Gå til innhold

Er polsk slotzy eller hva det heter sterkere enn Nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (26 minutter siden):

Har styrket seg noe.

Ca 10 år siden jeg var i Polen, og da mener jeg bestemt at 1 Zloty var verdt ca 2 kroner

Men hvordan er deres valuta iforhold til nok og pund og euro?

Polen er jo billig for mat, vin øl og hotell. Men forstår ikke at kronen er svakere om de ikke har ører eller cents.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ikke se deg blind på valutakurser. Polen er blant EU landene som har hatt høyest inflasjon siden pandemien. Så Polen er blitt merkbart dyrere for Nordmenn. Lønningene deres har også økt og det er derfor de flytter fra Norge tilbake for å jobbe i Polen. Resultatet er at nyboligsalget i Norge har stupt fordi kostnadene og avkastningskravene ikke matcher det boligkjøperne er villig til å betale.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/30/2023 at 9:03 PM, Gouldfan said:

Jeg trodde i årevis at både nok og sek var høyere en Zloty?

Det er jo totalt uinteressant. Både japanske yen og koreanske won er vert veldig lite samanlikna med norske kroner, men det gjer dei ikkje til svake valutaer. Det du er interessert i er jo i praksis ikkje valutakursen, men utviklinga i valutakursen, opp mot inflasjon i landet.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (6 timer siden):

Det er jo totalt uinteressant. Både japanske yen og koreanske won er vert veldig lite samanlikna med norske kroner, men det gjer dei ikkje til svake valutaer. Det du er interessert i er jo i praksis ikkje valutakursen, men utviklinga i valutakursen, opp mot inflasjon i landet.

Jeg bare prøver å se hvor mye en tur koster. Og hva Grozny og Zloty betyr iforhold tii norske kroner og tiere.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Jeg bare prøver å se hvor mye en tur koster. Og hva Grozny og Zloty betyr iforhold tii norske kroner og tiere.

Det har pga en svak norsk krone og polsk inflasjon blitt dyrt - bensin i sommer var dyrere i Polen enn i Norge - per dags dato er det hakket billigere å spise/leve ute i Polen enn i Norge.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Jeg bare prøver å se hvor mye en tur koster. Og hva Grozny og Zloty betyr iforhold tii norske kroner og tiere.

Men det som betyr noe er jo ikke hva en zloty koster, men hva tingene du kjøper koster målt i norske kroner. Det avhenger av kombinasjonen av valutanivået og prisnivået i landet du skal til. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dukien skrev (1 time siden):

Det har pga en svak norsk krone og polsk inflasjon blitt dyrt - bensin i sommer var dyrere i Polen enn i Norge - per dags dato er det hakket billigere å spise/leve ute i Polen enn i Norge.

Vel middag på byen i Polen på restaurang ca 300 kr, en halvliter på byen 30kr..

Litt forskjellig da, i Norge koster vel en restaurant mellom 700-1000 kr om du ikke spiser på McDonalds..

Hva en halvliter koster på byen i Oslo tør jeg ikke tenke på.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Men det som betyr noe er jo ikke hva en zloty koster, men hva tingene du kjøper koster målt i norske kroner. Det avhenger av kombinasjonen av valutanivået og prisnivået i landet du skal til. 

Er det jeg prøver å finne ut da, at inflasjon og at nok har sunket vet jeg jo.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (7 minutter siden):

Men det er altså ikke det du spør om… 

Tenkte på en tur til Polen. Nok og sek har alltid vært sterkere enn polsk valuta, har dette snudd?

Det ligger i den første setningen min.

Jeg fant ut hva man får for kronene i et google søk...

Så tråden er ferdig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Tenkte på en tur til Polen. Nok og sek har alltid vært sterkere enn polsk valuta, har dette snudd?

Det ligger i den første setningen min.

Jeg fant ut hva man får for kronene i et google søk...

Så tråden er ferdig.

Jeg synes ikke man skal avslutte tråden riktig ennå. For eksempel så lurer jeg på hvor mye en dollar koster i norske kroner.  Eller er det litt off-topic og fortjener en helt egen tråd?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (27 minutter siden):

Jeg synes ikke man skal avslutte tråden riktig ennå. For eksempel så lurer jeg på hvor mye en dollar koster i norske kroner.  Eller er det litt off-topic og fortjener en helt egen tråd?

Valuta kalkulator finnes både på Android og iOS. Jeg bruker den grønne gratis appen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...