Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å finne aksel


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags tralle ser du for deg å bygge? De største komponentene i en tralle er hjul, ramme, plate, gavl (delen man skyver/dytter på). Eksempel:

image.thumb.png.472f7c45ebaa5e47beb32f8d1044173b.png

Skal man bygge en slik selv så er ‘enkleste’ veien å bruke treverk i konstruksjonen men det kan fort bli en tyngre konstruksjon hvis man skal ha den like stabil som varianter som den på bildet.

En tralle har oftest enten uavhengige hjul (som på bildet over) med egen aksling og festeanordning per hjul eller to hjul forbundet med en aksling. 

Alternativ 1: To hjul forbundet med en aksling:

image.png.0d3d130cfd7143f01f0a10ebb42381af.png
Biltema: Luftgummihjul Hjulsett med akslinger, 255 mm. Luftgummihjul med kulelager. Fire hjul og to akslinger. Monteringstilbehør medfølger. 449,-

Jula: Hamron Akselsett - Hjulene består av luftgummihjul med metallnav og rullelager. Settet inneholder fire hjul, to aksler og fire festejern 699,- (Varianten som det linkes til i posten over har helstøpte hjul, muligens tyngre)

Clas Ohlson har Hjulaksel 630 x 20 mm til 89,- samt hjulsett til 479,- men da dette ikke har hjul med kulelager så ville jeg ikke ha brukt dette settet. 

Akslingen som skal være fremst må være svingbar. Det kan være at Biltema’s Svingskive for båtstol Art.nr. 25-604 (109,-) kan brukes men om den over tid vil tåle belastningen er jeg usikker på 🤔

Som nevnt over så bør man uansett ha hjul med kulelager da varianter uten fort blir slitt.

 

Alternativ 2: Uavhengige hjul med egen aksling og innfesting per hjul:

image.thumb.png.6820cebedb13b5540f4fc96f359507f9.png
Fast, ikke svingbart (avbildet variant med luftgummihjul fra Biltema, fås også som svingbart (‘lenkehjul’) og i ulike størrelser). Svingbart:

image.thumb.png.172fbc51080a005511bd952ed391f04f.png
 

Alternativ 2 er enklere å montere og gir enkelt svingbare forhjul. Hvis du egentlig er ute etter å lage en Olabil så egner ikke alternativ 2 seg.

Så, hva er du ute etter?

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

Hva slags tralle ser du for deg å bygge? De største komponentene i en tralle er hjul, ramme, plate, gavl (delen man skyver/dytter på). Eksempel:

image.thumb.png.472f7c45ebaa5e47beb32f8d1044173b.png

Skal man bygge en slik selv så er ‘enkleste’ veien å bruke treverk i konstruksjonen men det kan fort bli en tyngre konstruksjon hvis man skal ha den like stabil som varianter som den på bildet.

En tralle har oftest enten uavhengige hjul (som på bildet over) med egen aksling og festeanordning per hjul eller to hjul forbundet med en aksling. 

Alternativ 1: To hjul forbundet med en aksling:

image.png.0d3d130cfd7143f01f0a10ebb42381af.png
Biltema: Luftgummihjul Hjulsett med akslinger, 255 mm. Luftgummihjul med kulelager. Fire hjul og to akslinger. Monteringstilbehør medfølger. 449,-

Jula: Hamron Akselsett - Hjulene består av luftgummihjul med metallnav og rullelager. Settet inneholder fire hjul, to aksler og fire festejern 699,- (Varianten som det linkes til i posten over har helstøpte hjul, muligens tyngre)

Clas Ohlson har Hjulaksel 630 x 20 mm til 89,- samt hjulsett til 479,- men da dette ikke har hjul med kulelager så ville jeg ikke ha brukt dette settet. 

Akslingen som skal være fremst må være svingbar. Det kan være at Biltema’s Svingskive for båtstol Art.nr. 25-604 (109,-) kan brukes men om den over tid vil tåle belastningen er jeg usikker på 🤔

Som nevnt over så bør man uansett ha hjul med kulelager da varianter uten fort blir slitt.

 

Alternativ 2: Uavhengige hjul med egen aksling og innfesting per hjul:

image.thumb.png.6820cebedb13b5540f4fc96f359507f9.png
Fast, ikke svingbart (avbildet variant med luftgummihjul fra Biltema, fås også som svingbart (‘lenkehjul’) og i ulike størrelser). Svingbart:

image.thumb.png.172fbc51080a005511bd952ed391f04f.png
 

Alternativ 2 er enklere å montere og gir enkelt svingbare forhjul. Hvis du egentlig er ute etter å lage en Olabil så egner ikke alternativ 2 seg.

Så, hva er du ute etter?

 

 

Takk for fantastiske beskrivelser og innhenting av linker. Visste ikke at biltema hadde det. Jeg vil lage en ganske stor tralle, altså både i lengde og bredde, for å trekke ut bygninger jeg skal lage. Dermed gir det mulighet å trekke ut fra garasje, og løfte opp i henger. 

Lenke til kommentar

Om bygningene har en solid nok bunnramme er det kanskje enklest å utstyre bunnrammen med fasiliteter til midlertidig feste av hjul: løfte hvert hjørne opp med en jekk og sette inn akslingen av en ferdig hjul/aksling-kombinasjon.

Eller bygge rammen med hjul i utgangspunkt og ta av hjulene når bygningen er på plass.

(Trodde i mitt første innlegg at du skulle bytte hjul på en trillebår - noe jeg har gjort 2 ganger og hver gang passet ikke det nye hjul til den eksisterende aksling)

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...