Gå til innhold

Spørsmål om skatt på aksjer (børsnotering)


lada1

Anbefalte innlegg

Litt teoretisk spørsmål:

Anta at jeg børsnoterer mitt IT-selskap og at 31 desember har aksjene svært høy verdi (jeg har aksjer med sum verdi lik en milliard). Så stuper aksje-verdien i januar. Betyr dette at formues-skatten kan gjøre meg til gjeld-slave resten av livet?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (2 timer siden):

Litt teoretisk spørsmål:

Anta at jeg børsnoterer mitt IT-selskap og at 31 desember har aksjene svært høy verdi (jeg har aksjer med sum verdi lik en milliard). Så stuper aksje-verdien i januar. Betyr dette at formues-skatten kan gjøre meg til gjeld-slave resten av livet?

Hvis din teoretiske formue av selskapet er 1 milliard, så er den skattemessige formuen 800 millioner, hvis vi ser bort fra bunnfradragene så skal du betale 1,1% formueskatt altså 8,8 millioner.  (i realiteten marginalt mindre, men gidder ikke regne på effekten av bunnfradragene på en så stor sum)

Hvis 8,8 millioner er nok til å gjøre deg til gjeldsslave resten av livet så ja. 

Generelt sett så er formueskatten så lav i andel av formue at det ikke byr på større problemer for folk. 

Skatt har nok mer potensiale til å lage gjeldsslaver hvis du tenker på situasjoner hvor folk tjener penger med en skatteprosent, tenk f.eks Petter Olsen som har solgt kunstverk på en skattepliktig måte, og som ikke får fradrag for å drive ramme gård som hotell/museum da skatteetaten mener at det ikke er næringsvirksomhet, (ikke egnet til å gå med overskudd)

Lenke til kommentar
9 hours ago, HW1 said:

Generelt sett så er formueskatten så lav i andel av formue at det ikke byr på større problemer for folk. 

Skatt har nok mer potensiale til å lage gjeldsslaver hvis du tenker på situasjoner hvor folk tjener penger med en skatteprosent, tenk f.eks Petter Olsen som har solgt kunstverk på en skattepliktig måte, og som ikke får fradrag for å drive ramme gård som hotell/museum da skatteetaten mener at det ikke er næringsvirksomhet, (ikke egnet til å gå med overskudd)

Jeg leter etter slike unntak der skatte-systemet virker urimelig. Å hente inn kapital via børs kan vel for noen være en risiko-sport dersom aksje-kursen kan svinge mye.

Dersom jeg har rettigheter i en bokutgivelse eller musikk så har dette en verdi som i prinsippet kunne gi formue-skatt (siden rettighetene kunne selges). Slik er det ikke (tror jeg). Imidlertid, dersom jeg gikk på børs med tilsvarende rettigheter (i for eksempel programvare eller musikk) så ville en kunne få formue-skatt (på verdier basert på forventet fremtidig fortjeneste).

Det virker rart med formue-skatt basert på forventet fremtidig fortjeneste? Et vare-lager, for eksempel, kan jo i prinsippet ha null verdi men kan bli beskattet etter en antatt stor verdi. Skatt på virkelig fortjeneste virker dog rimelig.

Annet eksempel: anta at jeg har hatt et maleri hengende på veggen i 20 år og som jeg trodde ikke var verdt noe. Så får jeg besøk av en som beviser at det er verdt 100 mill. Må jeg da plutselig betale mer enn en vanlig årslønn i året i formueskatt for maleriet?  Og kanskje må jeg etterbetale for flere år tilbake i tid? Og så brenner huset og jeg mister maleriet 🙂 Eller det blir stjålet. Forresten: dersom maleriet blir stjålet - er det da tyven som blir avkrevd formueskatt? Jeg må vel ikke betale formueskatt på et maleri som er stjålet - bare for tiden før det er stjålet? Og jeg bør vel ikke anmelde tyveriet til politiet og si at det var verdt 100 mill - for da får jeg formue-skatt beregnet flere år tilbake i tid selv om jeg ikke får tilbake maleriet? Jeg mister maleriet og havnet i gjeld-fengsel? 🙂

Annet igjen: Nesten 30 (27?) prosent skatt på fortjeneste når du tjener 200.000 kroner et år (som selvstendig næringsdrivende) virker også urimelig (bortimot 60.000 kr).

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Et vare-lager, for eksempel, kan jo i prinsippet ha null verdi men kan bli beskattet etter en antatt stor verdi. Skatt på virkelig fortjeneste virker dog rimelig.

 

Dersom man har varer på lager som man anntar har null verdi så skal de skrives ned til null verdi.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Herr Brun said:

Ukurante varer kan man ikke skrive ned i skatteregnskapet uten å faktisk kaste dem. 

Og dersom opplegget er å selge (lager-)varene på auksjon og prisen er veldig usikker - hvordan slår det ut i skatte-regnskapet?

Forresten, må et "varelager" bestå av fysiske gjenstander for å beskattes? Dersom en kjøper en rettighet (til for eksempel å bruke et lagerhus i 5 år) - kan dette gi formues-skatt?

Lenke til kommentar
lada1 skrev (49 minutter siden):

Og dersom opplegget er å selge (lager-)varene på auksjon og prisen er veldig usikker - hvordan slår det ut i skatte-regnskapet?

Forresten, må et "varelager" bestå av fysiske gjenstander for å beskattes? Dersom en kjøper en rettighet (til for eksempel å bruke et lagerhus i 5 år) - kan dette gi formues-skatt?

Ja, bygninger kan selvfølgelig gi formuesskatt, men da som bygninger, ikke varelager  

Varelager verdsettes som den klare hovedregelen til innkjøpspris, og du kan ikke nedskrive uten å selge eller kaste.

Bygninger verdsettes også etter anskaffelsesverdi, men der er ikke nedskrivingsreglene helt like.  

Alt med forbehold om at jeg verken er skatteadvokat eller revisor. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Herr Brun said:

Ja, bygninger kan selvfølgelig gi formuesskatt, men da som bygninger, ikke varelager  

Varelager verdsettes som den klare hovedregelen til innkjøpspris, og du kan ikke nedskrive uten å selge eller kaste.

Bygninger verdsettes også etter anskaffelsesverdi, men der er ikke nedskrivingsreglene helt like.  

Alt med forbehold om at jeg verken er skatteadvokat eller revisor. 

Jeg mente å spørre om (f.eks. 5 års) forhåndsbetalt husleie kan gi formue-skatt til den som leier. Litt hypotetisk dette, men likevel.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 1.9.2023 den 6.06):

Jeg leter etter slike unntak der skatte-systemet virker urimelig. Å hente inn kapital via børs kan vel for noen være en risiko-sport dersom aksje-kursen kan svinge mye.

Det å børsnotere et selskap krever en del ting som gjør at helt ekstreme svingninger ikke er så vanlige. De kan være ganske store, men formuesskatten er såpass lav at det er helt usannsynlig at du får noe betydelig formuesskatt uten å ha midler til det.

lada1 skrev (På 1.9.2023 den 6.06):

Annet eksempel: anta at jeg har hatt et maleri hengende på veggen i 20 år og som jeg trodde ikke var verdt noe. Så får jeg besøk av en som beviser at det er verdt 100 mill. Må jeg da plutselig betale mer enn en vanlig årslønn i året i formueskatt for maleriet?  Og kanskje må jeg etterbetale for flere år tilbake i tid? Og så brenner huset og jeg mister maleriet 🙂 Eller det blir stjålet. Forresten: dersom maleriet blir stjålet - er det da tyven som blir avkrevd formueskatt? Jeg må vel ikke betale formueskatt på et maleri som er stjålet - bare for tiden før det er stjålet? Og jeg bør vel ikke anmelde tyveriet til politiet og si at det var verdt 100 mill - for da får jeg formue-skatt beregnet flere år tilbake i tid selv om jeg ikke får tilbake maleriet? Jeg mister maleriet og havnet i gjeld-fengsel? 🙂

Jeg skjønner du prøver å oppkonstruere noen gøye situasjoner her, men det finnes også noe sunn fornuft i dette. Du vil nok fint kunne klage dette inn i den tenkte situasjonen hvor dette ble stjålet før du fikk solgt det/forsikret det og derfor unngå formuesskatt. 

Skatteetaten har mulig å gjøre gjennomskjæringer i spesielle tilfeller.

lada1 skrev (På 2.9.2023 den 6.58):

Dersom en kjøper en rettighet (til for eksempel å bruke et lagerhus i 5 år) - kan dette gi formues-skatt?

Hvis du har betalt ut penger for dette så går du vel i netto null? Verdien av denne avtalen har du jo betalt ut, så du ender vel ikke noe annet sted enn før?

Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 2.9.2023 den 13.01):

Jeg mente å spørre om (f.eks. 5 års) forhåndsbetalt husleie kan gi formue-skatt til den som leier. Litt hypotetisk dette, men likevel.

Hvis du har forhåndsbetalt husleie, så er dette en langsiktig fordring. Denne vil inngå som en del av formuesgrunnlaget. 

Som @Nimrad påpeker er det nok skattemessig uvesentlig om dette er forhåndsbetalt eller om du hadde hatt pengene på konto og betalt leie løpende. Formuen (og grunnlaget for -skatten) beregnes på nettoformue. Om det er fordring eller kontanter har ikke noe å si, da disse beregnes krone for krone. Det finnes unntak, som det nevnes over, knyttet til eiendom og aksjer hvor man har ligningsverdi og rabatt. 

Børsnoterte selskaper bruker IFRS i sitt regnskap og da omhandles dette av IFRS 16 Leieavtaler, som et unntak av IFRS 9 Finansielle instrumenter. Skattemessig er det derimot underlagt norsk lov når dette er/ville vært tilhørende norsk skatteområde. 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 1.9.2023 den 6.06):

Dersom jeg har rettigheter i en bokutgivelse eller musikk så har dette en verdi som i prinsippet kunne gi formue-skatt (siden rettighetene kunne selges). Slik er det ikke (tror jeg). Imidlertid, dersom jeg gikk på børs med tilsvarende rettigheter (i for eksempel programvare eller musikk) så ville en kunne få formue-skatt (på verdier basert på forventet fremtidig fortjeneste).

Tenker du at du driver et AS uansett og at du tenker på forskjell mellom et ikke-notert og et børsnotert selskap (ASA)?

Immaterielle eiendeler kan inngå i grunnlaget for formuesskatt. Eksempelvis, om et aksjeselskap eier et internettdomene, så er dette skattepliktig formue etter sktl § 4-1. Er den IEen derimot goodwill, så er det ikke skattepliktig formue. 

Immaterielle eiendeler er avhengig av hva det gjelder. 

For øvrig er det neppe stor forskjell på børsnoterte og ikke børsnoterte selskap når det gjelder skattegrunnlaget for norske selskap. Skatteloven tar utgangspunkt i øvrige foretak (som da overstiger kriterier knyttet til omsetning, balansesum og ansatte). Så er det unntak knyttet til det som regnes som små foretak. Vurderes børsnotering, er man neppe små foretak.😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...