Gå til innhold

Bør alkohol fjernes


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner poenget ditt, men det er litt vanskelig å sammenligne... Ett glass vin er da mye svakere enn å røyke en joint. Så hva er det du sammenligner? en kar som drikker en flaske jæger mot en som røyker en joint?  

Helt riktig, det er vanskelig aa sammenligne.

Paa alkohol, kan du bli saa rusa, at du mister fullstendig kontrollen, bli skikkelig syk og kan faa i deg saa store mengder, at du doer.

Det er umulig paa cannabisen, du klarer ikke aa bli saa rusa. 

En joint, virker jo bedre enn et glass vin, hvis god kvalitet, og hvis veldig god kvalitet, blir du veldig rusa.

Du kan miste kontrollen paa at du roeyker for mye og blir daarlig, maa legge deg ned paa litt, men du beholder fornuften og gaar ikke helt bananas.

En joint og ei hel med Jägermeister? En vanvittig forskjell.

Ogsaa er det jo noe som heter fyllesyke da. Der avsloerer jo alkoholen seg, i giftstyrke, huff og huff.

Cannabisen blir du litt sloev paa om morgenen.

 

Der har du sammenligningen og forskjellen

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Helt riktig, det er vanskelig aa sammenligne.

Paa alkohol, kan du bli saa rusa, at du mister fullstendig kontrollen, bli skikkelig syk og kan faa i deg saa store mengder, at du doer.

Det er umulig paa cannabisen, du klarer ikke aa bli saa rusa. 

En joint, virker jo bedre enn et glass vin, hvis god kvalitet, og hvis veldig god kvalitet, blir du veldig rusa.

Du kan miste kontrollen paa at du roeyker for mye og blir daarlig, maa legge deg ned paa litt, men du beholder fornuften og gaar ikke helt bananas.

En joint og ei hel med Jägermeister? En vanvittig forskjell.

Ogsaa er det jo noe som heter fyllesyke da. Der avsloerer jo alkoholen seg, i giftstyrke, huff og huff.

Cannabisen blir du litt sloev paa om morgenen.

 

Der har du sammenligningen og forskjellen

Så når du hevder at cannabis er et mye mildere rusmiddel enn alkohol, så gjelder det altså kun når man inntar altfor mye av rusmiddelet. På det punktet er jeg enig i, at cannabis er bedre enn alkohol. 

Bortsett fra det, så syns jeg det er vanskelig å si hva som er "best". Om jeg drikker 4 halvlitere, så har jeg en fin kveld, ler og har det gøy og våkner dagen etterpå frisk og rask. Det samme kan sikkert sies om du røyker en bra bønne. Så på det punktet er rusmidlene ganske like. 

Når det gjelder små mengder, altså et glass til kos, så er alkoholen mye mildere og tryggere enn cannabis. 

Der er sammenligningen og forskjellen min :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 minutter siden):

Så når du hevder at cannabis er et mye mildere rusmiddel enn alkohol, så gjelder det altså kun når man inntar altfor mye av rusmiddelet. På det punktet er jeg enig i, at cannabis er bedre enn alkohol. 

Bortsett fra det, så syns jeg det er vanskelig å si hva som er "best". Om jeg drikker 4 halvlitere, så har jeg en fin kveld, ler og har det gøy og våkner dagen etterpå frisk og rask. Det samme kan sikkert sies om du røyker en bra bønne. Så på det punktet er rusmidlene ganske like. 

Når det gjelder små mengder, altså et glass til kos, så er alkoholen mye mildere og tryggere enn cannabis. 

Der er sammenligningen og forskjellen min :) 

 

Synes du klamrer deg til liten mengde og maatehold.

Sannheten er den at alkoholen er en sterk gift, som du ikke maa faa i deg for mye av, for da, kan det gaa virkelig galt, paa mangen maater.

Saann er det ikke med cannabisen.

Eller er ikke alkoholgiften saa sterk. det er jo noe som heter maatehold?

Ser du det motstridende i denne?

Alle de gangene, jeg har gaatt til puben, med en plan om, bare fire halvlitere, huff og huff.

Her tror jeg mangen kjenner seg igjen, du blir helt idiot.

 

 

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er cannabis et lettere rusmiddel enn alkohol. Jeg har vært innom stort sett det aller meste av rusmidler og alkohol er absolutt en værsting. 

Det er fint i sosiale lag, men da er jo stemningen en stor del av opplevelsen. Alkoholrus en i seg selv er ganske oppskrytt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Synes du klamrer deg til liten mengde og maatehold.

Sannheten er den at alkoholen er en sterk gift, som du ikke maa faa i deg for mye av, for da, kan det gaa virkelig galt, paa mangen maater.

Saann er det ikke med cannabisen.

Eller er ikke alkoholgiften saa sterk. det er jo noe som heter maatehold?

Ser du det motstridende i denne?

Alle de gangene, jeg har gaatt til puben, med en plan om, bare fire halvlitere, huff og huff.

Her tror jeg mangen kjenner seg igjen, du blir helt idiot.

 

 

Klamrer meg ikke til måtehold, jeg sier jo nettopp at dersom du drikker for mye er det en farligere rus en cannabis. Det går helt fint an å ha et sunt og fornuftig forhold til alkohol, uten at du drikker farlige mengder. Det er jo ikke slik at du drikker en øl og så går ting til helvete, eller 2, eller 3 eller 4. Man må gå inn for å bli full. 

At du ikke klarer å styre deg, og heller finner alternative rusmidler hvor det ikke er fare for å få i deg farlige mengder er helt ok, det er fornuftig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Klamrer meg ikke til måtehold, jeg sier jo nettopp at dersom du drikker for mye er det en farligere rus en cannabis. Det går helt fint an å ha et sunt og fornuftig forhold til alkohol, uten at du drikker farlige mengder. Det er jo ikke slik at du drikker en øl og så går ting til helvete, eller 2, eller 3 eller 4. Man må gå inn for å bli full. 

At du ikke klarer å styre deg, og heller finner alternative rusmidler hvor det ikke er fare for å få i deg farlige mengder er helt ok, det er fornuftig. 

Har vaert ute noen vinternetter, saa det gaar helst bra men har ikke drukket paa mangen aar da. 

Ser at dere som kontrolerer alkoholen,ikke er problemet da.

Og at restriksjoner og forbud, vil bare, unoedvendig, innskrenke friheten til dere og gjoere det vanskeligere, for de som sliter.

Men forstaa, forbudet paa de lette rusmidlene, det er vanskelig.

Ogsaa naar du ser utviklingen i resten av verden.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (30 minutter siden):

Klamrer meg ikke til måtehold, jeg sier jo nettopp at dersom du drikker for mye er det en farligere rus en cannabis. Det går helt fint an å ha et sunt og fornuftig forhold til alkohol, uten at du drikker farlige mengder. Det er jo ikke slik at du drikker en øl og så går ting til helvete, eller 2, eller 3 eller 4. Man må gå inn for å bli full. 

At du ikke klarer å styre deg, og heller finner alternative rusmidler hvor det ikke er fare for å få i deg farlige mengder er helt ok, det er fornuftig. 

Det du skriver her er jo ikke noe eget for alkohol, alt med måte er noe som gjelder stort sett alt her i livet. Man må nesten ta utgangspunkt i potensiale rusmidlene har når man sammenligner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tmz skrev (1 minutt siden):

Det du skriver her er jo ikke noe eget for alkohol, alt med måte er noe som gjelder stort sett alt her i livet. Man må nesten ta utgangspunkt i potensiale rusmidlene har når man sammenligner.

Helt riktig, styrken paa giften.

Kjenner folk jeg som synes amfetaminen, er best, naar, det er bitte, bitte litt stryknin i den.

Den gir liksom et godt spark da, naar de setter smellen.

Kan det der, med maatehold, de gutta.

Lenke til kommentar
Tmz skrev (11 timer siden):

Det du skriver her er jo ikke noe eget for alkohol, alt med måte er noe som gjelder stort sett alt her i livet. Man må nesten ta utgangspunkt i potensiale rusmidlene har når man sammenligner.

Ja, hvis man kun skal sammenligne hva som skjer ved overdose. Jeg mener det er helt feil å kun sammenligne der. 
Det er fullt mulig å bruke alkohol fornuftig som rusmiddel, så et mål bør selvsagt være å lære folk til hvordan man skal få til det. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Laere folk, som ikke bruker det fornuftig. Det blir en konjakk det, saa skal de laere deg.

Burde giit ham en oel heller, kanskje?

Vi skulle paa en eller annet maate, faatt folk over paa oel og  vin, ikke brennevin.

Hvordan skal vi faa til det, uten restiksjoner og forbud?

 

Hadde vi funnet svaret på det, så hadde vi fått statuer av oss selv på torget 😅 Enkelt forklart, så er det jo ingen som egentlig liker å bli kav dritings, og det er også mange som klarer å drikke helt perfekte mengder for å få en alright rus utav det, altså det å drikke med måtehold. 

Opplæring, snakke om det, holdningskampanjer er kanskje rette veien, fremfor å ha det som tabu, gjemme det vekk og overlate unge og unge voksne til å finne ut av dette selv. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Hadde vi funnet svaret på det, så hadde vi fått statuer av oss selv på torget 😅 Enkelt forklart, så er det jo ingen som egentlig liker å bli kav dritings, og det er også mange som klarer å drikke helt perfekte mengder for å få en alright rus utav det, altså det å drikke med måtehold. 

Opplæring, snakke om det, holdningskampanjer er kanskje rette veien, fremfor å ha det som tabu, gjemme det vekk og overlate unge og unge voksne til å finne ut av dette selv. 

Det som er litt rart, er at, ser du en full person i Koebenhavn, saa er han sannsyneligvis Svensk eller Norsk. Altsaa, i fra de de to mest ( tror jeg, Island ogsaa kanskje? ) restriktive landene i Europa, naar det gjelder alkohol.

Er dette et eksempel paa at mer frihet, er den rette veien aa gaa.

Mer flatfyll, hoeyere konsum, kanskje, men ikke en del av befolkningen, som springer rundt som om de var i en barnehage i sentrum, om fredags og loerdagskveldene. Vi hadde blitt mer vant til det, taklet det bedre.

Maa si jeg forstaar dem ogsaa, de blir jo behandlet som drittunger, der den store politibilen staar som en maktdemostrasjon, midt paa rundkjoeringen i sentrum.

Naar pubene, stenger, akkurat paa samme tidspunktet, blir det ville tilstander, da skal de ha en Taxi, her og nu. Noen av dem gaar paa nattklubb, staar lenge i koe, inne ogsaa, for aa faa seg et 0.33 glass med oel, som koster, noe rundt om kring 150 kr. Har de enda lov til aa taa 200 kr i doera og gi deg et stempel?

Hvorfor maa alle stenge paa likt? La de som driver en pub, faa bestemme selv, drive 24/7 om de vil og det er marked for det. Naar du kommer til en by i utlandet, er det alltid, en plass, som har aapent for en matbit og drikke om natta, hvis den er stor nok og det er behov og marked for det.

Dette trenger ikke vaere en urealistiske utopiet heller.

Vi maa bare snu tankegangen vaares litt. Bli rasjonelle.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Hele den norske drikkekulturen er egentlig forkvaklet. Alkohol har ganske lenge vært tabu og skamfullt, der du ble sett stygt på hvis du stod i kø foran skranken på polet på en onsdag. Puber får kjeft fra skjenkekontrollen dersom mattene på bardisken er vendt slik at "bacardi" står ut mot kunden, eller dersom man bruker gamle ølflasker som holdere til stearinlys. I tillegg, er det så dyrt, at man har funnet ut at det er en god idè å drikke seg fullest mulig før man går ut på byen, og da er jo også konsekvensen at utestedene må være oppe til 2-3 på natta for å tjene penger. Når de stenger, er alt av kollektivtransport ferdig for dagen, slik at alle må ty til taxikøer og gatekjøkken på nøyaktig samme tid. Da blir det trøbbel. 

Mer frihet virker for meg som en mer fornuftig vei å gå, jeg er usikker på om høyere priser og enda strengere regler egentlig hjelper noe særlig. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (25 minutter siden):

Hele den norske drikkekulturen er egentlig forkvaklet. Alkohol har ganske lenge vært tabu og skamfullt, der du ble sett stygt på hvis du stod i kø foran skranken på polet på en onsdag. Puber får kjeft fra skjenkekontrollen dersom mattene på bardisken er vendt slik at "bacardi" står ut mot kunden, eller dersom man bruker gamle ølflasker som holdere til stearinlys. I tillegg, er det så dyrt, at man har funnet ut at det er en god idè å drikke seg fullest mulig før man går ut på byen, og da er jo også konsekvensen at utestedene må være oppe til 2-3 på natta for å tjene penger. Når de stenger, er alt av kollektivtransport ferdig for dagen, slik at alle må ty til taxikøer og gatekjøkken på nøyaktig samme tid. Da blir det trøbbel. 

Mer frihet virker for meg som en mer fornuftig vei å gå, jeg er usikker på om høyere priser og enda strengere regler egentlig hjelper noe særlig. 

 

Jeg ogsaa, det forbaska brennevinet! Og ikke bare i utelivet, men alle de fem liters kannene, som er i omloep. ( tror faktisk, de blir brukt mye i utelivet ogsaa, helt paa serioese flasker, smaker som vodka, vodka, er jo hjemmebrent )

Er klar over at myndighetene allerede, strammer inn grepet der. Det er spriten de er reddest.

Hva med aa beholde, det stramme grepet paa brennevin og aapne mer, paa de svakere drikkene, fri aapningtid, lavere priser, vin i matvareforretningene, lov aa drikke offentlig?

Vet jeg gaar litt i mot det jeg har sagt naa, i forhold til restriksjoner, men det er vanskelig.

Har noen kompiser, det bare maa vaere brennevin.

Vi maa jo beholde, det stramme grepet, paa innfoersel, av de sterkere stoffene, Heroin. Kokain og Amfetamin, men se paa hvordan vi skal moete de som sliter med det. Deres livskvalitet, betyr ogsaa noe. Eller boer vi hevne oss paa dem? Naa kan de ha det saa godt. Det var til pass.

Jeg blir saa frustrert over hysteriet og bitterheten, oppi dette.

 

 

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Er klar over at myndighetene allerede, strammer inn grepet der. Det er spriten de er reddest.

Hva med aa beholde, det stramme grepet paa brennevin og aapne mer, paa de svakere drikkene, fri aapningtid, lavere priser, vin i matvareforretningene, lov aa drikke offentlig?

Det kan godt hende du er inne på noe der. Sprit er vanskelig å dosere på egenhånd ihvertfall. Vi ser at det er blitt en mye åpnere kultur hva angår vin og øl, når jeg vokste opp var det ikke mange sorter øl i butikken, nå er det hundrevis. Jeg syns slikt er positivt, fordi det signaliserer øl som en nytelsesdrikk, som passer til forskjellige mat, fremfor noe man drikker for å bli full. 

Karltorbj skrev (1 time siden):

Vi maa jo beholde, det stramme grepet, paa innfoersel, av de sterkere stoffene, Heroin. Kokain og Amfetamin, men se paa hvordan vi skal moete de som sliter med det. Deres livskvalitet, betyr ogsaa noe. Eller boer vi hevne oss paa dem? Naa kan de ha det saa godt. Det var til pass.

Ja, det stramme grepet bør være der, men ei heller det hjelper vel egentlig. Smuglerne er alltid skrittet foran, og brukerne blir ikke borte selvom stoffene er farlige. Når man begynner med og blir avhengig av slike stoffer, så er det som oftest noe traumer i bunn, så jeg mener de bør hjelpes og ikke hevnes, eller etterlates til seg selv. Dessverre så er dette ofte vanskelig, og alternativer er medisinering, som også er en form for rus. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

 Ja, det stramme grepet bør være der, men ei heller det hjelper vel egentlig. Smuglerne er alltid skrittet foran, og brukerne blir ikke borte selvom stoffene er farlige. Når man begynner med og blir avhengig av slike stoffer, så er det som oftest noe traumer i bunn, så jeg mener de bør hjelpes og ikke hevnes, eller etterlates til seg selv. Dessverre så er dette ofte vanskelig, og alternativer er medisinering, som også er en form for rus. 

Det er smuglerene som maa miste markedet gjennom en ordning, der rusmisbrukeren faar stoff av  hoey kvalitet, rent og fint, av myndighetene. Slik som LAR ( Legemiddel assistert rehabilitering ) fungerer, men helst ikke saa straffende. De har et ris bak speilet, til de som er slemme og bryter reglene der. Maa haa urinprover, der de staar og stirrer paa litlekaren, hele tiden mens du tisser.. De har et ganske, effektivt straffesystem. De bare skjaerer ned paa medisinene, saa du faar kraftige abstinenser. 

I dag blir de som er avhengig av sentralstimulerende stoffer, som Kokain og Amfetamin, slaatt sammen, med de som er avhengig av opiater som Heroin og morfin, osv, der de blir feid under samme teppet, med den billigste og daarligste Subutexen og Metadonen, ( opiater, ikke sentralstimulerende ) som er paa markedet. Her snakker vi om soeppel og apedop. Mye mer nedbytende for kroppen, en heroin, freks, mye mer vanedannende.

Problemet er ogsaa, at de som liker sentralstimulerende, ikke faar full effekt, av opiatene. De blir roligere, ( i noeden spiser fanden fluer ) men savner enda, de sentralstimulerende.

I Danmark, faar de den beste, Subutexen og Metadonen, de fungerer til og med seksuelt, paa den.

Det har blitt mange rusflyktninger i det siste, Folk som maa reise til Holland for aa hente cannabismedisinen sin.

Og folk som maa flytte til Danmark, for aa faa bedre, behandling i deres LAR tilbud. 

Hva skal vi gjoere med pillemisbrukerene?

Alle moedrene, som fikk piller utskrevet av legen sin, for de var saa bekymret for soennen sin, som hadde begynt aa roeyke hasj. Narkomane, skapt av en repesentant for myndighetene, i hvit frakk.

Heia Roche!

Det finnes jo nesten ingen ren alkoholiker lenger.

De fleste, holder paa med litt sidemisbruk, noe mot fyllesyka, freks.............

 

 

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (15 timer siden):

Har noen kompiser, det bare maa vaere brennevin.

Har en alkoholisert kompis, han sverger til øl han mener det er sunnere, og at brennevin er farligere, men det er det ikke vettu han blir like drita, han kødder like mye med leveren sin, og gudene veit hva det gjør med kroppen å drikke mellom 5 å 10 liter med øl hver eneste dag, alkohol er alkohol, det blir ikke noe bedre av at en drikker et par pils fremfor en cocktail.

 

Karltorbj skrev (15 timer siden):

Vi maa jo beholde, det stramme grepet, paa innfoersel, av de sterkere stoffene, Heroin. Kokain og Amfetamin, men se paa hvordan vi skal moete de som sliter med det. Deres livskvalitet, betyr ogsaa noe.

Del ut på resept til alle som trenger det, reguler de mildere stoffene, politiet bruker altfor mye tid på jage rusbrukere fremfor å faktisk å gjøre noe produktivt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Har en alkoholisert kompis, han sverger til øl han mener det er sunnere, og at brennevin er farligere, men det er det ikke vettu han blir like drita, han kødder like mye med leveren sin, og gudene veit hva det gjør med kroppen å drikke mellom 5 å 10 liter med øl hver eneste dag, alkohol er alkohol, det blir ikke noe bedre av at en drikker et par pils fremfor en cocktail.

Er med deg litt, store mengder oel, blir jo like stor mengde akohol og jeg vil understreke at jeg ikke er lege, men snakker ut i fra erfaringer.

Jeg har sett alkoholikere, som gaar paa brennevin, som bare ligger i senga si og pisser og driter paa seg, og bare rauter, hver gang noen maa komme aa hjelpe dem, med aa faa i seg mer sprit.

Du skal vaere god, hvis du klarer aa komme saa langt, paa oel, Det er litt snillere, mer skaansomt, mot kroppen.

Har en kompis, som fikk kniven, paa strupen, leveren, var helt ute aa kjorte, saa han gikk over til vin. Leveren, skreik da ogsaa, han var paa siste toget. Naa er han faktisk paa avrusning, saa naa er det haap. Var helt sjokkert, paa telefonen. Har aldri, hoert ham saa edru foer 

Men selvfoelgelig, boetter du i deg 40-50 flasker oel, til dagen, er du veldig ute aa kjoerer, men mer en det, er urealistisk. da skal du vaere god.

Naar jeg bodde  i Oesten, hadde jeg mangen sammenligninger, aa boltre meg i, og konklusjonen ble at oel, er snillere.

Tenker paa ham som jeg moette i Bangkok, der jeg moette ham igjen etter, ett aar. Ett aar paa brennevin i Bangkok. Huff og huff, jeg ble helt sjokkert.

Craig i fra England, som drakk oel hele dagen skviste en baat med lime, oppi hver oel, holdt seg, bemerkelseverdig bra, i aarevis

Dette er jo ikke et bevis, paa at det er saann. Her har vi to forskjellige personer, det er jo mye annet, som spiller inn ogsaa. Og hvordan det egentlig ligger an, med leveren til Craig, det vet vi ikke, men jeg opplever det som, at som regel, saa er det saann det blir, paa andre ogsaa, hvis du sammenligner. Det gaar raskere, med de som drikker brennevin.

Da blir det interessant aa nevne cannabisen igjen, som er enda svakere, en oel, den gaar ikke paa leveren.

Det gjoer de fleste rusmidler, men ikke cannabisen.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...