Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Luftrenser hjelper ikke: Høy CO2 og TVOC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I går kveld slo jeg av begge mine stasjonære PCer.
Jeg hadde vinduet på datarommet (ved siden av stuen), åpent hele natten og mens jeg var på jobb.

Når jeg kom hjem merket jeg ganske fort at luften var bedre, og lettere.

Jeg har nå slått på begge PCene, men det har nok ikke bygd seg opp dårlig luft ennå.

Jeg mistenker det er den PCen jeg oppgradere tidligere i år. Den har 4 vifter i kabinettet, 2 vifter på kjøleribben.
Noen vifter blåser ut, noen inn. Jeg mistenker at den tunge luften kan komme fra denne PCen.

Hva kan det være for noe. Brent støv?

Min luftrenser står ved siden av døren ved datarommet og stuen, men det har tydeligvis ikke hjulpet noe på luften.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 12.11.2023 den 22.16):

Når jeg har luftfukteren på full guffe, så viser luftrenseren Gult nivå.

Hva kan det komme av?

Luftfukteren og Luftrenseren står omtrent 1 meter fra hverandre.

Dampen fra luftfukteren blir detektert som partikler av luftrenseren, du kan sette dem lengre ifra hverandre.

Du må rett å slett prøve å finne ut hvor de voc gassen kommer ifra, har motorsykkelen vinterlagret i stuen og mye maling nede i sokkeletasjen og er ikke nærheten av slike verdier som du viser til(ligger mellom 30-400ppb).

Du har også en veldig lav luftfuktighet, men det er for så vidt et "luksusproblem".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min første tanke det var at det kanskje kunne dreie seg om en målefeil, for jeg har nesten aldri pleid å måle så lav verdi for luftfuktighet som 30%. Men jeg ser på denne websiden at den ideelle vedien for luftfuktighet, inne om vinteren, skal være fra 20-40%, og hvis det er rett, så skulle vel 30% ikke være så helt borte i veggene.

https://www.powerclean.no/nyheter/anbefalt-luftfuktighet-inne/

Generelt så er det vel slik at hvis man bor i et område med forholdsvis kald og tørr uteluft, som så blir varmet opp og brukt som inneluft, så synker den relative fuktigheten når temperaturen stiger, på grunn av at varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft.

Motsatt, hvis man bor i et område med forholdvis fuktig vær og mildt klima, så vil uteluften, når den hentes inn og varmes opp inneholde mer vann, slik at den relative fuktigheten blir høyere.  (Og slik er det der som jeg bor.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Få planter inn i leiligheten din. De produserer oksygen av CO₂ i luften, vannet i både bladene og potten avgir damp og får opp luftfuktigheten. Også er de fine og gode samtalepartnere i og med at de aldri sier en imot!

image.png.2f7e6eefdceff9d32880eb6cf01d7d72.png

Og her er stoffer planter kan rense ut av luften (kan være flere):

image.png.9d9d02a21e8d1fc0c1afbe47e16bd4bc.png

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 4 middels store Fredsliljer, +en bitte liten fredslilje.
Tror jeg må skaffe flere, muligens også større hvis jeg skal merke noe mer effekt av de.

Jeg har tenkt på muligens skaffe andre typer i tillegg. Bregne. Bjørkefiken.

Må finne meg noe automatisk vannesystem, for jeg glemmer ofte å vanne dem. Samt for de 3 gangene i året jeg er borte i 1-2 uker.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...