Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrasjonsfølelse ved lavt turtall på høyt gir. Svinghjul?


thbergseng

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iknutis skrev (1 minutt siden):

Det som sliter mest på svinghjulet er konstant fullt pådrag (mye moment) på lavt turtall, gjerne i oppoverbakke eller med henger. 

Hva er det som slites på en DMF? Hvordan kan man unngå unødig slitasje med DMF og manuell gearkasse? Er det forskjeller mellom bilmerker?

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Hva er det som slites på en DMF? Hvordan kan man unngå unødig slitasje med DMF og manuell gearkasse? Er det forskjeller mellom bilmerker?

Som navnet tilsier er det dobbelmasse, det er to metallskiver og så er det (ofte fettfylt) gummi mellom de to skivene som da fungerer som en demper for vibrasjoner. Mange opplever at det går hull på gummien før den ryker helt slik at det slynges fett rundt i clutchhuset. Andre får metallisk klunkelyd på tomgang og ved igangsetting.
For å unngå unødvendig slitasje bør man unngå gjentagende fullgass fra lavt turtall og heller velge et lavere gir. Det gjelder også spesielt om man drar henger eller campingvogn.

Edit:
Det er forskjell fra merke til merke, fordi ikke alle produsenter har lik momentkurve på motorene sine. Toyota Urban Cruiser med 1.4DID-motor har ikke momenttoppen sin før 2200rpm, men en VW Golf når toppen allerede på 16-1700rpm. Det gjør Golfen mye mer lettkjørt, men den er også mer utsatt for slitasje på dmf. Bensinmotorer har ofte ikke dette problemet i det hele tatt, da momentet er mye lavere på lavt turtall. :)

Endret av iknutis
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (3 minutter siden):

Bensinmotorer har ofte ikke dette problemet i det hele tatt, da momentet er mye lavere på lavt turtall. :)

Jeg har to bensinbiler med manuell og DMF. Den ene har ikke turbo, og er kraftløs på lavt turtall. Den andre har turbo, og har kraftig dreiemoment allerede fra ca 1200, nesten som å kjøre en god turbodiesel. For den siste, slik jeg oppfatter det du sier, bør man heller geare ned og la turtallet ligge høyere enn motoren trenger når belastningen øker?

Lenke til kommentar
zanta skrev (Akkurat nå):

Jeg har to bensinbiler med manuell og DMF. Den ene har ikke turbo, og er kraftløs på lavt turtall. Den andre har turbo, og har kraftig dreiemoment allerede fra ca 1200, nesten som å kjøre en god turbodiesel. For den siste, slik jeg oppfatter det du sier, bør man heller geare ned og la turtallet ligge høyere enn motoren trenger når belastningen øker?

Jepp, hvis målet er minst mulig belastning på svinghjulet. :)  Men mange bensinbiler har enkelmasse-svinghjul også, da det er mye mindre vibrasjoner fra en bensinmotor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
thbergseng skrev (På 15.9.2023 den 3:37 PM):

Jepp, den girer ned av seg selv (av og til må den overtales litt av og til), men da stoler jeg på at å opprettholde fart på lavere turtall på flatmark ikke er så big deal 😁

Eneste med å la motoren ‘alltid’ gå på lavt turtall er at det lettere bygger seg opp avleiringer, spesielt i avgasssystemet. EGR som tetter seg er kjent problem uansett merke.

At motoren skal ha så lavt turtall som mulig er mer for miljøet (forbruk) enn lommebok og motorens helse.

Edit: du kan jo følge denne tråden her på forumet og se hva h*n ender opp med av løsning og pris for fiksing av EGR på 2012-modell Tiguan. ‘Utropspris’ på bytte: 17.000,-

Endret av NoBo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...