Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

passat - dekkskift


Anbefalte innlegg

Er på vei å bytte til vinterdekk. Har jekket opp og skrudd av skruene på ene dekket, foran, men får ikke løs dekket. 

Prøver å slå på dekket med noe tungt, men like fullt ingen reaksjon. Har nå byttet dekk på mange andre eldre biler, og da har det fungert bra. Men passat hva gjør man da? 2008 modell. 

Skal man spraye noe for å få den bedre til å skli ut?

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært borti det samme på bil med trommelbremser. Og særlig med stålfelg kan det ruste fast. Jeg måtte bruke en lang 2tom4 og slo på dekket fra andre siden av bilen med en slegge. Slå litt på en plass, deretter roter dekket og slå en annen plass. Det skal løsne etterhvert. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg de siste årene hatt rutine på å rengjøre og smøre flatene ved hjulskift, så har ikke lenger problem med hjul som ruster fast. Men før, så pleide jeg å bruke bilens vekt istedet for å hamre og slå og sparke. Løsnet hjulboltene ørlite (en halv omdreining eller noe sånt) og så rullet bilen fram og tilbake på gårdsplassen. Når jeg jekket opp bilen igjen etterpå da så pleide hjulet å ha løsnet. Dette virker som en smart metode (har ikke prøvd den selv) som er enda raskere:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om bilen har originale alu felger kan de korroderer rundt føringen som er i midten av felgen, dette som sentrerer hjulet inn mot nav. 
 

Vet ikke hvilken værktøy du har tilgjengelig, men om du har ett brekk jern eller ett spett. Så tar du dette værktøyet inn mot nedre del av felg mens værtøyet går imot nærmeste plass av understellet ( må ikke brekke i mot deler som er svake så klart, plast deler osv) 

 

kraft x arm

dette virker altid

Lenke til kommentar

jeg hadde en gummihammer som fungerte utmerket. Jeg jekket opp hjulet, og fjernet alle skruene på felgen, og slo med gummihammer rundt, og det bidro at jeg fikk løs hjulet. Det var på venstre foran og venstre bak. 

Dessuten så stolte jeg fullt og helt på sekkene dekkene var i og sjekket ikke rotasjonen retningen. Så ser nå at jeg har gjort feil på begge bak dekkene, så må ut å løfte opp igjen bilen og bytte plass på dekkene. Heldigvis har jeg to løftebukker som gjør jeg at løfter på begge sider samtidig. 

Dessuten så ser jeg at det er slitt kraftig på innsiden på dekket, hjul som er venstre bak. Hva heter problemstillingen her? jeg trodde forstilling var kun foran. Men heter det forstilling når det er på bak hjulene også?

Jeg har aluminium sett på begge. Vinter og sommer. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Ujevnt slitte dekk er som regel skeivhet i hjulstilling, ofte pga skifte av bærearmer og slitedeler. Var det kun på ene siden tyder det på en reperasjon som har vært gjort uten å ha foretatt en hjulstilling

 

Noen biler har camber vinkler i bakstilling som sliter inside av dekk, originalt fra fabrikk. Fabrikanten ofrer da leve tid på dekk framfor det å ha sportslig veigrep. 
 

en Passat av modellen du har stiller ikke i denne kategorien. Du må utføre en hjulstilling å justere der du har avvik. 
 

tilbake til spørsmålet ditt (hva heter problemstillingen her)

svaret er da hjulstilling utenfor toleranse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (13 minutter siden):

Dessuten så ser jeg at det er slitt kraftig på innsiden på dekket, hjul som er venstre bak. Hva heter problemstillingen her? jeg trodde forstilling var kun foran. Men heter det forstilling når det er på bak hjulene også?

Du har justering både på første Aksel og andre Aksel. Faktisk har du større justeringsmulighetene der enn forstilling. Camber og spissing blir fort påvirket av bytte av slitedeler 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (3 minutter siden):

Ujevnt slitte dekk er som regel skeivhet i hjulstilling, ofte pga skifte av bærearmer og slitedeler. Var det kun på ene siden tyder det på en reperasjon som har vært gjort uten å ha foretatt en hjulstilling

 

Noen biler har camber vinkler i bakstilling som sliter inside av dekk, originalt fra fabrikk. Fabrikanten ofrer da leve tid på dekk framfor det å ha sportslig veigrep. 
 

en Passat av modellen du har stiller ikke i denne kategorien. Du må utføre en hjulstilling å justere der du har avvik. 
 

tilbake til spørsmålet ditt (hva heter problemstillingen her)

svaret er da hjulstilling utenfor toleranse

Flott da har jeg et uttrykk å nevne ovenfor verksted, for å hjuls tilling innenfor toleranse. 

Takk. 

 

Lenke til kommentar

Litt snodig at enkelte verksted fortsatt bruker begrepene "forstillingskontroll" eller "forstillingsanalyse" når man har de mer korrekte begrepene (for dagens biler der de fleste har innstillingsmuligheter både foran og bak) "hjulstillingskontroll" eller "firehjulskontroll".

 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig at du spør på forhånd ved bestilling av hjulstilling om justering er med i prisen.

mange tar fast pris for hjulstilling, men kaller det 4 hjuls kontroll. Deretter tar de vanlig timepris på selve justeringen. På denne bil modellen du har er det ikke sjelden en bruker lang tid på justeringen pga justerings bolter som er fast grodd og krever varme å tolmodighet for å få justert 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 minutt siden):

Litt snodig at enkelte verksteder fortsatt bruker begrepene "forstillingskontroll" eller "forstillingsanalyse" når man har de mer korrekte begrepene (for dagens biler der de fleste har innstillingsmuligheter både foran og bak) "hjulstillingskontroll" eller "firehjulskontroll".

 

Haha, du var litt innpå det jeg akkurat skrev her ser jeg🤠

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

Er på vei å bytte til vinterdekk. Har jekket opp og skrudd av skruene på ene dekket, foran, men får ikke løs dekket. 

Prøver å slå på dekket med noe tungt, men like fullt ingen reaksjon. Har nå byttet dekk på mange andre eldre biler, og da har det fungert bra. Men passat hva gjør man da? 2008 modell. 

Skal man spraye noe for å få den bedre til å skli ut?

Spray med crc 5-56 og vent noen minutter. Løsne skruene en omdreining og sett bilen ned på bakken. Rugg bilen sideveis for hånd. Pleier å løsne. 
Godt råd : husk rengjøring og smøring av hjultapp og tilhørende felghull med smørefett hver gang du bytter dekk.
Problem løst.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 minutter siden):

Spray med crc 5-56 og vent noen minutter. Løsne skruene en omdreining og sett bilen ned på bakken. Rugg bilen sideveis for hånd. Pleier å løsne. 
Godt råd : husk rengjøring og smøring av hjultapp og tilhørende felghull med smørefett hver gang du bytter dekk.
Problem løst.

Smøring med rustløser eller andre kjemikalier når ikke inn på selve problemet. Det blir bare søl og unødvendig bruk av det. 
 

Å løsne hjulboltene for deretter å sette ned bilen på dekkene gir lite moment på senter av felg der problem ligger. Dekkene tar vekk momentet. 
 

mye rare hobby mekaniker løsninger å lese på denne siden her, artig 🤠 løsningene deres fungerer sikkert bra, det tviler jeg ikke på. Men sett fra ett annet perspektiv, ville du sett en bil på ett bilværsted der mekanikeren vugger på en bil for å løsne hjulene ?

tror kundene hadde sendt bekymrings melding rimelig fort

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (13 minutter siden):

Å løsne hjulboltene for deretter å sette ned bilen på dekkene gir lite moment på senter av felg der problem ligger. Dekkene tar vekk momentet.

Antar det er mitt tips du kommenterer på her. Min erfaring er at dette er en metode som alltid fungerer, selv når slag og sparking innenfor det som er forsvarlig med bilen jekket opp på gårdsplassen ikke fører fram. Men jeg har også hørt at det er vanlig på verksted med hest/esel/ninja-sparking med ryggen vendt mot bilen, noe a-la dette:

Bruk av spett/brekkjern til å bryte mot felgen er jeg personlig skeptisk til med tanke på risiko for å ripe/skrape/skade aluminiumsfelgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (Akkurat nå):

Antar det er mitt tips du kommenterer på her. Min erfaring er at dette er en metode som alltid fungerer, selv når slag og sparking innenfor det som er forsvarlig med bilen jekket opp på gårdsplassen ikke fører fram. Men jeg har også hørt at det er vanlig på verksted med hest/esel/ninja-sparking med ryggen vendt mot bilen, noe a-la dette:

Bruk av spett/brekkjern til å bryte mot felgen er jeg personlig skeptisk til med tanke på risiko for å ripe/skrape/skade aluminiumsfelgen.

Hahahaha

ja du traff spikeren på hode der. Det er akkurat slik vi gjør det. 
å som du sa, du benytter en jekk. Det forandrer jo mye av hva som er forsvarlig å gjøre. En skal aldri i noen som helst tilfeller stole på en biljekk: jeg har selv ligget under bil der jekk reiste sideveis å bilen endte oppå meg. 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (Akkurat nå):

Antar det er mitt tips du kommenterer på her.

Helt enig, dette funker! 
Har selv hatt en bil med alu-felger som alltid var omtrent umulig å få av. Og det å slå på felgen med ett eller annet lager fort skader du ikke vil ha. Siden mine felger satt veldig godt så ble løsningen jeg benyttet enkel: Løsne hjulboltene og kjør noen meter! Sitter felgene godt så kan man absolutt brå-bremse! Dette gjorde jeg ganske så mange ganger UTEN problemer av noe slag! Fant jo fort ut at et lag med aluminiumspasta (fra Biltema) fjernet problemet, så det er også et greit tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (4 minutter siden):

Bruk av spett/brekkjern til å bryte mot felgen er jeg personlig skeptisk til med tanke på risiko for å ripe/skrape/skade aluminiumsfelgen.

Er snakk om en bakside av felg da. Jeg pleier å legge en svamp mellom når jeg gjør det. Men en ser jo det litt Ann på hvilken felger kunden har da. Skille litt mellom slitne orginal hjul og Ny polerte 22 tommere 

Lenke til kommentar

Kjøp en ordentlig rustløserspray, spray godt å la den stå over natta. Dermed en godt dunk bør kunne løsne hjulet.

Dersom ikke dette fungerer går det "brekke" av hjulet med en lengere rør.

Når du endelig har fått av hjulpet, rens hubbene med stålbørste og spray på rustløser igjen så problemet ikke gjentar seg til nesteår! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...