Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Større utgifter enn forventet vedr boligkjøp


Gjest 9ece2...b1f

Anbefalte innlegg

Gjest 9ece2...b1f

Kort og galt.

Før jeg tar det med evt advokatene via boligkjøperforsikringen.

I annonsen stod det at kommunale avgifter var på 15.000kr i året.
Nå har vi fått regning for 2 mnd, som var på 5000kr.  Hvorav vi har bodd der den ene måneden. 2500kr i mnd tilsvarer jo 30.000kr  Altså dobbelts så mye. Vi har tidligere hatt kommunale avgifter på rundt 12.000kr.  I samme kommune, samme gate.

Er det noen potensiell sak for boligkjøperforsikringa?

Faktisk forbruk skal jo bli fakturert... Og jeg vet ikke hvordan det evt kan ha gått fra 15.000kr til 30.000kr for de gamle eierne sin del.

Men ja?

For man kan jo vinkle det sånn.
Det var 4 voksne som bodde der før.. Man forventer jo ikke at man bruker MER enn det når man er kun 2 voksne som lever helt normalt.

Hvertfall ikke dobbelt så mye.
For slik jeg ser det..Såfremt alt her er "legit" så har de da mest sannsynlig hatt et forbruk på 15.000kr i 2022.  også har de plutselig doblet forbruket sitt om ikke mer i 2023? 

 

Takk for evt råd.

Anonymous poster hash: 9ece2...b1f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9ece2...b1f skrev (11 minutter siden):

I annonsen stod det at kommunale avgifter var på 15.000kr i året. Nå har vi fått regning for 2 mnd, som var på 5000kr.  Hvorav vi har bodd der den ene måneden. 2500kr i mnd tilsvarer jo 30.000kr.

Kommunale avgifter kan variere mye, avhengig av vannforbruk etc. Dersom selger var 1 person, og dere er 4, vil jo vannforbruket bli (statistisk) firedobbelt, og med vannmåler vil dette gi mye høyere komm. avg. Se på grunnlaget/spesifikasjonen i faktura. I tillegg har mange kommuner (som min) har hatt økning av komm. avg. på 20-30+ % det siste året.

Lenke til kommentar

Hvis du nylig har kjøpt denne eiendommen kan det være at du betaler på forskudd på grunnlag av den gamle eierens historikk på forbruk. Når det kommer en faktisk avregning fra måleren vil det du har betalt for mye gå til fratrekk. Over tid vil nok dette gå seg til. Ellers er det ikke verre enn å ta en telefon til kommunen og spørre hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest 9ece2...b1f
zanta skrev (14 minutter siden):

Kommunale avgifter kan variere mye, avhengig av vannforbruk etc. Dersom selger var 1 person, og dere er 4, vil jo vannforbruket bli (statistisk) firedobbelt, og med vannmåler vil dette gi mye høyere komm. avg. Se på grunnlaget/spesifikasjonen i faktura. I tillegg har mange kommuner (som min) har hatt økning av komm. avg. på 20-30+ % det siste året.

Er 4 stk voksne som bodde der før.

 

Anonymous poster hash: 9ece2...b1f

Lenke til kommentar

Her må du nok spesifisere regningen din for at vi skal forstå det.
Kommunale avgifter varierer fra hus til hus, og skal bl.a dekke renovasjon, vann, kloakk, eiendomsskatt og evt annet.
Hvis du har privat vann eller kloakk er det billigere, hvis du komposterer slipper du å betale for mat-avfall osv.

Du skriver at "faktisk forbruk skal bli fakturert", så da lurer jeg på om det er kun vann-delen du reagerer på?

Lenke til kommentar
Gjest 9ece2...b1f skrev (31 minutter siden):

Er 4 stk voksne som bodde der før.

Min kommmentar var på generelt grunnlag, alt annet blir bare gjetning med de opplysningene du har gitt. Du må se hva som er spesifisert i fakturaen når det gjelder ditt konkrete tilfelle. 

Komm. avg. faktureres vanligvis kvartalsvis, ikke for to måneder. Ta en sjekk på det også.

Lenke til kommentar
Gjest 3f8c4...2ec

Men, har ikke kommunale avgifter gått opp for ikke så lenge siden? Eller, dette er vell fra kommune til kommune sikkert? Men hva om det var 15000 når huset ble lagt ut for salg?

Anonymous poster hash: 3f8c4...2ec

Lenke til kommentar
Gjest 9ece2...b1f
Gjest 3f8c4...2ec skrev (På 4.10.2023 den 11:45 AM):

Men, har ikke kommunale avgifter gått opp for ikke så lenge siden? Eller, dette er vell fra kommune til kommune sikkert? Men hva om det var 15000 når huset ble lagt ut for salg?

Anonymous poster hash: 3f8c4...2ec

Er nok forskjellig fra kommune til kommune.
Men ser at kommunen her har økt kostnaden med 15% på hele linja.  Så en 15% økning er jo å forvente.
Men 100% ? Nei

Er det jeg venter svar på også, om forbruket tilsa 15.000  Så er det jo helt greit.  Men ettersom man blir forskuddsfakturert basert på fjorårets forbruk..Så er det noe ugler i mosen.

Anonymous poster hash: 9ece2...b1f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...