Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

OpenVPN - finner ingen enheter på nettverket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tingen her er nesten garantert rutingtabeller.

PLSen må ha ei rute som kan nå VPN-nettet. Du har vanlege kommersielle dumme rutere, og dei støtter stortsett kun default route, dvs. ikkje meir komplekse rutingtabeller.

Problemet ditt er at når PLSen får ein pakke frå 10.50.8.1, så sender den svaret til det som er sett som default gateway - og ikkje til VPN-klienten.

Ruting er ikkje bidireksjonell eller symmetrisk, dvs. at begge sider må ha ei rute til kvarandre.

Sett VPN-serveren i PLSen sitt nett som default gateway for PLSen, og legg til rute på klient-PCen for å nå PLS via VPN-server i PCen sitt nett.

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
barfoo skrev (9 timer siden):

Tingen her er nesten garantert rutingtabeller.

PLSen må ha ei rute som kan nå VPN-nettet. Du har vanlege kommersielle dumme rutere, og dei støtter stortsett kun default route, dvs. ikkje meir komplekse rutingtabeller.

Problemet ditt er at når PLSen får ein pakke frå 10.50.8.1, så sender den svaret til det som er sett som default gateway - og ikkje til VPN-klienten.

Ruting er ikkje bidireksjonell eller symmetrisk, dvs. at begge sider må ha ei rute til kvarandre.

Sett VPN-serveren i PLSen sitt nett som default gateway for PLSen, og legg til rute på klient-PCen for å nå PLS via VPN-server i PCen sitt nett.

Det høres fornuftig ut ja

 

I konfigurasjonen på PLSen ser jeg det er mulig å sette opp routing her. Men vet ikke helt hva som blir riktig her?

image.png.64ea3fd91ecc504f147885864dfd1588.png

 

image.thumb.png.4d2b53cc8be6711f7c4d56b45c5c1510.png

 

Lenke til kommentar
Garrian skrev (39 minutter siden):

I konfigurasjonen på PLSen ser jeg det er mulig å sette opp routing her. Men vet ikke helt hva som blir riktig her?

image.png.64ea3fd91ecc504f147885864dfd1588.png

Sannsynligvis:

Custom Routes
Enabled |V|
Destination Address 10.50.8.0
Destination Mask 255.255.255.0
Gateway Address 10.0.0.220
Gateway metric 9  (eller et annet tall <10)

Det skal sikkert stå noe i Interface også.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Sannsynligvis:

Custom Routes
Enabled |V|
Destination Address 10.50.8.0
Destination Mask 255.255.255.0
Gateway Address 10.0.0.220
Gateway metric 9  (eller et annet tall <10)

Det skal sikkert stå noe i Interface også.

Takker, prøver dette :)  Men hvordan er det om jeg kobler meg til med en PC på samme nett som PLSen? Altså ikke remote via VPN? Trenger å mulighet til begge deler.

Lenke til kommentar

Forsøkte å ble gjennom tråden for å finne et skjema for hvordan nettverkstopologien ser ut. Fant det ikke.

Spørs om ikke det hele blir en del enklere hvis man utarbeider et skjema som viser hvordan de forskjellige nettverkene, Internett og noder (PC, PLS, routere, OpenVPS server og klient) er koblet opp og hvordan man bruker lokale og globale IP-adresser. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 16.10.2023 den 9:11 AM):

Forsøkte å ble gjennom tråden for å finne et skjema for hvordan nettverkstopologien ser ut. Fant det ikke.

Spørs om ikke det hele blir en del enklere hvis man utarbeider et skjema som viser hvordan de forskjellige nettverkene, Internett og noder (PC, PLS, routere, OpenVPS server og klient) er koblet opp og hvordan man bruker lokale og globale IP-adresser. 

Heisann, det er nok ikke dumt nei. Prøvde meg på en skisse her. Ikke helt sikker på hva som er relevant info, men bare gi meg en lyd på hva som evt mangler :)

image.thumb.png.ebf0a152ba1b806c334b5986cff37b66.png

Lenke til kommentar
6 hours ago, Garrian said:

Heisann, det er nok ikke dumt nei. Prøvde meg på en skisse her. Ikke helt sikker på hva som er relevant info, men bare gi meg en lyd på hva som evt mangler :)

Er problemstillingen den at du klarer å logge deg på OpenVPN server fra den eksterne klienten, men at du ikke kommer videre fra OpenVPN server og videre til PLS? (Eller kommer du ikke inn på OpenVPN server?)

Hva er grunnen til at Windows 10 PC og Vago PLS har samme IP ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...