Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig høyt lønnstrekk. Hva kan vi gjøre?


Gjest f156c...dbf

Anbefalte innlegg

Gjest dc507...637 skrev (59 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke. Hvis jeg bor i bofellesskap med en annen og dermed er samboer så er jeg ansvarlig for gjelden til andre personen? Det kan selvfølgelig  ikke stemme

Anonymous poster hash: dc507...637

Det stemmer selvfølgelig ikke. Samboere har ikke forsørgingsplikt overfor hverandre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han får utbetalt 2000 kr i måneden, så er det noen som har nedlagt et trekk de ikke skulle ha nedlagt. Ettersom samboeren ikke har forsørgerplikt overfor hverandre kan ikke namsmannen forvente at noen andre enn personen selv betaler for dennes livsopphold. 

Dekningsloven § 2-8 bestemmer at hvis flere vil ha utlegg i lønn, så skal barnebidrag gå først, deretter krav som oppstår av straffbare handlinger og regresskrav for slike, så krav på bøter og skatter/avgifter, og til slutt alle andre krav. Dette skal namsmannen ta hensyn til av eget tiltak, men feil kan skje. 

Hvis samboeren din ikke har svart på namsmannens henvendelser, så vil namsmannen ha lagt til grunn et standardbudsjett som gjerne er for lavt. Da er ikke hensynet til forsørgelse av barn kommet med, boligutgifter er gjerne satt til et standardtall, osv. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest f156c...dbf

Så fantastisk å komme tilbake til tråden full av mange gode råd! ❤️ Jeg skal vise denne til min samboer, sånn at han kan prøve det som er foreslått her.

...Også vil jeg bare svare på de som kommenterer forbruket. Da vi hadde to inntekter, og ikke én, hadde vi ikke problemer med å håndtere utgiftene våre. Verken faste eller uforutsette. Vi har egentlig samlet inntekt på nesten 1,2 mill., så det merkes naturligvis når den plutselig halveres på ubestemt tid.

Boliglånet vårt koster 24K per måned, og svært lite av dette er avdrag. I tillegg kommer ting som kommunale avgifter, fellesutgifter i sameie, renovasjon, nettleie, strøm, bil, forsikringer, internett ol.

Anonymous poster hash: f156c...dbf

Lenke til kommentar
Gjest f156c...dbf
Ogywara skrev (5 timer siden):

Det er husstandens samlede inntekter og utgifter som er avgjørende for størrelsen på trekket. 

Det høres vel ikke helt rettferdig ut når man er ugift?

Men jeg kan ikke se for meg at dette stemmer. Jeg har aldri fått noe brev fra Namsmannen om min samboers lønnstrekk, eller fått spørsmål om å dokumentere inntekt eller utgifter til deres utregninger om hva som skal trekkes fra han.

Hvis ikke min samboer var åpen om dette, ville jeg vært totalt uvitende om situasjonen. Da høres det litt rart ut om Namsmannen og Nav skulle ha utnevnt meg som forsørger uten min vite?

Anonymous poster hash: f156c...dbf

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest dc507...637 said:

Dette skjønte jeg ikke. Hvis jeg bor i bofellesskap med en annen og dermed er samboer så er jeg ansvarlig for gjelden til andre personen? Det kan selvfølgelig  ikke stemme

Anonymous poster hash: dc507...637

Nei, samboerskap definert som i "ekteskapslignende forhold", ikke at du bor i samme enhet. Hadde vært juridisk artig (og diverse KrF-politikere ville vel fått fullstendig anfall) om en stor andel av landets 19-åringer var definert som å ha et tresifret antall samboere av ymse kjønn kun utløst av at de deler bygning i førstegangstjenesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest f156c...dbf skrev (6 minutter siden):

Det høres vel ikke helt rettferdig ut når man er ugift?

 

Hei. Finner i forskrift for livsoppholdssatser ved utleggstrekk dette: "hvor mye som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og personer denne har lovbestemt forsørgelsesplikt for, eller lever i ekteskapsliknende forhold med..." 

Så i praksis så vil utleggstrekk også ramme samboer. Men netto utbetalt kr 2000,- tenker jeg uansett må være feil. Det som kan ha skjedd er at Nav har lagt ned trekk med bedre prioritet og at namsmannen ikke har korrigert/stoppet sitt trekk. Dette er noe som kan skje. Et utleggstrekk er normalt ikke mer enn 30%.

Det er uansett namsmannen som sitter på svarene her. Arbeidsgiver har også mulighet til å opplyse om hvem det er som trekker samboeren din.

Lenke til kommentar
Ogywara skrev (6 timer siden):

Det er husstandens samlede inntekter og utgifter som er avgjørende for størrelsen på trekket. 

 

Ogywara skrev (4 timer siden):

I praksis så gjøres det. Fra sismo.no "Samboer eller ektefelle kan bli berørt av trekket, fordi husholdningens samlede inntekter blir redusert i trekkperioden." 

Det du skriver først og det du så siterer er to ganske forskjellige ting. Prøv igjen. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Gjeld er i utgangspunktet personlig, men dersom en part har f.eks forbrukslån som hen ikke klarer å betjene, kan det gi utover partner også dersom de eier bolig sammen. Da kan utlåner begjære eiendommen tvangssolgt siden skyldner har verdier.

Dersom gjelden er stor og gammel nok og dere ser at trekkene ikke vil ta unna gjelden, kan jo gjeldsordning også være noe å søke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En har da ikke forsørgerplikt ovenfor samboer, så det er bare å klage.

Er det du som eier boligen så skriv en husleiekontrakt, da har han dokumentasjon på hvor mye han har i boutgifter, strøm osv. Så har Nav/namsmannen satser de skal forholde seg til.

Har du lest brevene han mottar rundt dette? Det dokumentasjon han har sendt inn osv? Synes det høres veldig merkelig ut da namsmannen pleier å forholde seg til dokumentasjonen de mottar og ikke trekker utover det.

Siden han har så liten kontroll så kan du kanskje få fullmakt til å snakke med Nav/Namsmannen for ham.

Det hele høres veldig merkelig ut og nesten ut som at du blir lurt 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...