Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrasjonsfølelse ved lavt turtall på høyt gir. Svinghjul?


thbergseng

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Som nybakt sjåfør har jeg nå arvet min kones Tiguan (2013) med DSG kasse. 

Jeg merker ved kjøring på høyt gir (spesielt 7ende), en rar vibrasjonsfølelse/lyd. Ikke veldig kraftig, men som om bilen drar litt tungt. Dette forsvinner umiddelbart ved nedgiring. 

Noen har fortalt meg at svinghjul kan være en mulighet her, og vil høre med folket her inne. Jeg har forespurt time hos Meca i nabolaget, men blir nå litt stressa for å kjøre til jobb i morgen (første dag på ny praksisplass). 

Er det noen som kan ha en formening? Det er ikke noe kraftig risting i bilen, men mer en vibrasjonslyd, med kanskje bittelitt følelse av vibrering i tillegg. 

Bonusspørsmål: Er det noen som har en formening om hva isåfall kan koste å fikse dersom det skulle være svinghjulet som er gåent?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
thbergseng skrev (53 minutter siden):

Jeg merker ved kjøring på høyt gir (spesielt 7ende), en rar vibrasjonsfølelse/lyd. Ikke veldig kraftig, men som om bilen drar litt tungt. Dette forsvinner umiddelbart ved nedgiring. 

Hva slags hastighet har bilen og hva er turtallet når du opplever vibrasjonene-/lydene?

Siden du sier at du har arvet bilen så antar jeg at du har sittet på i denne bilen tidligere(?) Du/dere opplevde ikke disse vibrasjonene tidligere, de har oppstått nylig?

Lenke til kommentar
1 minute ago, NoBo said:

Hva slags hastighet har bilen og hva er turtallet når du opplever vibrasjonene-/lydene?

Siden du sier at du har arvet bilen så antar jeg at du har sittet på i denne bilen tidligere(?) Du/dere opplevde ikke disse vibrasjonene tidligere, de har oppstått nylig?

Jeg vil påstå jeg merker det fra 60 og opp. De gangene jeg har lagt merke til det mener jeg det har vært i 7ende gir. Litt som "bass/rumle-lyd", som om den drar tungt rett og slett. 

Ja jeg arvet den av kona som nå konstaterer at noe har virka litt annerledes den siste uka eller to. Hun hadde visst nevnt det for meg også, men pga litt omstendigheter hjemme i det siste har det gått meg litt hus forbi. 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, xClaymanx said:

7 gir i 60? er ikke det 3-4 gir territorie?

kan nok være jeg blingser nå. Tenkte ikke så mye over det før i ettertid, men kan nok ha vært i 70-80 området. Er 80-soner over det hele her, og ligger stort sett i 6-7 gir. 

Skal starte i ny jobb i morgen, så skal kjøre den 15 min lange turen og observere godt. 

Endret av thbergseng
Lenke til kommentar
thbergseng skrev (17 minutter siden):

kan nok være jeg blingser nå. Tenkte ikke så mye over det før i ettertid, men kan nok ha vært i 70-80 området. Er 80-soner over det hele her, og ligger stort sett i 6-7 gir. 

Skal starte i ny jobb i morgen, så skal kjøre den 15 min lange turen og observere godt. 

Det høres bra ut. Ikke rart om den brummer ekstra godt om turtallet ligger for lavt :)

Lenke til kommentar

Flau post å skrive det her, men det er nok den ferske angstfylte sjåføren i meg som har innbilt seg ting, kombinert med en misforståelse med min bedre halvdel (hun mente en ANNEN lyd hun hadde hørt i bilen (som er noe harmløst)), så det er kun motordur ved lavt turtall, rett før den girer ned av seg selv. Vi testet bil nr 2, og det var stort sett det samme. Observerte godt nå og la merke til at lyden endrer seg godt under 1500 rpm, men det er ren motordur. 

Tar flau av meg hatten! 🫢

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (40 minutter siden):

Observerte godt nå og la merke til at lyden endrer seg godt under 1500 rpm, men det er ren motordur. 

Tar flau av meg hatten! 🫢

Var litt derfor jeg spurte om turtall og hastighet 😉

Har alltid irritert meg over automatkasser som girer opp til et høyere gir så tidlig at motoren får så lavt turtall at den egentlig mistrives (brummer). Er vel EU-regler (forbruk) som trumfer motorens ‘trivselsturtall’🤔. En annen ulempe ved å alltid kjøre på lavt turtall er at blant annet EGR tetter seg fortere.

Uansett bedre å ha fått bekreftelse på at det er greit enn ikke 👍

Lenke til kommentar
On 9/6/2023 at 10:50 AM, iknutis said:

Jeg har i sommer skiftet svinghjul på to golfer, og når det er gåent er du ikke i tvil om at det er noe som er utslitt for å si det sånn. :) Høylytt skrangling på tomgang på den ene, samt vibrasjon ved igangsetting.

Det jeg også fant ut. Da vi kjørte min kones nye bil var det samme følelsen der, dog litt mindre. Jeg støtter da som noen sa her tidligere at de automatkassa rett og slett girer litt tidlig, da dette skjer på rundt 1200 rpm i alle gir, og så fort jeg kommer opp litt høyere er alt fint. 

Det er jo også verdt å nevne at det er ingen andre ulyder :D 

Lenke til kommentar
On 6.9.2023 at 10:50 AM, iknutis said:

Jeg har i sommer skiftet svinghjul på to golfer, og når det er gåent er du ikke i tvil om at det er noe som er utslitt for å si det sånn. :) Høylytt skrangling på tomgang på den ene, samt vibrasjon ved igangsetting.

Jeg har nå kjørt en del turer og slått meg til ro med at det er "motordur" jeg hører.

Jeg reagerer dog litt på hvor kjapt bilen vil opp i 7ende gir. 75km/t så skifter den til 7, som ender med 1100 rpm ca, som ikke høres bra ut i det hele tatt ved pådrag 🙄

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (1 minutt siden):

Jeg har nå kjørt en del turer og slått meg til ro med at det er "motordur" jeg hører.

Jeg reagerer dog litt på hvor kjapt bilen vil opp i 7ende gir. 75km/t så skifter den til 7, som ender med 1100 rpm ca, som ikke høres bra ut i det hele tatt ved pådrag 🙄

Jeg syns veldig mange moderne biler er for kjappe til å gire opp i høyere gir, som igjen gjør at turtallet blir litt vel lavt. Det fungerer greit på flat mark, men på nordvestlandet med mye bakker blir det litt masete.

Lenke til kommentar
Just now, iknutis said:

Jeg syns veldig mange moderne biler er for kjappe til å gire opp i høyere gir, som igjen gjør at turtallet blir litt vel lavt. Det fungerer greit på flat mark, men på nordvestlandet med mye bakker blir det litt masete.

Det går fint så fort jeg kommer opp i 80, hvor den vil ligge i ca. 1500 rpm. 60-70 med mye svinger er en plage. 6 gir i 60 syns jeg er vel høyt 🙄

Jeg skjønner at de er tilegna kjøring på motorvei ned høy fart, og ikke veiene i Valdres 😅

Eneste jeg tenker på er om det lave turtallet vil kunne påvirke svinghjulet. Har dog slått meg til ro med at "sånn er det", og ryker det med tiden så gjør det det 😅

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (4 minutter siden):

Eneste jeg tenker på er om det lave turtallet vil kunne påvirke svinghjulet. Har dog slått meg til ro med at "sånn er det", og ryker det med tiden så gjør det det 😅

Det som sliter mest på svinghjulet er konstant fullt pådrag (mye moment) på lavt turtall, gjerne i oppoverbakke eller med henger. Hvis du har DSG, vil kassa gire ned ved pådrag så det er faktisk mindre slitasje på svinghjul på biler med DSG enn manuelle girkasser.

Uansett er det noe som KAN ryke på en bil, sammen med drivakselmansjetter, bærekuler og masse andre slitedeler. :)
 

Lenke til kommentar
1 minute ago, iknutis said:

Det som sliter mest på svinghjulet er konstant fullt pådrag (mye moment) på lavt turtall, gjerne i oppoverbakke eller med henger. Hvis du har DSG, vil kassa gire ned ved pådrag så det er faktisk mindre slitasje på svinghjul på biler med DSG enn manuelle girkasser.

Uansett er det noe som KAN ryke på en bil, sammen med drivakselmansjetter, bærekuler og masse andre slitedeler. :)
 

Jepp, den girer ned av seg selv (av og til må den overtales litt av og til), men da stoler jeg på at å opprettholde fart på lavere turtall på flatmark ikke er så big deal 😁

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...