Gå til innhold

Reise til Thailand - Leie 125cc scooter uten motorsykkellappen?


Fucate

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal reise til Thailand i noen måneder nå snart, og lurer i den forbindelse på om det er noen fare for at forsikringen ikke dekker en eventuell ulykke dersom man leier en scooter (over 50cc) i Thailand når man bare har vanlig billappen i Norge, og skaffer internasjonalt førerkort på det? Grensen er 50cc for mopeder her til lands, men problemet er at alle steder som leier ut scootere der kun har 125CC eller høyere (meg bekjent), noe man ikke har lov til å kjøre i Norge med vanlig bilsertifikat. 

Prøvd å Google, men har funnet begrenset informasjon om dette. Nok av skrekkhistorier med folk som sitter igjen med enorme kostnader etter en ulykke som må betales selv fordi forsikringen nekter utbetaling. Har høyeste reiseforsikring man kan få i Gjensidige om det har noe å si. 

 

Takk på forhånd :)

Endret av Fucate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at du du må ha A1 på ditt norske førerkort for å kjøre 125cc i Thailand, du må også ha internasjonalt førerkort.

Om det skulle skje noe så vil forsikringsselskapet ditt bli vanskelig å ha med å gjøre hvis det viser seg at du har kjørt noe du ikke har førerkort for.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med unntak av horekjøp og røyking av hasj i Nederland, er jeg usikker på i hvilken grad norske regler forfølger nordmenn på ferie i utlandet. Eller om de i det hele tatt gjelder når du er utenfor Norge, samme hva Norges lover sier.

Jeg tror for eksempel ikke jeg ville blitt straffeforfulgt om norsk UP fikk nyss om at jeg kjørte på venstre side av veien i England.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Er det lov i følge thailandsk lov? Ikke at det er en god ide å gjøre noe du mangler opplæring i.

Etter thailandske lover så må man ha førerkort for 125cc for å kjøre, om det er smart å legge ut i trafikken i Thailand på tohjuling er en annen sak.

Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Med unntak av horekjøp og røyking av hasj i Nederland, er jeg usikker på i hvilken grad norske regler forfølger nordmenn på ferie i utlandet. Eller om de i det hele tatt gjelder når du er utenfor Norge, samme hva Norges lover sier.

Jeg tror for eksempel ikke jeg ville blitt straffeforfulgt om norsk UP fikk nyss om at jeg kjørte på venstre side av veien i England.

Er ikke ulovlig for nordmenn å bruke cannabis i Nederland, nordmenn med førerkort for klasse B kan f.eks. kjøre 125cc lovlig i Spania hvis de har hatt førerkort i mer enn 3 år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du får lånt scooter (125cc) uten problem, men om det er lurt vet jeg ikke. Du får nok issues med forsikring osv skulle det gå galt. Hvis du låner, sørg nå ihvertfall for å få med en skikkelig hjelm og kjør forsiktig. 

Jeg har lånt 125cc (før jeg tok A lappen i norge) og skjønner i ettertid hvor dumt det egentlig var. En del av opplæringen er å tenke konsekvenser. Selv med 50cc scooter oppleves asfalt som en osteraspe hvis du skulle være uheldig.

Lenke til kommentar
El burro skrev (9 timer siden):

Etter thailandske lover så må man ha førerkort for 125cc for å kjøre, om det er smart å legge ut i trafikken i Thailand på tohjuling er en annen sak.

Er ikke ulovlig for nordmenn å bruke cannabis i Nederland, nordmenn med førerkort for klasse B kan f.eks. kjøre 125cc lovlig i Spania hvis de har hatt førerkort i mer enn 3 år.

Ikke med norsk førerkort. 

Lenke til kommentar
El burro skrev (10 timer siden):

Jo i Spania kan man kjøre 125cc med norsk førerkort klasse B så lenge man har hatt førerkort i mer enn 3 år og er over 21 år, sånn er det også i flere EU-land.

https://www.klikk.no/motor/her-gjor-side3s-journalist-noe-ulovlig---som-er-lov-4368508

Det er ingen kilder i artikkelen. Man kan kjøre det man har førerrett for. Med norsk førerkort kan man ikke kjøre lett mc. Det kan godt være at man kan det med spansk førerkort, men ikke norsk. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (57 minutter siden):

Det er ingen kilder i artikkelen. Man kan kjøre det man har førerrett for. Med norsk førerkort kan man ikke kjøre lett mc. Det kan godt være at man kan det med spansk førerkort, men ikke norsk. 

Det er de spanske reglene som gjelder i Spania og da er det sånn at om han har klasse B så har man lov til å kjøre 125cc uansett hvilket EØS/EU land man kommer fra.

"If you’re planning on renting a motorcycle during your trip to Spain, it’s important to know what kind of license you need. you can rent a motorcycle In Spain with either a regular driver’s license or a motorcycle license. If you have a regular driver’s license, you’ll be restricted to renting smaller bikes with engine sizes up to 125cc."

https://trawellogy.com/rent-a-motorcycle-in-spain/

Her er det landets egne interne regler som gjelder, en spansk 14 åring har f.eks. ikke lov til å kjøre moped i Norge selv om vedkommende har har lov til å kjøre moped i Spania.

Jeg mistet f.eks. førerretten for traktor og snøskuter når jeg byttet inn mitt norske førerkort mot spansk førerkort, traktor har de ikke på det vanlige førerkortet og snøskuter tviler jeg på at de har førerkort for.

Det har vært kjent lenge at turister som har klasse B kan leie 125cc i Spania, norske turister og andre turister fra andre EØS land har gjort dette i en årrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (11 timer siden):

Det er de spanske reglene som gjelder i Spania og da er det sånn at om han har klasse B så har man lov til å kjøre 125cc uansett hvilket EØS/EU land man kommer fra.

"If you’re planning on renting a motorcycle during your trip to Spain, it’s important to know what kind of license you need. you can rent a motorcycle In Spain with either a regular driver’s license or a motorcycle license. If you have a regular driver’s license, you’ll be restricted to renting smaller bikes with engine sizes up to 125cc."

https://trawellogy.com/rent-a-motorcycle-in-spain/

Her er det landets egne interne regler som gjelder, en spansk 14 åring har f.eks. ikke lov til å kjøre moped i Norge selv om vedkommende har har lov til å kjøre moped i Spania.

Jeg mistet f.eks. førerretten for traktor og snøskuter når jeg byttet inn mitt norske førerkort mot spansk førerkort, traktor har de ikke på det vanlige førerkortet og snøskuter tviler jeg på at de har førerkort for.

Det har vært kjent lenge at turister som har klasse B kan leie 125cc i Spania, norske turister og andre turister fra andre EØS land har gjort dette i en årrekke.

Det du sier gir absolutt mening. Det er jo helt riktig at det er landets lover som fører - jeg må nok rulle inn og gi deg rett, og lese meg opp på dette. Takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende. 

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Tror vi kan konkludere med at om man kjører scooter uten motorsykkellappen der så er det ikke uten risiko for å bli finansielt ruinert om man skulle være uheldig å krasje og skade seg, potensielt også skade andre, da det er stor sannsynlighet for at forsikringsselskapet stiller seg på bakbeina. Hadde det vært lett å finne en scooter med 50CC i Thailand som var strupet til samme topphastighet som i Norge så kan jeg ikke se for meg at det er et problem, men det finnes ikke der så vidt jeg vet. Har vært inne på tanken på å leie en elsykkel istedenfor. Disse går jo gjerne i 40km/t + og kan se for meg at det egentlig er farligere å ferdes i trafikken med en slik enn en scooter, men mulig forsikringsselskapet tillater det da. Tar en telefon til Gjensidige å hører hvordan de stiller seg til det. Fant en fin artikkel som tar for seg akkurat denne problemstillingen: https://thailandtur.no/reiseforsikring-og-ulykker-pa-motorsykkel

Litt gammel artikkel, men fremdeles relevant. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...