Gå til innhold

kjøre moped (45 km/t) eller elektrisk kjørestol (15 km/t) på E6 nordover fra Mo 'I Rana


PerN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elektrisk kjørestol er definert som gåande og ikkje noko du skal ut på veien med.

Moped kan du kjøre over alt unntatt på motorvei eller der det er skilta forbod mot moped.

Ein moped har ikkje lov å kjøre fortare enn 45 km/t, så på veier med høgare fartsgrense (50-80 km/t) er det viktig å vere klar over at andre bilar kjem i dobbel så stor fart og vel så det. Du må òg sleppe forbi bilar som kjem bakfrå for å ikkje lage kø.

Ikkje kjør heilt inn til grøftekanten sidan du då er vanskelegare å få auge på av andre på veien, samt at det kan skape farlege situasjonar om du blir forbikjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ikke langt utenfor bygryta før det ikke lenger finnes egen gangvei for myke trafikanter. Da er det ikke noe annet alternativ enn å bruke veiskulderen. Så selvfølgelig kan man bruke veien med elektrisk kjørestol, så lenge vi ikke snakker om motortrafikkvei. Videre så hadde jeg, så langt det hadde latt seg gjøre, unngått tuneller som gående, men jeg tror ikke det er noen regler på dette. (Annet enn motortrafikkvei)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig

Nå kjenner jeg ikke E6 på strekningen, men ofte vil det være lokalveier som går parallelt på mange strekninger. De fleste dalstrøk i Norge har en "vestsidevei" og en "østsidevei" og hovedveien følger en av de eller veksler.  Bruk litt tid på Google Maps på å finne de alternative veiene hvor mulig.  Zoomer du inn til 500m skala vil også grusveier kunne åpenbare seg.  Er det mulig så er det de som skal velges for å være hensynsfull i trafikken.    

(Men mange misforstår dette med å være hensynsfull og mener at det bare gjelder alle andre enn en selv...)

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (1 time siden):

Du skal ikke langt utenfor bygryta før det ikke lenger finnes egen gangvei for myke trafikanter. Da er det ikke noe annet alternativ enn å bruke veiskulderen. Så selvfølgelig kan man bruke veien med elektrisk kjørestol, så lenge vi ikke snakker om motortrafikkvei. Videre så hadde jeg, så langt det hadde latt seg gjøre, unngått tuneller som gående, men jeg tror ikke det er noen regler på dette. (Annet enn motortrafikkvei)

Det er forskjell på veier. Ein ting er ei lite trafikkert 50-sone og 80-sone som europaveier ofte er. Fire mil på europavei med 80-sone meiner eg ikkje eit sånt kjøretøy bør ferdast.

https://www.nrk.no/sorlandet/bil-eller-fotgjenger_-1.11281076

 

Lenke til kommentar

Moped er ulovlig på "motorvei" og "motortrafikkvei". Skilta for disse er vedlagt. Etter en rask kikk på google street view kunne jeg ikke se disse skilta på E6 nord for Mo I Rana, jeg fulgte veien ut til slutt-på-60-sone skiltet.

Ergo er det lovlig å kjøre der med moped såvidt jeg kan se, men hvis du ser et av disse skilta, er det ulovlig å kjøre.

 

 

motorvei_klasse_b.jpg

motorvei.jpg

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, men fant at  noe av E6 var definert som riksvei og da har man lov og kjøre med moped, er det noen som  veit om det gjelder nord for Mo I Rana veit om det er riksvei der, en annen regel på veier der maks fartsgrense er 80 km/t har man lov til å kjøre moped, noen som kjenner til fartsgrensene nordover fra Mo I Rana

Lenke til kommentar

Det er 90 sone fra storlia til storforshei, en strekning på rundt 3-4km,det er også en ny 90 sone fra storforshei til eiterå, men det er ikke definert som motorvei såvidt jeg vet. Mellom storforshei å eiterå kan man alternativt kjøre gamle E6 som er en mye roligere og koseligere strekning nede ved elven. Har selv kjørt knallert på den strekningen.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var opprinnelig en alternativ vei fra Mo til Røssvoll over Granheia men den er stengt pga bygging av ny flyplass. Der er derimot mulig å kjøre gamle E6 fra Reinforshei til Røssvollstrekka og fra Storforshei og til Eiterå. Går også som sagt ann å kjøre rundt Illhølitunnelen men den delen av den gamle E6'en er i veldig dårlig forfatning og må kjøres på eget ansvar, tror til å med det er kommet opp advarselsskilt om dette. Da tror jeg at jeg har ramset opp alle de omveier som eksisterer på den strekningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...