Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til valg av nettverkskabel mellom to hus (40 meter)


Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har et hjemmenettverk i hovedhuset mitt med 600 Mbit/s ned/opp.
Fra hovedhuset har jeg hatt en kat5 nettverkskabel (ca 40meter lang) strekt over til hus nr 2. Tidligere har jeg brukt en Kategori 5-kabel som ga maks 100mbit/s i hus nr to, men så dukket det opp en Kat 6-kabel på finn som jeg gikk til innkjøp av (se under), i den tro at jeg ville få økt internetthastigheten. Men den ser ut til å gi bare 10 mbit/s når jeg tester på min bærbare HP PC..
Pingtid ligger på 8-9ms på begge kablene. Jeg har selv montert på noen enkle rj45 plugger.


Kat 6-kabelen er av typen:
Kategori 6 U/UTP LSOH Segregasjonsklasse B Batch 1702 4701106 03951m
Art no 60046000 en 50173 NCS Norwegian cabling system

Hvilken nettverkskabel bør jeg benytte? burde jeg gått for en nettverkskabel som spesifikt er tiltenkt utendørs? Cat 7-kabel..?

Jeg har ærlig talt ikke så greie på dette... :)

Endret av Seig2
Lenke til kommentar
  • Seig2 endret tittelen til Trenger hjelp til valg av nettverkskabel mellom to hus (40 meter)
Videoannonse
Annonse

Riktig som sedsberg sier, du må terminere kabelen riktig, og ikke bruke foreldrede guider som ikke tar hensyn til at flere par brukes på høyere hastighet.

Det enkleste er å bare bruke en kabeltester, så forteller den deg hva som er galt.
Edit: Hvis du bare har koblet på gefylen trenger du ikke bry deg om dette

https://www.aliexpress.com/item/1005005066401729.html

Testeren fungerer opp til og med Kat7.

Sånn terminerer du;

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har du fått gode svar. Pass på å ikke tvinne opp lederne for mye heller, og bruk for all del ikke installasjonskabel med hard kjerne når du terminerer med RJ45-plugger. Installasjonskabel brukes kun dersom du terminerer i kontakter. Ellers kan du oppleve ustabilitet og brudd.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Seig2 said:

Takk for gode svar. Hva menes med installasjonskabel med hard kjerne?

maxresdefault.jpg.99cf2b200cda23669a55221bef76ffc3.jpg

Installasjonskabel har solid kjerne, er stivere og skal egentlig ha sine egne plugger, eller kontakt. Men stort sett går det bra. Dette er kabelen man som regel får når man kjøper på rull.

Patche-kabel, de løse man får med routere eller kjøper i ferdige lengder har "stranded wire" (flertrådet leder), er mykere og skal også ha passende plugger.

Lenke til kommentar

Kjøp ferdige lengder hvis du ikke er vant til å koble plugger. Veldig vanskelig selv for erfarne å koble rj45 riktig med kabel fra rull, skal ingenting til for å få feil på terminering. Du kan jo vurdere å kjøpe en veggkappe til hver ende og bruke keystone jack for cat6a. Så en liten patchkabel mellom der og switch. Ellers ville jeg bare kjøpt ferdigterminert kabel 50 meter hvis du kan finne. Noe slikt kan være en mulighet: https://www.multicom.no/microconnect-nettverkskabel-50-m/cat-p/c/p9108956?ref=prisjakt

Husk at en vanlig cat5 eller cat6 kabel i utgangspunktet ikke tåler fuktighet. Kabelen er ikke tett og vil suge vann. Vil få feil på kabeltest etterhvert, men kan nok holde en stund. 

Lenke til kommentar

Det såg ut til å hjelpe å terminerer riktig ja. 
Stusser fortsatt litt.. 
Tester nå på www.nettfart.no og nedlasting variere mellom 70 til 200 Mbps. Mens opplasting ligger stabilt på 500-600Mbps. Kan det være tegn på noe med nettverskabelen/termineringen?
(PS: Vil vurdere å kjøpe en ferdigtermninert vanntett 50m kat6 kabel)

Lenke til kommentar

Testet nå:
Jeg kobler til routeren i nettverskablen i hovedhuset og alt er ok. Flytter routeren bort til hus n2 i den nye nettverkskabelen, og får ikke nett. Eneste forskjellen er at jeg kobler til nettverskabelen som går til det andre huset.  Jeg har testet at det er nett i kabelen (500mbits opp/ned), ved å koble direkte til PC.. så forstår ikke helt loggikken i at trådløs-ruteren ikke gir nett lenger.

Endret av Seig2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...