun i det området rundt luftfukteren?

Hvis luften i rommet har vært tørr lenge, så vil jo alt i rommet som inneholder fuktighet (f.eks. tekstiler, treverk og andre materialer) også ha blitt "uttørket" av den tørre luften. Jo lenger unna luftfukteren du kommer, jo tørrere vil luften være, fordi en del av fuktigheten blir re-absorbert av de tørre materialene. Utlufting vil også fjerne fuktighet fra luften i rommet.

Så det kan ta en god stund før det blir merkbart høyere luftfuktighet et stykke unna fukteren.
(Jeg antar at den står på maks?)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Hvis luften i rommet har vært tørr lenge, så vil jo alt i rommet som inneholder fuktighet (f.eks. tekstiler, treverk og andre materialer) også ha blitt "uttørket" av den tørre luften. Jo lenger unna luftfukteren du kommer, jo tørrere vil luften være, fordi en del av fuktigheten blir re-absorbert av de tørre materialene. Utlufting vil også fjerne fuktighet fra luften i rommet.

Så det kan ta en god stund før det blir merkbart høyere luftfuktighet et stykke unna fukteren.
(Jeg antar at den står på maks?)

Ja jeg har den på maks utblåsing og satt på 45%.
Jeg har også valgt Varme og Plasma-funksjonen (hva nå det betyr).

Plasmafunksjon og keramisk filter
For å sikre ren og frisk luft har Wilfa Haze en plasmafunksjon fjerner luftbårne bakterier og ubehagelig lukt, mens det keramiske filteret mykner og renser vannet.

 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

På PC-rommet ved siden av stuen hvor jeg jobber på hjemmekontor synes jeg luften er "dårligere" enn ute i stuen. Det er derfor jeg mistenker om kanskje det er mine 2 PCer som skaper dårlig luft.
Selv om jeg har et vindu åpent på PC-rommet så er luften dårlig (luftingen hjelper litt tror jeg).

Lenke til kommentar
31 minutes ago, DJViking said:

Ja jeg har den på maks utblåsing og satt på 45%.
Jeg har også valgt Varme og Plasma-funksjonen (hva nå det betyr).

Plasmafunksjon og keramisk filter
For å sikre ren og frisk luft har Wilfa Haze en plasmafunksjon fjerner luftbårne bakterier og ubehagelig lukt, mens det keramiske filteret mykner og renser vannet.

 

Plasma-funksjonen er vel ment å drepe bakterier.

Jeg vet ikke hva den Varme-funksjonen er. Kan det være at den produserer fuktighet ved å fordampe vann ved å "koke" det? (I tillegg til den ultrasoniske forstøvingen.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 24.10.2023 at 3:56 PM, DJViking said:

På PC-rommet ved siden av stuen hvor jeg jobber på hjemmekontor synes jeg luften er "dårligere" enn ute i stuen. Det er derfor jeg mistenker om kanskje det er mine 2 PCer som skaper dårlig luft.
Selv om jeg har et vindu åpent på PC-rommet så er luften dårlig (luftingen hjelper litt tror jeg).

Jeg tenker pcene danner endel positive ioner som alt elektrisk utstyr gjør og nok at de står for endel av VOC som du sier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...